Kommunaludvalget 2012-13
L 188 Bilag 4
Offentligt
1234985_0001.png
1234985_0002.png
1234985_0003.png
1234985_0004.png
1234985_0005.png
1234985_0006.png
1234985_0007.png
1234985_0008.png
Sagsnr.2012-01398Doknr.66664Dato8. april 2013
Korte beskrivelser af forsøgsbestemmelserne i L 188:Forslag til lov om ændring af lov om frikommuner(Yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne)Oversigten på de følgende sider indeholder korte beskrivelser af de muligheder for forsøg, som er indeholdt i L 188: Forslag til lov om ændring af lov omfrikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne), som blev fremsat den 20. marts 2013. Lovforslaget blev 1. behandlet den 5. april 2013.Oversigten er udarbejdet til Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer i forlængelse af udvalgets anmodning herom af 18. oktober 2012 (spørgsmål 11,ULØ alm. del., 2012-13) samt økonomi- og indenrigsministerens svar herpå den 2. november 2012.Det bemærkes, at oversigten alene indeholder en kortfattet, overordnet beskrivelse af de enkelte forsøgsbestemmelser og evt. forudsætninger mv.For så vidtangår de nærmere rammer for forsøg, betydningen af evt. tilknyttede forudsætninger og betingelser mv. henvises til lovforslaget, herunder de speciellebemærkninger til de enkelte forsøgsbestemmelser.
Lovforslaget§7cForsøg med friere rammer forfrivilligt og ulønnet arbejde vedoffentlige kommunalevirksomheder
Kort beskrivelse af bestemmelsens indhold/forsøgsmulighederneUdvidelse af den gældende § 7 c, således at dagpenge- og efterlønsmodtagere også kan arbejde frivilligtog ulønnet uden fradrag i ydelsen for ”offentlige kommunale virksomheder”. ”Offentlige kommunalevirksomheder” kan f.eks. være kommunens plejehjem eller væresteder for socialt udsatte.
Bagvedliggende ansøgning(er)Samarbejdstemaet Øget inddragelse afcivilsamfundet - Færre barrierer forfrivillighed
§7eForsøg med graduering afløntilskud ved ansættelse iprivate virksomheder
Som efter den gældende bestemmelse forudsættes det bl.a., at dagpenge- eller efterlønsmodtageren ikkemå overtage arbejde, der sædvanligvis udbydes som lønnet arbejde i den konkrete eller en tilsvarendeoffentlig kommunal virksomhed. Det forudsættes endvidere, at ledige fortsat står til rådighed for detøvrige arbejdsmarked og har ret og pligt til at tage imod et tilbud om aktivering.Ved fastlæggelsen af størrelsen af løntilskud ved ansættelse i en privat virksomhed gives der mulighed for Vejle Kommune – Resultatbaseret løntilskudat bruge alle 5 gældende løntilskudssatser (fra 25,69 kr. pr time til 138,53 kr. pr. time). Løntilskuddet kantil kontanthjælpsmodtagere i privatedifferentieres, således at det løbende i løbet af ansættelsesperioden nedsættes i takt med, at den ansattes virksomhedscentrekvalifikationer styrkesDet forudsættes, at forsøget administreres i overensstemmelse med EU-reglerne ombruttostøtteintensitet, herunder at der skal foretages en forholdsvis beregning af støtteintensiteten, hvisansættelsen varer mindre end et år.Mulighed for at tilbyde personer, der opfylder de almindelige betingelser for seniorjob, seniorjob i privatevirksomheder med det normale årlige statstilskud på 130.000 kr. Det er frivilligt for denseniorjobberettigede at tage imod tilbuddet, ligesom det er frivilligt for virksomheden af at oprette etseniorjob.De almindelige regler i lov om seniorjob, herunder at ansættelse skal medføre en nettoudvidelse afantallet af ansatte og at løn- og arbejdsvilkår skal være på overenskomstmæssige vilkår, finder i øvrigtanvendelse.Mulighed