2011-12
Alm.del Beretning 9
Offentligt
1170537_0001.png
OMTRYK
Offentligt
Beretning nr.
9
Folketinget 2011-12
OMTRYK
(Ændret årstal for beretningsafgivelse)
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 10. september 2012
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2011-12
1. § 71-tilsynets virksomhed generelt
2. Indledning
3. Konkrete sager
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Politiets medvirken ved tvangsfjernelse af børn
4.2 Overmedicinering
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
5.1 Psykiatrisk Center Hvidovre
5.2 Psykiatrisk Center Amager
5.3 Brønderslev Kommunes børne- og skoleudvalg og
dertil hørende forvaltning.
5.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov
5.5 Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske
afdelinger m.v.
6.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg
6.2 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense
6.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup
6.4 Psykiatrisk Center Hvidovre
6.5 Psykiatrisk Center Amager
7. Opfølgning på årsberetninger
psykiatriske patientklagenævn
fra
de
lokale
9. Information om tilsynets arbejde
1. § 71-tilsynets virksomhed
Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en
frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-
dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-
dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller
den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige
domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.
Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer under-
gives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende
skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsy-
net i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale § 71-til-
synet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
Opgaver
Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra
Folketingets øvrige udvalg. På sine møder behandler tilsynet
en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov-
og beslutningsforslag ikke henvist til behandling i tilsynet.
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner,
som administrativt er berøvet deres frihed. En del af disse
henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsy-
nets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af
selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mest
hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de admini-
strative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende
retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve be-
handlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet behandler dis-
7.1 Opfølgning på årsberetninger for 2011
8. Møder
8.1 Folketingets Ombudsmand
8.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsvær-
ger i Danmark
AX014369
Beretning af almen art - 2011-12 nr. 9
1170537_0002.png
OMTRYK
2
se sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske
afdelinger.
§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelin-
ger. Besøgene, der kan være enten anmeldte eller uanmeld-
te, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden.
Som led i de almindelige bestræbelser på at følge med i,
hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder,
kan tilsynet også besøge væresteder, skoler m.v.
Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også
møder med Ombudsmanden, foreninger m.v., som bl.a. kan
være med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patie-
nternes, de ældres, de pårørendes og personalets synsvinkel
giver anledning til problemer på tilsynets områder.
§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som an-
går emner inden for tilsynets sagsområder.
De generelle og konkrete sager giver sammen med besø-
gene, møderne og konferencerne bl.a. anledning til, at tilsy-
net retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre, re-
gioner og andre.
Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der
vedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede.
F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger
og henstillinger. Typisk sker det enten i forbindelse med be-
handlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsyns-
besøg på en institution, hvor der er administrativt frihedsbe-
røvede personer.
§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete
sager, behandle en klage eller tage stilling til, om en beslut-
ning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller for-
kert.
Sammenfatning
§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre
tilsyn med behandlingen af de personer, som administrativt
er berøvet deres frihed.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre
dette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen – i vid for-
stand – af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-
dighed forbedres på såvel det konkrete som på det generelle
plan.
2. Indledning
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2011-2012 holdt
ni møder. Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på to
psykiatriske afdelinger.
Tilsynets drøftelser har i indeværende samling været præ-
get af drøftelser om brugen af tvang og overbelægning.
De generelle og konkrete sager, der løbende har været i
tilsynet, har sammen med besøgene og møderne givet anled-
ning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgs-
mål til justitsministeren og ministeren for sundhed og fore-
byggelse samt regioner og kommuner om forskellige pro-
blemstillinger.
3. Konkrete sager
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendel-
ser fra og om enkeltpersoner, der administrativt er berøvet
deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgs-
mål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder
spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen eller
tvangsforanstaltningen. Andre sager har tilsynet fundet det
mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-
ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-
dende retsområde. Tilbage er et antal sager, der vedrører
forholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet
disse sager fortroligt.
