Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 43
Offentligt
1420110_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
13. november 2014
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 11. november 2014 vedr. dimensi-
onering (spm. A).
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
14/000859-28
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420110_0002.png
Samråd (åbent) i Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 11.
november 2014 vedr. dimensionering – FIV – alm. del – spm. A.
DET TALTE ORD GÆLDER
Tak for muligheden for at svare på følgende spørgsmål, der er stillet af udvalget
efter ønske fra Fru Lene Espersen (KF) og Hr Esben Lunde Larsen (V) til under-
visningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren
”Ministeren bedes
redegøre for sammenhængen mellem gymnasiereform og dimensionering af de
videregående uddannelser”.
Visionen er at få den bedst uddannede generation i Danmarkshistorien.
Men at flere og flere får en uddannelse er ikke nok i sig selv.
Vi er samtidig dybt optaget af, at de store offentlige investeringer i uddannelse an-
vendes målrettet og effektivt til at sikre høj faglig
kvalitet
i uddannelserne og
re-
levante
uddannelser i forhold til efterfølgende beskæftigelse.
Uddannelse skal kunne bidrage aktivt til vækst, produktivitet og velstand i Dan-
mark.
Ligeså vel som dannelse ér en vigtig del af uddannelserne. For uddannelse er en
afgørende forberedelse til at deltage som kritisk og aktiv borger i et levende demo-
krati. I løbet af sin uddannelse skal den studerende erhverve redskaber til at danne
sig selv som menneske og fagperson. For mig går den faglige og den personlige
udvikling skal gå hånd i hånd.
Der er altså ingen modsætning mellem at sikre uddannelser, der er relevante for
samfundet, og uddannelser, som giver mest mulig mening for det enkelte menne-
skes liv.
Derfor nedsatte regeringen Produktivitetskommission og min forgænger Kvalitets-
udvalget, som skal være med til at kvalificere vores bud på, hvorledes vi i højere
grad opnår de ønskede mål.
Som det er udvalget bekendt, er der tale om en bred vifte af forslag, hvoraf vi alle-
rede har taget nogle af forslagene til os.
Herunder også dimensionering.
Vi får god lejlighed til at drøfte den øgede brug af dimensionering senere i dag ved
næste samråd, og jeg vil derfor blot understrege, at formålet ikke er mindre uddan-
nelse, men at færre uddannes til ledighed.
De videregående uddannelser skal i højere grad have fokus ikke bare på sidste ek-
samen, men også på første job.
Når antallet af pladser reduceres på nogle uddannelser, må det forventes, at de
unge, der ikke har valgt uddannelse endnu, men som skal gøre det i fremtiden, i
stedet vil søge ind på uddannelser, hvor der er bedre jobmuligheder og flere plad-
ser.
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420110_0003.png
Når det er sagt, så er det ikke sådan, at jeg tror, at øget anvendelse af dimensione-
ring er en universalløsning, der i sig selv løser vores udfordringer og sikrer, at de
unge søger ind på uddannelser med bedre jobudsigter.
Det er nødvendigt at sætte ind på mange planer.
Regeringens initiativ om øget anvendelse af dimensionering på de videregående
uddannelser står derfor heller ikke alene. Tværtimod.
Regeringen har gennemført og er fortsat i gang med at gennemføre et kæmpe ar-
bejde på tværs af alle uddannelsesniveauerne, også på undervisningsministerens
område, for at sikre øget kvalitet og relevans i vores uddannelser.
Som en del af Aftale om en vækstpakke 2014 indgår også en såkaldt gennemsigtig-
hedspakke.
Pakken skal gøre det nemmere for uddannelsessøgende fremover at finde svar på
spørgsmål om blandt andet forventet beskæftigelse, løn og tidligere studerendes
vurdering af uddannelsernes kvalitet samlet på et sted.
Regeringen vil skabe den bedst uddannede generation i danmarkshistorien. Et mål,
der er godt på vej til at blive indfriet.
Så når Hr. Esben Lunde Larsen spørger til sammenhængen mellem gymnasiere-
formen og dimensionering af de videregående uddannelser, så mener jeg, at der er
en klar sammenhæng.
De gymnasiale uddannelser er det primære rekrutteringsgrundlag for de videregå-
ende uddannelser.
Når vi ønsker at påvirke de unges søgemønstre i fremtiden i retning af uddannelser
med gode jobmuligheder, giver det derfor rigtig god mening at se på, om rekrutte-
ringsgrundlaget er i orden.
Er sammensætningen af fag rigtig?
Stiller vi de rigtige krav til elevernes niveau?
Klæder vi de unge mennesker godt nok på til videregående uddannelse?
Jeg har været rundt og tale med de videregående uddannelsesinstitutioner, og jeg
har lyttet til deres forventninger til, hvad de kommende studerende skal kunne.
Rektorkollegierne for både universiteterne og professionshøjskolerne har tilkende-
givet, at de gerne ser en styrkelse af grundfag som matematik. Universiteterne har
også særskilt ønsket, at matematik på B-niveau bliver obligatorisk.
Det giver god mening.
Vi skal sætte ind allerede på gymnasierne og skabe interessen for matematik og
naturvidenskab, hvis vi vil, at flere unge skal vælge denne vej på de videregående
uddannelser i fremtiden.
Side
3/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420110_0004.png
Ser man på de specifikke adgangskrav på universiteternes bacheloruddannelser, så
gælder det for en stor del af dem, at matematik B er et specifikt adgangskrav.
Et højere fagligt niveau i matematik vil ikke alene styrke det faglige niveau i gym-
nasierne og på de videregående uddannelser.
Det vil også betyde, at gymnasieeleverne får mange flere uddannelser at vælge
imellem, når de er færdige med gymnasiet.
Uddannelser hvor der er direkte adgang, uden at det er nødvendigt først at supple-
re med matematik.
Det er klart, at det at vælge uddannelse er et af livets mest afgørende valg i livet og
som ung.
Vi skal vise eleverne den brede palet af uddannelsesmuligheder, der findes.
Det kræver altså en indsats på mange planer, hvis vi skal have flere unge ind på
uddannelser med god beskæftigelse.
Det er et langt sejt træk.
Men vi er godt på vej.
Tak for ordet. Jeg vil nu give ordet til undervisningsministeren.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4