for at undervisningen på en folkeskole kan gives på engelsk, hvis bl.a. undervisningen fortsatopfylder folkeskolelovgivningens krav og eleverne undervises på dansk i et sådant omfang, at de kanaflægge de obligatoriske prøver i dette fag på dansk.Eleverne på folkeskolen har mulighed for at vælge folkeskolens almindelige, dansksprogedeundervisningstilbud.SamarbejdstemaetNytænkning af denaktive beskæftigelsesindsats-Kompetencebaseret løntilskud tilkontanthjælpsmodtagere i privatevirksomhedscentreVejle Kommune – Seniorjob i privatevirksomhederSamarbejdstemaetNytænkning af denaktive beskæftigelsesindsats -Seniorjob iprivate virksomheder
§7fForsøg med etablering afseniorjob i private virksomheder
§9dForsøg med flereengelsksprogede fag ifolkeskolen
Fredericia Kommune - InternationalUdskoling - undervisning på engelskSamarbejdstemaet Kommunerne ogvækstdagsordenen - Friere rammer for enfolkeskole med internationalt fokus:undervisning på andre sprog end dansk
§9e
Forsøg med udvidelse afåbningstiderne i daginstitutionerved merkøbPrisen for pasningen skal afspejle de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved at producere oglevere tilkøbsydelsen, konkurrenceforvridende effekter og krydssubsidiering må ikke forekomme ogtilkøbsydelsen må ikke erstatte ydelser, som borgeren er eller ville være berettiget til efterdagtilbudsloven eller anden lovgivning.§ 11 aMulighed for at kommunen kan etablere trådløs internetadgang på udvalgte steder af relevans for turisterog andre besøgende i kommunen. Internetadgangen er gratis eller mod begrænset brugerbetaling.Konkurrenceforvridende effekter skal begrænses.Forsøg med etablering af gratistrådløs internetadgang påudvalgte lokaliteter§ 11 bMulighed for at gennemføre erhvervsudviklingsaktiviteter, herunder stille lokaler gratis til rådighed, foriværksættere i en afgrænset periode.Forsøg med at stille ledigekommunale lokaler til rådighedVed vurderingen af, om der er tale om en iværksætter, lægges bl.a. vægt på, hvor længe vedkommendefor iværksætterehar været registreret i CVR-registret. Den samlede periode kan ikke overstige 12 måneder og skalfastlægges på forhånd.
Fredericia Kommune - Fleksibilitet vedForældre med børn i daginstitution kan købe kommunalt eller privat arrangeret pasning idaginstitutionens lokaler udover åbningstiden, som følger af forsyningsforpligtelsen efter dagtilbudsloven. pasning i daginstitutionDen yderligere pasning kan maksimalt udgøre 30 minutter før og efter den normale åbningstid.
Samarbejdstemaet Digitalisering - Tilbud omkommunale trådløse netværk (hotspots)
Vejle Kommune - Et halvt års gratis opstart ieksisterende kommunalt iværksættermiljøfor perspektivrige iværksættereVejle Kommune - Ledige kommunale lokaleri centerbyerne skal kunne anvendes til atunderstøtte lokalt iværksætteriSamarbejdstemaet om Kommunerne ogvækstdagsordenen - Tomme kommunalelejemål i forbindelse med eksisterendeinkubatormiljøer stilles gratis til rådighed foriværksættereSamarbejdstemaet om Kommunerne ogvækstdagsordenen - Tomme kommunalelejemål i oplandet stilles gratis til rådighedfor iværksættereSamarbejdstemaet Digitalisering – Ingenkontanter i Borgerservice (afskaffelse afkontaktkasser)
§ 11 cForsøg med afskaffelse afkontantkasser i borgerservice
Mulighed for at stille krav om, at borgerne betaler med betalingsinstrumenter (f.eks. dankort eller andetbetalingskort, overførsel til kommunen via posthus, bank eller netbank eller betaling ved brug af girokort),dvs. ikke betaler kontant, i forbindelse med betaling for ydelser i borgerservicecentre, herunder f.eks.udstedelse af kørekort og pas.Der skal stilles alternative betalingsmuligheder til rådighed for borgere, der ikke har adgang til et