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Politiets medvirken ved tvangsfjernelse af børn
§ 71-tilsynet har bedt justitsministeren om at oplyse, hvil-
ke regler der findes for politiets fysiske medvirken i gen-
nemførslen af en kommunens beslutning om at flytte et min-
dreårigt anbragt barn, der modsætter sig flytningen.
Justitsministeren svarede blandt andet:
»… det følger af politilovens § 2, nr. 6, at politiet kan yde
andre myndigheder bistand efter gældende ret.«
og videre oplyses det:
»... at sådan bistand ofte vil bestå i at skaffe særmyndighe-
den adgang til et ikke frit tilgængeligt sted, men også kan
bestå i eksempelvis at sikre, at en kommunes afgørelse om
tvangsfjernelse af et barn kan gennemføres.
Det følger generelt af politilovens § 16, at politiets magt-
anvendelse skal være nødvendig og forsvarlig og alene må
ske med midler og i en udstrækning, som står i rimeligt for-
hold til den interesse, der søges beskyttet. Det skal indgå i
vurderingen af forsvarligheden, om magtanvendelsen inde-
bærer risiko for, at udenforstående kan komme til skade.
Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 2, at magt skal
anvendes så skånsomt, som omstændighederne tillader, og
således at eventuelle skader begrænses til et minimum.«
Se § 71-tilsynet svar på spm. 1.
4.2 Overmedicinering
§ 71-tilsynet har bedt ministeren for sundhed og forebyg-
gelse om at svare på, om overmedicineringen i Region Ho-
vedstadens Psykiatri er givet som tvangsmedicinering eller
til patienter, der har været tvangsindlagt/tvangstilbageholdt.
Endvidere har tilsynet spurgt ministeren, om der i andre re-
gioner sker en lignende overmedicinering.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har svaret:
»Som det er fremgået af pressens omtale, er Sundhedssty-
relsen ved at undersøge sagen. Sundhedsstyrelsen har ikke
færdiggjort undersøgelsen endnu.
Når jeg har modtaget Sundhedsstyrelsens rapport vedrø-
rende undersøgelsen, vil jeg oversende den til Tilsynet i
henhold til grundlovens § 71.«
Se § 71-tilsynet svar på spm. 2 og 3.
Beretning af almen art - 2011-12 nr. 9
1170537_0003.png
OMTRYK
3
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-
meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriske
afdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport
og stiller en række opfølgende spørgsmål til den pågældende
region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en ende-
lig rapport, hvor tilsynet giver deres vurdering af konkrete
forhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er of-
fentligt tilgængelige.
5.1 Psykiatrisk Center Hvidovre
Den 1. april 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn
på Psykiatrisk Center Hvidovre, afsnit 809 og 811, lukkede
døgnafsnit, voksen almen. Selvom tilsynet foregik i forrige
folketingsår, nåede den endelige rapport ikke at blive omtalt
i årsberetningen for 2010-11.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det særdeles beklageligt, at der ofte er ta-
le om overbelægning på de to afsnit, og kan konstatere, at
der i perioder er belægning på over 105 pct. til gene for både
patienter og personalet.
Tilsynet finder det positivt, at der på afsnittene er stor fo-
kus på information til patienterne om deres rettigheder. Til-
synet finder det tillige positivt, at der også er stor fokus på
information og inddragelse af de pårørende, herunder evt.
børn.
Tilsynet finder det positivt, at personalet mødes med faste
intervaller for at drøfte tiltag, der kan nedbringe tvangen, og
dermed har fokus på dette.
Tilsynet finder det beklageligt, at de fysiske rammer fore-
kommer noget nedslidte, og at der virkede knapt så rent på
patientstuerne.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
13.
5.2 Psykiatrisk Center Amager
Den 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn
på Psykiatrisk Center Amager på to lukkede voksenafsnit,
B1 og B2. Selvom tilsynet foregik i forrige folketingsår,
nåede den endelige rapport ikke at blive omtalt i årsberet-
ningen for 2010-11.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tvang
Tilsynet finder det positivt, at centeret ved hjælp af en
målrettet indsats har reduceret bivirkningerne betydeligt fra
2009 til 2010 for patienter, der får nyere antipsykotika.
