Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 185
Offentligt
1530598_0001.png
Gør tanke til handling
VIA University College
Inddragelse af forskning og
samtidig fastholdelse af et fokus
på praktik i pædagoguddannelsen
v/ Peter Møller Pedersen
Forskning i pædagoguddannelsen
18. maj 2015
1
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530598_0002.png
Forskning giver bedre praksis
Eksterne begrundelser:
Skærpede krav til den professionelle pædagog
Øgede krav til dokumentation og vidensbasering
Interne begrundelser:
På vej mod en forskningsbaseret pædagoguddannelse
Studerende skal have erfaring med vidensbasering af
praksis – i samarbejde med praksis
Forudsætning:
Forskningsbaseret viden og fælles fagsprog
Forskning i pædagoguddannelsen
18. maj 2015
2
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530598_0003.png
Case: Bedre dagtilbud
Evident viden om, hvad der giver kvalitet – ex. Vedvarende fælles
opmærksomhed, uddannet personale, veksling mellem voksen- og
børneinitierede aktiviteter mv
(EPPE)
Indsatser kan udvikles i en udveksling mellem politiske mål,
forskning og uddannelse.
Den daglige praksis skal være vidensinformeret og pædagogerne
skal kunne arbejde analytisk og innovativt
Forudsætning: professionsrettet forskning og forskningsbaseret
uddannelse – helst i partnerskaber med kommuner/regioner:
Nye lærings- og udviklingsparadigmer
Differentierede børnegrupper
Ledelse og organisering
Titel på præsentationen
18. maj 2015
3
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530598_0004.png
Hvordan?
Mere volumen i professionsrettet forskning og innovation
i Danmark
Genstandsfelt: pædagogisk praksis – både ny viden og
nye løsninger
Studerende skal gøre sig erfaringer med forskning for at
være aktive medskabere af viden af viden
Undervisere skal undervise og forske – skærpet
vidensgrundlag
Kapasitetsopbygning er afgørende
Tæt samarbejde med praksis og universiteter i ind- og
udland (partnerskaber)
Titel på præsentationen
18. maj 2015
4