§ 23 aForsøg med fritagelse formyndighedsbehandling idispensationssager omtilstandsændringer i områderomfattet af § 3 inaturbeskyttelsesloven§ 25, stk. 1Udvidelse af forsøg medsamtykke til mindre indgribendebehandlinger i børnetandplejen§ 25, stk. 2Forsøg med fritagelse forinformeret samtykke tilforebyggendesundhedsundersøgelser til børnog unge§ 26 aForsøg med kommunalinddragelse ved lægelighenvisning til vederlagsfrifysioterapi§ 26 bForsøg med etablering afpartnerskabsprojekt isundhedssektoren med fokus påtidlig indsats og inddragelse af
betalingsinstrument. Disse alternativer må ikke påføre borgerne væsentlige meromkostninger. Dealternative betalingsmuligheder skal desuden være tilgængelige for alle borgere uden etbetalingsinstrument. Det vil således ikke i sig selv være tilstrækkeligt at henvise borgerne til at overførepenge via netbank, da ikke alle borgere har adgang hertil.Mulighed for at fravige kravet om at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om dispensation fra § 3 inaturbeskyttelsesloven, hvor der er tale om udførelse af vedligeholdelses- og plejearbejder, der vilindebære tilstandsændringer. Det forudsættes, at arbejderne er nærmere beskrevet i en af kommunenudarbejdet pleje- og udviklingsplan..Miljøministeren kan fastsætte nærmere krav til tilblivelsen af og indholdet i kommunens pleje- ellerudviklingsplaner. Internationale naturbeskyttelsesområder (Natura 2000) kan ikke omfattes af forsøget.Præcisering af den gældende § 25, stk. 1, der omhandler generelt, udtrykkeligt samtykke til mindreindgribende behandlinger i børnetandplejen. Behandlinger i børnetandplejen, der betragtes som mindreindgribende, vil som noget nyt også være undersøgelser af børn med brug af røntgen i diagnostisk øjemedpå baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke.Mulighed for informeret, generelt samtykke til et barns deltagelse i forebyggende sundhedsydelser tilbørn og unge i den undervisningspligtige alder efter sundhedslovens kapitel 36.Ydelserne omfatter f.eks. sundhedsvejledning, funktionsundersøgelser og forebyggendehelbredsundersøgelser.
Gentofte og Gladsaxe Kommuner -Fritagelse for myndighedsbehandlingjævnfør naturbeskyttelseslovens § 3 itilfælde, hvor der allerede foreligger enpleje- eller udviklingsplan, der beskriverindgrebet
Opfølgende henvendelse fra FredensborgKommune vedrørende rammerne forforsøget
Fredensborg Kommune - Informeretsamtykke til sundhedsaftaler på skoler
Alment praktiserende læger kan forpligtes til generelt at indsende oplysninger om henvisninger tilvederlagsfri fysioterapi i henhold til sundhedslovens § 140 a, stk. 1, til frikommunen. Den almentpraktiserende læge skal, jf. sundhedslovens § 43, stk. 1, anmode om patientens samtykke indenindsendelse af oplysninger.Frikommunen får hermed mulighed for, eventuelt sammen med borgeren, at sikre sammenhæng ogkvalitet i tilbuddene på genoptræningsområdet.Mulighed for at indgå et partnerskab på tværs af sektorer og områder inden for samme sektor om etsamlet behandlingsforløb for personer med bopæl i frikommunen, som er i størst risiko for at ende påvarig forsørgelse eller blive genindlagt flere gange.Frikommunen tilbyder i den forbindelse en samtale til de relevante borgere med henblik på udarbejdelseaf en plan for et samlet behandlingsforløb. I den forbindelse indhentes samtykke fra borgeren.
