Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1149969_0001.png
1149969_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 16. august 2012Enhed: KOMOKOSagsbeh.: MSN/BSSags nr.: 1208379Dok nr.: 1005334
Folketingets Finansudvalg
Folketingets Finansudvalg har den 4. juli 2012 stillet følgende spørgsmål nr.314 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).

Spørgsmål 314:

”Vil ministeren oplyse, om kriterierne i udligningsreformen i praksis har vist sigat slå væsentligt anderledes ud end forudsat, f.eks. kriteriet "familier i bestem-te boligtyper"?”

Svar:

Den enkelte kommunes tilskud er bestemt af bloktilskuddets størrelse samtopdatering af kriterier, udviklingen i beskatningsgrundlag mv., som hvert år gi-ver anledning til bevægelse i den enkelte kommunes tilskud.Udligningssystemet er således et dynamisk system, hvor demografiske såvelsom socioøkonomiske kriterier opdateres hvert år for bedst muligt at afspejlede forhold, der kan indebære et udgiftspres for kommunerne. Det vil alt andetlige indebære udsving i tilskuddene for den enkelte kommune fra det ene år tildet næste, hvilket skal ses i lyset af, at udgiftspresset i kommunerne ogsåændrer sig.Det kan i den forbindelse oplyses, at det gælder for næsten alle kommuner, atderes samlede tilskuds- og udligningsbeløb for 2013 er lavere end for 2012.Det skyldes, at det samlede bloktilskud for 2013 er ca. 7,7 mia. kr. lavere endfor 2012. For 2013 er der således et mindre beløb til fordeling mellem kommu-nerne, og selv om der er foretaget ændringer i fordelingen, vil det alligevel ge-nerelt betyde, at den enkelte kommune får et lavere tilskud i 2013 end i 2012.Det samlede kommunale bloktilskud for det enkelte år fastsættes efter for-handling med KL. Bloktilskuddet fastsættes så det sikrer balance i den samle-de kommunale økonomi. For 2013 vil de kommunale skatteindtægter være hø-jere end i 2012. Det betyder, at bloktilskuddet for 2013 er fastsat tilsvarendelavere. De kommunale indtægter må således ses i sammenhæng, hvor skat-ter, tilskud og udligning samlet set skal finansieres udgifterne.Med hensyn til opdateringerne af data til udgiftsbehovsopgørelsen i udlignin-gen fra 2012 til 2013 har denne generelt ikke udvist større udsving end, hvadder er set i andre år.
Side 2
De byrdefordelingsmæssige virkninger af justeringerne i udligningssystemet erberegnet med udgangspunkt i tilskudsudmeldingen for 2012. Ministeriet har ik-ke beregnet virkninger af ændringerne i udligningssystemet baseret på datafor tilskudsåret 2013. Virkningerne af en ny model opgøres i forhold til alterna-tivet samme år og kan såledesikkeopgøres ved at sammenligne udmeldingenfor 2013 og tidligere opgørelser baseret på udmeldingen for 2012.Konkret i forhold til kriteriet ”familier i bestemte boligtyper” er data i tilknytningtil tilskudsudmeldingen sammenlignet med tidligere modtaget data til Finansie-ringsudvalgets arbejde. Opdateringen af kriteriet ”familier i bestemte boligty-per” har ikke vist større udsving i data end, hvad der er set i tidligere år førændringerne i kriteriets afgrænsning. For kommunerne med de største bevæ-gelser i kriterieværdien er der tale om ændringer på lidt over +/-10 pct.Ministeriet har fået oplyst, at Danmarks Statistik i forbindelse med opdaterin-gen af boligopgørelsen til 2011-data er overgået til en ny version af BBR-registret, hvilket har giver en mere præcis afgrænsning af almennyttige boliger,hvorfor der for hele landet er sket en stigning i antallet af disse boliger. Dvs.udviklingen i data er fordelt på alle kommuner.Det kan dog herudover vedr. dette kriterium oplyses, at der har været nogleusikkerheder i afgræsningen af de enkelte boligtyper for enkelte kommuner,hvilket såvel i denne som sidste års udmelding har givet anledning til, at derfor de pågældende kommuner er anvendt data fra året før.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager