Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 19
Offentligt
1412315_0001.png
Kære Formand for Uddannelses- og forskningsudvalget Rasmus Prehn
Indbygning af fag i bacheloren der stiler mod en anden kandidat!
Foruden de der supplerer deres kandidat, så er der en anden gruppe, der er rammes
uhensigtsmæssigt og urimeligt, hvis uddannelsesinstitutionerne ikke får plads til kandidater udefra.
Her tænker jeg på dem, der i deres bachelor målretter den mod en anden kandidatgrad end
oprindelig tænkt.
Vores datter startede på KUA på fransk studiet. På 3. semester stod det klart, at det ikke var lykken,
hun skulle have valgt CBS, som hun også havde været meget tiltrukket af.
Heldigvis viste det sig, at uddannelsessystemet var fleksibelt, der var ingen grund til at hun skulle
opleve de to første år som spildt og starte forfra. Nej i stedet anviste den gode studenterrådgivning
på hhv. KUA og CBS, at hvis hun indbyggede CBS-rettede fag i sin bachelor, ja så kvalificerede
hun sig, til at blive optaget på CBS’s kandidat.
Der hvor hun gerne ville optages var Business Language Culture, hvor alle kvalificerede hidtil er
blevet optaget. Et studie der er mere jobrettet mod den private sektor og hvor det var god fornuft i
gode franskkundskaber, da undervisningen også foregår på fransk. Glad valgte hun fag som
kvalificerede hende på lige vilkår med CBS’s egne bachelorer, som f. eks. visuel identitet,
makroøkonomi og introduction to Sustainable Business, og sådan skulle valgfagene fortsætte i
foråret.
Hvis studiereformen gennemføres, er det usikkert, om CBS har plads til at optage kandidater udefra.
Dermed har hun rettet sin bachelor mod en blindgryde, for kommer hun ikke på CBS, så er hendes
bachelor ikke særlig velegnet til at bruge til en fransk kandidat, som hun næppe heller kommer
igennem, da interessen ikke bar.
Jeg håber inderligt, at du vil være med til at genskabe muligheden for at skifte fakultet, her endda
uden at tiden bruges til suppleringsfag. Ellers må man overveje anbefale hende at undlade at blive
bachelor som planlagt og så søge ind på CBS’s bachelor. Altså 3 år uden formelle kompetencer.
Det giver god mening, at studerende har mulighed for at afslutte uddannelsen på et andet
universitet.
Tilrettelæggelse af en uddannelse med de fleksible muligheder, er det langtidsprojekt, det er ikke
rimeligt, at mens man er i gang, så ændres vilkårene.
Med venlig hilsen
Annette Koch