Samarbejdstemaet En meresammenhængende og effektiv sundheds- ogforebyggelsesindsats - Vederlagsfrifysioterapi – en koordineret ogsammenhængende indsats til andenlovgivning på træningsområdetSamarbejdstemaet En meresammenhængende og effektiv sundheds- ogforebyggelsesindsats -Integrated Care påsundhedsområdet
udsatte borgere iSom led i forsøget gives der af hensyn til at identificere de relevante borgere mulighed for, atsammenhængende patientforløb sundhedspersoner videregiver de nødvendige oplysninger om borgerens helbredsmæssige forhold, øvrigerent private forhold og andre fortrolige oplysninger til frikommunen samt at kommunen internt kanvideregive oplysninger af den nævnte karakter i nødvendigt omfang.Frikommunen fastsætter kriterier til fastlæggelse af, hvilke typer af oplysninger, der betragtes somnødvendige. De nødvendige oplysninger, som videregives, kan ikke anvendes til andre formål affrikommunen.Mulighed for forsøg med en alternativ administration af ordningerne i servicelovens §§ 95 og 96 omborgerstyret personlig assistance.Forsøgene kan omfatte fastsættelse af en fast takststruktur, krav om, at hjælpen, hvisarbejdsgiveransvaret er overdraget til en forening eller en privat virksomhed, skal ydes af kommunaltgodkendte leverandører, og at tilskuddet efter servicelovens §§ 95 og 96 skal overføres til en kommunaltgodkendt forening eller privat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.Evt. forsøg er bl.a. betinget af, at det sikres, at borgeren, hvor arbejdsgiveransvaret er overdraget til enprivat virksomhed eller forening, som minimum har to leverandører at vælge imellem.Mulighed for digital sagsbehandling af ansøgninger om bevilling af midlertidige ydelser efter servicelovens§ 83 på baggrund af standardiserede forud fastsatte kriterier. Kriterierne fastsættes af kommunen.Muligheden omfatter alene afgørelser, der fuldt ud imødekommer borgerens ansøgning. Helt eller delvistafslag forudsætter fortsat en nærmere udredning af borgeren og en konkret, individuel vurdering.Med digital sagsbehandling forstås her, at det er obligatorisk for borgeren at ansøge om hjælp via etelektronisk ansøgningsskema på kommunens officielle hjemmeside, at meddelelse om afgørelse givesborgeren elektronisk, og at kommunalbestyrelsens afgørelse om bevilling af hjælp træffes på grundlag afde oplysninger, som borgeren indtaster digitalt.
§ 27 aForsøg med ændretadministration af borgerstyretpersonlig assistance
§ 27 bForsøg med digitalsagsbehandling af sager omydelser efter § 83 i serviceloven
Odense Kommune – Digital sagsbehandlingpå midlertidige og enkeltstående ydelserefter servicelovens § 83Samarbejdstemaet Digitalisering - Digitalsagsbehandling på midlertidige ogenkeltstående ydelser efter Servicelovens §83
§ 27 c
Forsøg med beskrivelse afudviklingsmål i stedet forI stedet skal borgerens konkrete udviklingsmål beskrives, samt hvordan det sikres, at de opstilledekonkret beskrivelse afudviklingsmål nås. Løbende tilpasninger i hjælpen, der er nødvendige for at nå borgerens udviklingsmål,bevilligede ydelse efter § 83 og §kan ske uden fornyet afgørelse. Dog vil en ændring i udviklingsmålet for borgeren, forudsætte en ny86 i lov om social service
Det er bl.a. forudsætninger for forsøget, at borgere, der ikke kan eller har svært ved at benytte digitalemedier, får hjælp eller kan søge af anden vej, samt der kan angives yderligere behov i det digitaleansøgningsskema, som kommunen følger op på.Mulighed for i forbindelse med afgørelser om hjælp efter servicelovens § 83 og § 86 at fravige kravet om, Viborg Kommune – Nye afgørelsesbreveat ansøgeren skriftligt skal oplyses om, hvilken hjælp der er bevilget samt kravet om, at ansøgeren skal med fokus på rehabilitering/retning forhave en ny skriftlig oplysning ved ændringer i hjælpen.indsatsen
afgørelse.§ 27 dForsøg med fast tilskudsbeløb tilbrystproteser og parykker istedet for konkret vurdering§ 27 eForsøg med mulighed forflytning af borgere i botilbud,hvor behovet for den tilbudtepleje ikke længere er til stedeMulighed for at fastsætte støtte til brystproteser og parykker i henhold til servicelovens § 112 som et fastårligt tilskud.Det er forudsat, at der redegøres for, hvorledes ordningen tilrettelægges, herunder i forhold tilberegningen af tilskuddet.Mulighed for at kommunalbestyrelsen i en frikommune kan træffe afgørelse om, at en beboer skalfraflytte et botilbud til længerevarende ophold, jf. servicelovens § 108.Bestemmelsen omfatter alene borgere, frikommunen selv har pligt til at yde hjælp efterretssikkerhedsloven, og som frikommunen er handlekommune for. Bestemmelsen omfatter alene nyevisitationer.Viborg Kommune – Fritagelse fra at foretageen konkret og individuel vurdering af,hvilken brystprotese/paryk der er bedstegnet og billigst, samt tilladelse til atfastsætte et tilskudsbeløb til køb afbrystproteser/parykFredensborg Kommune - Flytning afenker/enkemænd fra ægteparbolig påplejecenterOdense Kommune – Bedre udnyttelse afbotilbud og plejeboliger