Overbelægning
Tilsynet finder det beklageligt, at der i forbindelse med
specialiseringen af afsnittene i 2009 jævnligt er tale om
overbelægning på de to lukkede afsnit, da der i forvejen er
tale om to forholdsvis store lukkede afsnit med 14 patienter
på hver.
Pårørende
Tilsynet finder det særdeles positivt, at afsnittene har sær-
lig fokus på at inddrage de pårørende enten ved indlæggel-
sen eller ved at kontakte pårørende inden for 1 døgn efter
indlæggelsen og tilbyde en samtale inden for 7 dage.
Aktiviteter
Tilsynet finder det positivt, at der nu er fundet vikarer for
fysioterapeut og ergoterapeut, sådan at de planlagte aktivite-
ter kan gennemføres til glæde for patienterne.
Rengøring
Tilsynet finder, at rengøringsniveauet var kritisabelt på af-
snittene, trods at det af regionens svar fremgår, at der gøres
rent dagligt.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
61.
5.3 Brønderslev Kommune
Den 9. august 2011 holdt § 71-tilsynet et møde med Brøn-
derslev Kommunes børne- og skoleudvalg og dertil hørende
forvaltning. Selvom mødet foregik i forrige folketingsår,
nåede det endelige referat ikke med i årsberetningen for
2010-11.
I den endelige referat udtalte tilsynet:
»Tilsynet har noteret sig, at kommunen finder det vanske-
ligt at opnå kommunal refusion. I lyset af den konkrete sag,
som kommunen har indsendt som eksempel, har tilsynet
skrevet til social- og integrationsministeren og bedt om, at
ministeren kommenterer sagen over for kommunen.
Tilsynet har noteret sig, at kommunens erfaring er, at det
er vanskeligt at anvende de nye regler om tvangsadoption,
fordi det er svært at opfylde alle kriterierne, især om at for-
ældrene ikke må have kontakt til barnet.«
Hele referatet kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
60. Se tillige social- og integrationsministerens svar på §
71-tilsynet alm. del – bilag 63.
5.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov
Den 26. marts 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsyn
på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov, afsnit G,
Center for spiseforstyrrelse og afsnit C, alment afsnit for
skolebørn.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at de fysiske forhold på beg-
ge afsnit er gode, og at der på afsnit G nu er etableret mulig-
hed for udgang til terrasse på det skærmede afsnit.
Tilsynet finder det beklageligt, at anvendelsen af tvang vi-
ser en stigende tendens i løbet af de sidste 3 år, især fsva.
døraflåsning og fastholden.
Tilsynet finder det positivt, at belægningsprocenten for af-
snit C er faldet i 2011, og at der generelt ikke er tale om
overbelægning på afsnit G.
Beretning af almen art - 2011-12 nr. 9
1170537_0004.png
OMTRYK
4
Tilsynet finder det beklageligt, at der er tale om et stigen-
de antal genindlæggelser, som resultat af at de specialisere-
de tilbud til patienterne efter udskrivning er aftagende til
fordel for mere generelle tilbud fra kommunerne.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
130.
5.5 Psykiatrisk Center København
Den 29. maj 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg
på Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet, afsnit
6402 afsnit for spiseforstyrrelser.
Tilsynsrapporten er på tidspunktet for beretningens afgi-
velse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynets endelige udta-
lelse vedrørende tilsynsbesøget vil derfor først fremgå af
næste årsberetning.
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske
afdelinger m.v.
Det er tilsynets praksis, at der cirka et års tid efter et til-
synsbesøg som udgangspunkt følges op på den rapport, som
bliver udarbejdet til den ansvarlige region efter besøget.
§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en op-
følgende status på de kritikpunkter, som fremgik af den en-
delige rapport for følgende afdelinger:
6.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg
§ 71-tilsynet aflagde den 7. juni 2010 et uanmeldt tilsyn
på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg. På
baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har til-
synet skrevet et opfølgende brev til Region Hovedstaden for
at spørge til status på forskellige områder.
