Miljøudvalget 2014-15 (1. samling), Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 283, FLF Alm.del Bilag 227, ULØ Alm.del Bilag 144
Offentligt
Naturbeskyttelseslovens 7 forskellige ordninger for
biotopbeskyttelse med forskellige retsvirkninger
virkning for ejeren:
Fredning: Fuld erstatning for rådighedsbegrænsninger
Nbl § 3:
Erstatningsfri regulering
-
men vedrører ikke hidtidig lovlig råden
Nbl § 3 a: Indgreb i lovlig gødskning og sprøjtning – motiverne
forudsætter, at dette kan være ekspropriativt, og i
så fald kan ministeren enten ekspropriere eller
meddele dispensation efter § 3 a, stk. 3.
Plejeaftaler:
Kompensation for rådighedsbegrænsninger – hvis
området vokser ind i beskyttelsen under MVJ-
aftalen, er området ikke omfattet af nbl § 3
Nbl § 19 g: Fuld erstatning til ejer ved indgreb i
bestående landbrugsmæssig anvendelse – men
ikke hvis rådighedsbegrænsning følger af § 3
Natura 2000:
Bilag IV arter: Nbl § 29 a: Indgreb i lovlig anvendelse vil i nogle
tilfælde være ekspropriativ – ejer henvist til
domstolene
Miljøskade:
nbl § 77b: Ved skade på Natura 2000 områder
eller bilag IV arter er den ansvarlige for skaden
forpligtet til at afværge og genoprette skaden
1
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra høringen om biodiversitet og § 3-arealer den 6. maj 2015 på Christiansborg
Nbl § 3 arealer: hvad er de og hvordan defineres de?
”Der
må ikke foretages ændring i tilstanden af naturlige søer, hvis
areal er på over 100 m
2
, eller af vandløb eller dele af vandløb, der af
miljøministeren efter indstilling fra kommunalbestyrelsen er udpeget
som beskyttede. Dette gælder dog ikke for sædvanlige
vedligeholdelsesarbejder i vandløb.
Stk. 2.
Der må ikke foretages ændringer i tilstanden af
1) heder,
2) moser og lignende,
3) strandenge og strandsumpe samt
4) ferske enge og biologiske overdrev,
når sådanne naturtyper enkeltvis, tilsammen eller i forbindelse med de
søer, der er nævnt i stk. 1, er større end 2.500 m
2
i sammenhængende
areal.
Stk. 3.
Der må heller ikke foretages ændring i tilstanden af moser og
lignende, der er mindre end 2.500 m
2
, når de ligger i forbindelse med
en sø eller et vandløb, der er omfattet af beskyttelsen i stk. 1.
Hvilke arealer er beskyttet?
arealer, der opfylder beskrivelsen i § 3
i naturtypebkg. er gjort undtagelse for aftaler med landbrug
om braklægning og MVJ-aftaler
beskyttelsen er uafhængig af om arealet er registreret
beskyttede naturtyper kan ændre karakter over tid – vokse
ud og vokse ind i beskyttelsen efter § 3
lovens retsfaktum – umiddelbar regel – men kommunal påtale
#
registrering er ikke bindende, men Natur- og
Miljøklagenævnet behandler klager fra ejer over registrering
Hvornår indtræder beskyttelsen ?
Hvem afgør, om der er tale om beskyttet naturtype?
2
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra høringen om biodiversitet og § 3-arealer den 6. maj 2015 på Christiansborg
Hvilke aktiviteter omfattet af forbuddet?
Kun aktiviteter, der faktisk ændrer tilstanden – MAD
2014.286 B – udsætning af ænder ændrede ikke tilstand
Beskytter ikke mod skade ved fortsat aktivitet, da indgreb i
lovlig aktivitet må ske ved fredning – se dog ny Nbl § 3a om
forbud mod gødskning
Ikke undladelser der medfører en tilstandsændring
Regulativfastsat vandløbsvedligeholdelse er omfattet af
forbuddet, hvis længere tids tilsidesættelse af vandløbs-
vedligeholdelse har medført, at tilstanden i vandløbet er
ændret – UfR 2012.1151 H
Omtvistet om § 3 omfatter ulovligt etablerede søer
Afvist i MAD 2014.125, MAD 2014.356 og MAD 2014.477
Accepteret i MAD 2014.502 og NMK 13/2 2015
Hvilken territorial udstrækning har beskyttelsen?
omfatter den beskyttede biotops geografiske område – men
MAD 2014.397 V – forudsætter en 10 meter bræmme
Giver rådighedsbegrænsninger efter § 3 ret til erstatning?
erstatningsfri regulering af ejendomsrettens grænser
Kan der dispenseres fra beskyttelsen?
kommunen kan dispensere “i særlige tilfælde” § 65, stk. 3
# fortolkes indskrænkende og NMK praksis er restriktiv
Hvilke konsekvenser hvis forbuddet overtrædes?
