Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 176
Offentligt
1527244_0001.png
Programudkast til:
Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskoler-
nes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videre-
uddannelsesinstitutioner onsdag den 13. maj 2015 kl. 13.00-16.00
Kl.13.00-13.05: Velkomst og introduktion
Kl.13.05-13.50: Professionsfeltets udfordringer
Hvilke typer af udfordringer, står de kommende årgange professions-
bachelorer overfor?
Ved Tine Vesterby Sørensen, familie- og rådgivningschef i Gladsaxe
Kommune.
Hvilke typer af udfordringer vil komme inden for det sundhedsprofes-
sionelle arbejdsfelt i regionerne?
Ved Thomas Ibsen Jensen, kontorchef Danske Regioner.
Videngrundlag og videnbehov på det socialpædagogiske arbejdsom-
råde.
Ved Benny Andersen, forbundsformand Socialpædagogernes Lands-
forbund.
Forskning og udvikling som middel til at udvikle professionerne og sik-
re professionsbachelorernes relevans og kvalitet.
Ved Harald Mikkelsen, formand Danske Professionshøjskoler.
Spørgsmål fra medlemmer og debat.
Kl. 13.50-14.35: Strukturelle hindringer for professionshøjskolerne
Mismatchet mellem professionshøjskolernes forskningsprofil og struk-
turen i det statslige forskningsfinansieringssystem samt brug af ud-
bud.
Ved Stefan Hermann, rektor Metropol.
Perspektiver på den danske videregående uddannelsesstruktur ift.
andre landes modeller for videregående uddannelser.
Oplægsholder ikke bekræftet.
1/2
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 176: Programudkast til Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
Spørgsmål fra medlemmer og debat.
Kl.14.35-14.55: Pause
Kl. 14.55-16.00: Hvordan udvikles forskningen på professionshøjskoler-
ne og hvordan sikres det, at der sker relevant inddragelse af forskning
samtidig med, at der sættes fokus på praktik.
To perspektiver på hvilke muligheder der er for at styrke og udvide
samarbejdet med professionshøjskolerne om forskning inden for pro-
fessionshøjskolernes fagområder.
Ved Jens Erik Mogensen, prodekan Københavns Universitet og Claus
Holm, konst. Institutleder for DPU.
Erfaringer med ph.d.råds-modellen.
Ved Lise Tingleff Nielsen, forskningschef UCC.
Behovet, nytten og effekten af professionshøjskolernes varetagelse af
professionsrettet forskning.
Ved Andy Andresen, FTF.
Inddragelse af forskning og samtidig fastholdelse af et fokus på kli-
nik/praktik i hhv. sygeplejerske og pædagoguddannelsen.
Ved Randi Brinckmann, Dekan Metropol, og Peter Møller Pedersen,
Uddannelseschef VIA.
Spørgsmål fra medlemmer, debat og afslutning.
2/2