Af Region Hovedstadens svar fremgår det blandt andet:
»Ad 1: Har afdelingen haft en forsat positiv udvikling med
hensyn til at nedbringe tvangstallene, sådan som det var
tilfældet for perioden 2007-2009?
Nedenfor fremgår antallet af tvangsindgreb BUC Bispe-
bjerg i perioden 2009 – 1. halvdel 2011. Af oversigten frem-
går det, at der fra 2009 til 2010 har været en svag stigning i
det samlede antal tvangsindgreb, mens tallene for 1. halvår
2011 viser en faldende tendens.
Stigningen fra 2009-2010 bør ikke ses som en generel ten-
dens, men snarere som et udtryk for, at tallene er forholdsvis
lave, hvor en enkelt svær patient kan påvirke det samlede
billede.
Beroligende medicin
Bælte
Fastholden
Remme
Tvangsindlæggelse
Tvangstilbageholdelse
Af legemlig lidelse
Ernæring
Medicinering
50
21
55
2
128
16
14
30
135
32
167
117
50
140
2
309
15
27
42
2
14
10
26
377
27
7
24
0
58
11
6
17
0
1
39
40
115
Antal tvangsindgreb, i alt
325
Ad 2: Er det fortsat praksis på B102, at man ikke har
sengeliggende patienter?
De børn og unge der er indlagt på centret, er sjældent sen-
geliggende. Det gælder også patienterne på B102. Kun i de
tilfælde, hvor de er meget fysisk svækkede, kan det blive
nødvendigt med kortere perioder, hvor de er sengeliggende.
Ad 3: Hvordan har udviklingen været med hensyn til over-
belægning på de to afsnit?
2010
2010
2010
2011
Belægning i
pct.
2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal
Afsnit B 102
102,5
Afsnit B 104
6,3
88,5
101,5
98,9
92,4
105,3
110,8
Magtanvendelses-
type
2009
2010
1.halvår
2011
Som det fremgår af ovenstående tabel, har belægningspro-
centen på B104 (på nær sidste kvartal) ligget under 100 pct.
i 2010. Når belægningsprocenten ikke når 100 pct., skyldes
det, at det så vidt muligt hele tiden skal være muligt at ind-
lægge unge mennesker akut, hvorfor det tilstræbes at holde
en plads ledig.
Belægningsprocenten på B102 er altid nær 100 pct. Der er
stort pres på afsnittets pladser fra Region Hovedstaden og
Region Sjælland og i korte perioder overbelægning. Centret
har i foråret 2011 etableret seks dagpladser (PORTEN) til
patienter med spiseforstyrrelser, dette bl.a. med henblik på
at aflaste døgnafsnittet og dermed forebygge overbelægning.
Med PORTEN har centret skabt en fleksibel behandlingskæ-
de mellem tilbud af stigende intensitet: ambulant behand-
ling, dagbehandling og døgnbehandling.
Beretning af almen art - 2011-12 nr. 9
1170537_0005.png
OMTRYK
5
Ad 4: Hvordan har antallet af indlagte, færdigbehandlede
patienter udviklet sig siden tilsynsbesøget?
I andet halvår af 2010 blev otte patienter registreret som
færdigbehandlede i hospitalsregi, uden at de kunne udskri-
ves. Tilsammen tegnede de 8 patienter sig for 249 indlæg-
gelsesdøgn.
På B102 drejer det sig om fem patienter, i alt 132 indlæg-
gelsesdøgn.
På B104 drejer det sig om to patienter, i alt 111 indlæg-
gelsesdøgn.
Samlet blev der i 2010 registreret 21 færdigbehandlinger
uden udskrivelse på hele centret. De færdigbehandlede pa-
tienter var samlet indlagt 679 døgn efter endt behandling.
I 2009 var tallet 20 registrerede færdigbehandlinger uden
udskrivelse svarende til i alt 871 indlæggelsesdøgn efter
endt behandling.