§ 29 aForsøg med service viafælleskommunale callcentre
Der er tilknyttet en række betingelser og forudsætninger til muligheden. Bl.a. at det alene er ændringer iborgerens behov for indsatser efter serviceloven, der kan begrunde en afgørelse om fraflytning, atkommunen først forsøger at motivere borgeren til at flytte frivilligt, at en anden borger, som frikommunenhar pligt til at yde hjælp efter retssikkerhedsloven, står på venteliste til det pågældende botilbud, og atborgeren anvises en anden bolig i et andet botilbud eller hjælp til at leje et andet lejemål i lokalområdet.Mulighed for, at medarbejdere i et fælleskommunalt callcenter, som yder service til borgere med bopæl i Samarbejdstemaet Digitalisering - Bedreen af de kommuner, der deltager i det fælleskommunale callcenter, kan tilgå de deltagende kommunerssamarbejde i tværkommunale callcentreelektroniske dokumenthåndteringssystemer ved borgerens henvendelse til det fælleskommunalecallcenter.Det fælleskommunale callcenters adgang til disse systemer må alene omfatte de oplysninger, som ernødvendige for callcentrets varetagelse af serviceopgaven.Mulighed for at en frikommune efter aftale med almene boligorganisationer kan tilvejebringe botilbudefter § 107 i lov om social service i eksisterende afdelinger med familieboliger, uden atboligorganisationen skal opfylde kravet om at udskille disse boliger i en selvstændig afdeling via enejerlejlighedsopdeling.
§ 29 bForsøg med dispensation frakravet om adskillelse mellembotilbud og boligafdeling vedtilvejebringelse af lokaler tilbotilbud efter § 107 i lov omsocial service
Gentofte og Gladsaxe Kommuner –Etablering af sociale tilbud efterserviceloven i almene boliger
§ 29 cForsøg med mulighed forflytning af enker/enkemænd iægteparplejeboliger tilplejeboliger for enligeForsøg med mulighed forflytning af borgere i botilbud,hvor behovet for den tilbudtepleje ikke længere er til stede
Mulighed for at træffe afgørelse om, at en lejer af en plejebolig ikke har behov for at bo i den pågældendebolig, hvis lejerens behov for pleje og støtte ikke længere varetages mest hensigtsmæssigt i dennuværende bolig, hvis en efterlevende ægtefælle eller samlever ikke har behov for en plejebolig, eller hvisen efterlevende ægtefælle, som har behov for en plejebolig, bor i en bolig, der er egnet til to personer.Bestemmelsen omfatter alene borgere, frikommunen selv har pligt til at yde hjælp efterretssikkerhedsloven, og som frikommunen er handlekommune for. Bestemmelsen omfatter alene nyelejeforhold.Der er tilknyttet en række betingelser og forudsætninger til muligheden. Bl.a. at borgeren anvises enanden passende bolig i lokalområdet, herunder f.eks. plejebolig eller ældrebolig, at en efterlevendeægtefælle eller samlever anvises en plejebolig i samme afdeling og at kommunen skal tilbyde at betalerimelig og dokumenterede flytteudgifter.Mulighed for at meddele ejere af ejendomme, ændringer i ejendommens registrering i Bygnings- ogBoligregistret (BBR) ved brug af digitale løsninger.Det forudsættes, at de berørte frikommuner sikrer finansieringen af de omkostninger, der vil væreforbundet med implementering af it-løsningen, ligesom brugen af digitale løsninger kan fraviges, hvis derforeligger særlige forhold, der gør, at ejeren ikke må forventes at kunne modtage den digitalt fremsendtemeddelelse.Mulighed for at undlade at udarbejde en ligestillingsredegørelse til ministeren for ligestilling og kirke, jf. §5 a i ligestillingsloven. Bestemmelsen gælder de ligestillingsredegørelser, der ellers ville blive indsendt i2013 og 2015.Kommunen skal indsende kommunens egne eventuelle redegørelser, statistikker, evalueringer mv. forligestillingsinitiativer til ministeren for ligestilling og kirke.Mulighed for en hurtigere og mere omfattende indførelse af obligatorisk digital selvbetjening end efterregeringens bølgeplan. Ved at indføre obligatorisk digital selvbetjening på områder, der først gøresobligatorisk digital fra 1. december 2013 og frem til og med 2015, hvilket er planen for indfasningen afområder omfattet af bølge 2 til 4, eller ved at den enkelte frikommune indfører obligatorisk digitalselvbetjening på områder, der ikke er eller ikke forventes at blive en del af regeringens bølgeplan.
