Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 90 Bilag 1
Offentligt
1432993_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat om forslag til lov om ændring af om
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, ligningsloven og lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (For-
enkling af ordningen vedrørende statens voksenuddannelses-
støtte)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 3. oktober 2014 sendt ovennævnte
udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer. Her-
udover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Efter høringsfristens udløb den 30. oktober 2014 er der indkommet 21 høringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget
og de ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund heraf.
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
En lang række høringsparter finder det positivt, at der med forslaget lægges op til
en forenkling af reglerne om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). Det gør sig
gældende for
DA, Danske Regioner, DI, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
FTF, Købehavns Erhvervsakademi (KEA), SIMAC, Uddannelsesforbundet
og
3F.
Generelle bemærkninger
DA
og
DI
finder det positivt, at reglerne om SVU forenkles, men opfordrer samtidig
til, at der findes en løsning, hvor ansøgning om SVU integreres i et digitalt system,
som kan tilgås fra efteruddannelse.dk.
Ministeren
bemærker, at det umiddelbart er vurderingen, at en sådan integration
allerede på grund af omkostningerne ikke er en reel mulighed. Det nuværende ad-
ministrative system, SVU-systemet, er gammelt og kompliceret og er ikke egnet til
en integrationsløsning i efteruddannelse.dk, og omkostningerne til udvikling af et
nyt system og integration i efteruddannelse.dk vil næppe kunne forsvares i forhold
til antallet af SVU-ansøgninger.
Ophør af a-kassernes virke som administratorer
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Center for Jura
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Ref.-nr.
14/019129-02
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432993_0002.png
DA
og
KEA
støtter op om forslaget, som vil betyde, at det reducerede antal ansøg-
ninger samles hos færre SVU-administratorer, som dermed har mulighed for at
vedligeholde deres viden og erfaringsgrundlag.
3F
ønsker, at bestemmelsen om a-kassernes mulighed for at virke som SVU-
administrator fastholdes.
3F
begrunder ønsket med, at muligheden for at virke som
SVU-administrator bidrager til at sikre et meget højt vidensniveau om ordningen i
a-kasserne, der indgår som en del af a-kassernes vejledning af medlemmer.
3F
anfører, at årsagen til, at a-kasserne i dag kun behandler 3-4 pct. af ansøgnin-
gerne, i høj grad skyldes, at skolerne ikke henviser ansøgerne til a-kasserne. Her-
udover er det
3F’s
opfattelse, at a-kasserne medvirker til at forhindre fejludbetalin-
ger, idet a-kasserne er vidende om eventuelle udbetalinger fra a-kassen.
Arbejdsløshedskassernes Samvirke
tager til efterretning, at der er et ønske om at
forenkle ordningen og samle administrationen af ordningen hos færre administra-
torer.
Arbejdsløshedskassernes Samvirke
anfører, at man selvfølgelig også frem-
over vil vejlede deres medlemmer om, at SVU-ordningen kan være en vej til ud-
dannelse og nye kompetencer.
Ministeren
bemærker, at den uddannelsessøgende selv vælger, hvilken admini-
strator, ansøgningen indleveres hos. Der er således ikke tale om, at uddannelses-
stederne har en ret eller pligt til at henvise til en bestemt SVU-administrator.
At der alene er 3-4 pct. af alle ansøgninger, som indleveres til en a-kasse, er derfor
udtryk for de uddannelsessøgendes frie valg.
En opgørelse over de første tre kvartaler af 2014 viser, at a-kasserne har modtaget i
alt 409 ansøgninger fordelt på 26 a-kasser. Det vil sige, at hver enkelt a-kasse i
gennemsnit behandler knap to ansøgninger om måneden, hvilket ikke umiddelbart
vurderes at være nok til at oparbejde og vedligeholde et tilstrækkeligt vidensniveau.
Rammer – antal uger med SVU (40/58 uger)
FTF
og
Uddannelsesforbundet
mener ikke, at ønsket om overskuelighed er en sag-
lig grund til at begrænse støtteperioden med SVU for den gruppe, som har de stør-
ste udfordringer med skolegang og uddannelse, nemlig de unge deltagere i forbere-
dende voksenundervisning og ordblindeundervisning, som med forslaget får redu-
ceret rammen fra op til 58 til 40 uger.
FTF
foreslår, at muligheden for at tillægge de 20-24-årige ekstra 18 ugers SVU til
f.eks. ordblindeundervisning og forberedende voksenundervisning opretholdes.
Ministeren
bemærker, at blandt de, som har fået SVU til almen uddannelse i
2013, og som historisk set har fået støtte til forberedende voksenundervisning eller
ordblindeundervisning, viser statistikken, at 99 pct. af støttemodtagerne samlet set
har modtaget SVU til almen uddannelse i mindre end 25 uger.
En forenkling i form af en samlet støtteramme på 40 uger forventes derfor ikke i
praksis at indebære forringede vilkår for de unge deltagere i forberedende voksen-
undervisning og ordblindeundervisning.
Forvaltningsrevision
Side
2/3
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432993_0003.png
Rigsrevisionen
antager i deres høringssvar, at det foreslåede tilsyn tilrettelagt som
forvaltningsrevision ikke kommer til at berøre omfanget af den forvaltningsrevisi-
on, som institutionernes revisorer udfører efter sektorlovgivningen.
Ministeren
bemærker, at det er intentionen med den foreslåede bemyndigelse, at
der fastsættes regler svarende til de gældende regler for forvaltningsrevision af de
anerkendte arbejdsløshedskassers varetagelse af opgaver ved administration af
statens voksenuddannelsesstøtte.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
3/3