Som udgangspunkt påbud til ejer om retablering – og det
gælder også, hvis overtrædelsen er sket på grundlag af en
byggetilladelse, jf. MAD 2005.1596 Ø
Hvem kan klage?
Ejer, adressat, DNF og lokale NGO’er, men ikke naboer og
andre berørte parter
3
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra høringen om biodiversitet og § 3-arealer den 6. maj 2015 på Christiansborg
NBL § 3 giver i praksis en række vanskeligheder og
betydelig usikkerhed og er retssikkerhedsmæssigt
problematisk især for lodsejere – men også for
tredjeparter.
Dette hænger sammen med,
at § 3 beskyttelsen ofte afhænger af biologiske kriterier,
som de færreste kan forventes at kende og hvis
anvendelse er behæftet med ikke-ubetydelig usikkerhed
at § 3 beskyttelsen kan afhænge af en historisk bevisførelse,
der går mere end 20 år tilbage, og hvor bedømmelsen ofte
beror på læsning af gamle luftfotos
at der kan være betydelig tvivl om, hvad der anses for
fortsat lovlig anvendelse
# Forsvarets sag fra Oksbøl Skydeterræn
# MAD 2014.131 Nmk: To vandhuller, der var opstået i ikke
afsluttet kælderudgravning efter bygherre gik konkurs
# MAD 2014.375 Nmk: Miljøgodkendelse af minkfarm
# MAD 2014.446 Nmk: vedligeholdelse af dræn
# MAD 2014.142 Nmk: udvidelse af lille jagthytte i hede -§ 3
fortolket i modstrid med vejledningen
at lokaliteter kan vokse ind i beskyttelsen og ud af
beskyttelsen efter § 3 – uden at der formelt tages stilling.
at ejere er blevet pålagt at etablere en tilstand, der er
strafsanktioneret som ulovlig efter planloven og
vandløbsloven
at den begrænsede klageret ikke sikrer tredjemand som er
henvist til at gå til domstolene
4
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra høringen om biodiversitet og § 3-arealer den 6. maj 2015 på Christiansborg
at reglens fortolkning i administrativ praksis har været
kendetegnet af en dynamisk og stadigt mere restriktiv
fortolkning, der efterfølgende er lovliggjort ved
lovændringer, som er præsenteret som en kodificering af
allerede gældende administrativ praksis
# hvad er et overdrev?
at administrativ praksis er præget af, at reglen
administreres af biologer, der fortolker reglens
anvendelsesområde efter biologiske kriterier – og i
begrænset omfang har forståelse for konsekvenserne af, at §
3 netop IKKE griber ind i den hidtidige lovlige anvendelse,
at forbuddet ikke omfatter undladelser, og at det rejser
alvorlige retssikkerhedsmæssige betænkeligheder, hvis en
lokalitet kan vokse ind i § 3 beskyttelsen som følge af en
handling, der er strafbar efter vandløbsloven og planloven
5
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra høringen om biodiversitet og § 3-arealer den 6. maj 2015 på Christiansborg
Eksempler fra nyere praksis vedrørende naturbeskyttelseslovens § 3:
MAD 2014.125 Nmk:
Påbud om at fjerne ulovlig opstemning af § 3 vandløb
stadfæstet, uden det kunne tillægges betydning, at dette kunne få konsekvenser for en
§ 3 sø forbundet med vandløbet, da søens eksistens afhang af den ulovlige opstemning.
MAD 2014.356 Nmk:
Stadfæstet påbud om at fjerne en i 1993 etableret sø i § 3
beskyttet mose nær kildevæld, selv om søen var etableret efter tilladelse fra
kommunen med brug af overskudsjord fra kommunens vejarbejder, bl.a. fordi området
i 2004 var udlagt som Natura 2000 område, og en lovliggørende dispensation til
bibeholdelse af søen krævede tilladelse efter habitatbekendtgørelsens § 7.