Fredensborg Kommune - Flytning afenker/enkemænd fra ægteparbolig påplejecenter
§ 29 dForsøg med obligatorisk digitalselvbetjening efter lov ombygnings- og boligregistrering
Samarbejdstemaet Digitalisering -Digital selvbetjening og regelforenkling iforhold til BBR-meddelelser
§ 29 eForsøg med fritagelse forudarbejdelse og indsendelse afligestillingsredegørelse hvertandet år§ 29 fForsøg med fremrykning ogudvidelse af obligatorisk digitalselvbetjening
Vejle Kommune – Fritagelse fraudarbejdelse af ligestillingsredegørelser
Fredensborg Kommune - Digitale blanketter100 %Odense Kommune – Obligatoriskdigitalisering
Hvor særlige forhold gør sig gældende, vil borgeren dog fortsat kunne ansøge, anmelde, indberette mv. påSamarbejdstemaet Digitalisering -anden måde end digitalt. Særlige forhold kan eksempelvis være et særligt handicap, manglende it-kompetencer, sprogvanskeligheder, socialt udsatte mv., som af denne grund ikke kan benytte den digitale Fremrykning af obligatorisk digitalselvbetjeningselvbetjeningsløsning. Det er kommunen, der konkret vurderer, hvorvidt der foreligger særlige forhold,der gør, at en borger ikke kan ansøge mv. digitalt.
§ 29 g
Mulighed for at træffe afgørelse om, at en person, hvis sygedagpenge ophører på grund afvarighedsbegrænsningen i sygedagpengelovens § 24 eller § 25, eller efter anvendelsen af en afforlængelsesreglerne i sygedagpengelovens § 27 eller § 29, er berettiget til en ydelse fra kommunen iForsøg med forlængendeforsørgelsesydelse efter ophør af tilfælde, hvor der på grund af alvorlig sygdom er usikkerhed om den pågældendes mulighed for at vendetilbage til arbejdsmarkedet.sygedagpengeDe nærmere betingelser for at modtage ydelsen fastlægges og administreres af den enkelte frikommune,der også finansierer ydelsen.Mulighed for at kommunen i forbindelse med, at der indgås en uddannelsesaftale i henhold til lov omerhvervsuddannelser, kan aftale med arbejdsgiveren, at kommunen udbetaler tilskud til arbejdsgiverenunder praktikken.Målgruppen for forslaget er visse kontanthjælpsmodtagere under 25 år, som bl.a. på grund af særligeforhold har brug for særlig hjælp til at få en elevplads, og som har modtaget kontanthjælp i ensammenhængende periode på mere end 6 måneder efter afsluttet grundforløb.
Viborg Kommune – Nyeforlængelsesmuligheder - sygedagpenge
§ 29 hForsøg med kommunaltfinansieret lønudgift for visseunge i praktik som led i enuddannelsesaftale
Fredensborg Kommune - Flerepraktikpladser til de ungeSamarbejdstemaetNytænkning af denaktive beskæftigelsesindsats- Udvidetpraktik er vejen til uddannelse
§ 29 iForsøg med individueltiværksætterforløb af op til 12ugers varighed for nyeiværksættere, der har oprettetegen virksomhed
De nærmere regler for, at tilskud kan gives og for administrationen af ordningen – udover bl.a. deovennævnte – fastlægges af kommune, der også finansierer tilskuddet.Mulighed for at tilbyde personer, der har bopæl i kommunen, og som opretter selvstændig virksomhed for Vejle Kommune – Iværksætterforløb i egenvirksomhedat drive den som hovedbeskæftigelse, et særligt og individuelt tilrettelagt iværksætterforløb med envarighed på op til 12 uger.De nærmere betingelser for at modtage tilbuddet fastlægges og administreres af den enkelte frikommune,der også finansierer tilbuddet.