Ad 5: Hvad er status med hensyn til ændringer af de fysiske
rammer?
Det har ikke været muligt at udvide centrets lejemål på
Lersø Parkallé. Centret har i stedet fået lokaler på Brønshøj-
vej, disse rummer nu centrets ADHD-klinik.
Der er bevilget penge til at udvide og forbedre de eksister-
ende lokaleforhold i bygning 17, som rummer afsnit B102
og B101 (Døgnafsnit for større børn).
Arbejdet med at etablere flere enestuer til patienterne på
afsnit B102 er i fuld gang og forventes afsluttet med udgan-
gen af 2011. Der udvides med tre nyetablerede enestuer, he-
raf en som skal fungere som skærmet enhed (et værelse med
eget bad og toilet, der ligger lidt trukket væk fra de øvrige
patientområder). Desuden etableres toilet- og badefaciliteter
mellem værelserne. Det betyder, at der fra alle værelser vil
være adgang til toilet og bad. Toilet og bad deles af to væ-
relser – der vil være særskilt adgang fra hvert værelse. Der
etableres et lukkesystem, der sikrer, at begge døre spærres,
når den ene dør låses.
Når arbejdet er tilendebragt, vil der være otte (ni inkl.
skærmet enhed) eneværelser med egen adgang til toilet og
bad på afsnit B102.
På B101 etableres ligeledes 2 gange toilet og bad for i alt
4 værelser. På afsnittet etableres desuden et baderum med
spabad, som kan anvendes i arbejdet med børnene.
Der er ansøgt om penge til at forbedre vente- og opholds-
faciliteterne flere steder på centret, ligesom centret håber på
en fondsbevilling til at etablere nye lege- og udeopholdsrum
i atriumgården i bygning 17.«
Tilsynet tog regionens svar til efterretning.
Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 7.
6.2 Børne- og Ungdomspsykiatriske Afdeling Odense
§ 71-tilsynet aflagde den 31. januar 2011 et anmeldt tilsyn
på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense. På bag-
grund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsy-
net et opfølgende brev til Region Syddanmark og spurgte til
status vedr. forskellige forhold.
Af Region Syddanmarks svar fremgår det:
»1. Udviklingen i brugen af tvang herunder
foranstaltninger, hvor der foreligger forældresamtykke.
Antal patienter udsat for tvang har på de fleste områder
været små, og det er vanskeligt at vurdere udviklingen enty-
digt. Dog er stigningerne i anvendelse af bæltefiksering,
fastholdelse og medicin med tvang større end forventet.
Stigningerne kan ikke relateres til én patients adfærd.
Afdelingsledelsen er opmærksom på udviklingen og har
oprettet et specielt undervisningsforum for yngre læger samt
øget undervisningen af personalet. Derudover vil afdelingen
genopfriske de handlingsstrategier, afdelingen tidligere har
udviklet i et kvalitetsudviklingsprojekt med fokus på fore-
byggelse af tvang og vold.
Ved alle tvangsforanstaltninger foreligger der forældre-
samtykke, og der udfyldes tvangsprotokoller for alle uanset
alder.
2. Status på belægningen på afdelingen herunder perioder
med overbelægning og konsekvenserne heraf:
Den gennemsnitlige belægningsprocent og patienternes
gennemsnitlige liggetid har været på 88,2 pct. og 29,3 dage i
2010 og 98,8 pct. 37,5 dage i 2011.
I afdelingen findes to værelser, hvor dagambulante patien-
ter har mulighed for privatliv og hvile. Værelserne inddra-
ges ved overbelægning.
Det vurderes, at overbelægning i sig selv ikke bidrager til
øget patientstress og anvendelse af tvang, der hyppigt fore-
kommer i skærmede afsnit.
3. Status på problemstillinger vedr. udslusning af
færdigbehandlede patienter og koordineringen af passende
efterbehandlingstilbud.