MAD 2014.142 Nmk:
Udvidelse med ca. 11 m2 af mindre jagthytte beliggende i § 3
hede krævede dispensation fra § 3, uanset vejledningen anfører, at udvidelse af
eksisterende bebyggelse normalt ikke kræver dispensation. Men dispensation meddelt,
da det ikke vil medføre en forrykning af tilstanden af hedearealerne i afgørende
modstrid med § 3’s formål.
MAD 2014.286 B:
Udsætning af 550 gråænder i fem søer var ikke en overtrædelse af
naturbeskyttelseslovens § 3 eller miljøbeskyttelseslovens § 27, da der ikke var lavet
målinger af vandkvalitet, og da der siden 1946 var udsat ænder til jagt i søerne.
MAD 2014.346 Nmk:
Oprensning af § 3 beskyttet sø efter stormen i oktober 2013
krævede dispensation fra § 3, men da dispensation ville blive meddelt, kunne der ikke
stilles vilkår om at fjerne en ø, der var etableret i 1974.
MAD
2014.354
Nmk:
Ophævet
lovliggørende
dispensation
fra
naturbeskyttelseslovens § 3 til vej gennem mose, da vejen måtte anses for lovligt
bestående, fordi myndighederne først i 2010 havde fulgt op på et lovliggørelsespåbud
fra 2004.
MAD
2014.340
Nmk:
Stadfæstet
lovliggørende
dispensation
fra
naturbeskyttelseslovens § 3 til rørlægning af beskyttet eng til afledning af
overfladevand fra golfbane til beskyttet sø beliggende i Natura 2000 område, da
projektet fandtes kun at have midlertidig negativ virkning på de beskyttede naturtyper.
MAD 2014.446 Nmk:
Stadfæstet afgørelse om ikke at udstede påbud efter
vandløbslovens § 54 om vedligeholdelse af dræn med henvisning til, at
vedligeholdelse af dræn vil betyde hurtigere bortledning af vand fra en sø beskyttet
efter naturbeskyttelseslovens § 3.
MAD 2014.477 Nmk:
Lovliggørende dispensation til en i 1999 etableret 140 m2 sø i
beskyttet eng ophævet, da det fandtes muligt at retablere engen efter en opfyldning af
vandhullet samt af hensyn til præcedensvirkning.
6
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra høringen om biodiversitet og § 3-arealer den 6. maj 2015 på Christiansborg
MAD 2014.502 Nmk:
Sø, som kommune på grundlag af mundtlig aftale med
lodsejeren i 2010 havde etableret uden landzonetilladelse, kunne i 2013 registreres
som beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3, da lodsejer ikke havde reageret over
den manglende landzonetilladelse inden rimelig tid.
NMK 13/2 2015:
Stadfæstet påbud til ejer om at retablere sø, som var ulovligt
etableret af golfklub uden landzonetilladelse og tilladelse efter vandløbsloven, og som
ejeren efterfølgende havde tildækket – påbuddet betyder, at ejeren efter
naturbeskyttelseslovens § 3 forpligtes til at etablere en tilstand, der er ulovlig og
strafsanktioneret efter planloven og vandløbsloven – sagen er indbragt for domstolene.
MAD 2014.375 Nmk:
Miljøgodkendelse til udvidelse af minkfarm ophævet, da den
forøgede ammoniakdeposition med stor sandsynlighed ville medføre tilstandsændring
på et overdrev.
MAD 2014.191 Nmk:
Ekstensiv fræsning og gødskning af overdrev og moderat
naturværdi medførte ikke, at arealer var vokset ud af § 3 beskyttelse ved opdyrkning i
2009, hvorefter påbud fra 2013 om retablering af overdrev tiltrådt. Dissens.
MAD 2014.327 Nmk:
Vejledende registrering af areal, der havde været omfattet af
braklægningsaftale i perioden 1993-2008 ophævet, da det måtte lægges til grund, at
arealet var forarbejdet inden et år efter braklægningsaftalens udløb.
MAD 2014.397 V:
Landmand dømt for at overtræde natur-beskyttelseslovens §§ 3, 65
og 66 ved at have overtrådt vilkår i § 3-dispensation om 10 meter dyrkningsfri
bræmme omkring sø
MAD 2014.131 Nmk:
To vandhuller, der var opstået i ikke afsluttet kælderudgravning
efter bygherre gik konkurs i 2008, anset omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, da der
var opstået et naturligt plante- og dyreliv. Men dispensation til at nedlægge hullerne
for at afslutte byggeriet på vilkår af, at bilag IV-arter blev indsamlet og genudsat i et
naturligt levested, men afvist at kræve erstatningsbiotoper. Dissens.
7