Med udgangspunkt i patienttyngden vurderes hovedparten
af de indlagte patienter at have behov for kommunale foran-
staltninger efter udskrivningen. For at fremme et sammen-
hængende patientforløb orienteres og inddrages kommuner-
ne flere gange under indlæggelsen gennem telefonisk kon-
takt og netværksmøder.
Fordi kommunerne ikke altid har færdiggjort deres § 50-
undersøgelser, inden patienterne udskrives, er der stadig
problemer med at skabe sammenhængende patientforløb.
4. Status på afdelingens fysiske rammer herunder
forholdende for den skærmede enhed.
Hvad afdelingens fysiske rammer angår, er der ingen æn-
dringer sket siden tilsynets besøg.«
Tilsynet tog regionens svar til efterretning.
Se svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 110.
Beretning af almen art - 2011-12 nr. 9
1170537_0006.png
OMTRYK
6
6.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup
§ 71-tilsynet aflagde den 22. november 2010 et anmeldt
tilsyn på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup.
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget
skrev tilsynet et opfølgende brev til Region Hovedstaden og
spurgte til status vedr. forskellige forhold.
Af Region Hovedstadens svar fremgår det blandt andet:
»Spørgsmål 1) Status på initiativer der kan nedbringe
antallet af tvangsforanstaltninger:
Folketinget og Danske Regioner har igennem de senere år
haft en klar målsætning om at nedbringe anvendelsen af
tvang i psykiatrien. Behandlingen af psykiatriske patienter
skal finde balancen mellem patientens selvbestemmelsesret
og en værdig, omsorgsfuld og respektfuld behandling. Fol-
ketinget har taget flere skridt gennem lovgivningen i retning
af at nedbringe tvang i psykiatrien. Der er i lovgivningen nu
tiltag til opfølgning og forebyggelse af tvang, og tiltag, som
har haft til formål at øge vores viden og erfaringer om, hvor-
dan tvangen kan nedbringes.
Mindste-middel-princippet
Et vigtigt mål for afsnit WU62 er at følge psykiatrilovens
princip om mindste middel i forbindelse med enhver tvangs-
anvendelse. Iagttagelse af mindste-middel-princippet er mål
for en ledelsesmæssig prioritet, ligesom personalegruppen
kvalificeres til at nedbringe anvendelsen af tvang samt til at
kvalificere brugen af den tvang, som nogen gange er nød-
vendig at anvende. Der udvikles hensigtsmæssige strategier
for patienterne, med det formål at mindske ind- og udadret-
tet aggression gennem det daglige relationelle kontaktper-
sonarbejde, ved behandlersamtalerne og til behandlingskon-
ferencerne.«
Endvidere fremgår det:
»Spørgsmål 2) Status på initiativer der kan aflaste
ungeafsnittene:
Det er sket en ombygning og en tilbygning på åbent afsnit
61, således at der:
– Er etableret enestue til alle patienter
– At badeværelserne er nyrenoveret med etablering af eks-
tra brusekabine
– Der er i tilbygningen etableret handicaptoilet.
På afsnit 62 er der:
– Sket en udvidelse af slusen
– Der etableres eget bad + toilet på den sidste stue.
Der er per 1. feb. 2012 etableret et nyt akutafsnit, der skal
aflaste bl.a. 62 for akutte indlæggelser.
Spørgsmål 3) planer for renovering af afsnit 59:
Ved årsskiftet 2010/2011 skete der en organisatorisk æn-
dring, der medførte at døgnafsnit 59 fik betydeligt mere
plads.
– En opholdsstue og en spisestue er totalt renoveret, incl.
nye møbler
– 3 patientstuer er totalt renoveret, også med nye møbler
– Et forældreopholdsrum er etableret og renoveret med
bl.a. et lille tekøkken
– Et stort badeværelse er totalt renoveret
– I 2012 planlægges med renovering af den lange gang,
med nyt loft med lyddæmpende plader.
– Der mangler fortsat renovering af 5 patientstuer
– Det mangler fortsat renovering af patienttoiletter.«
Tilsynet tog regionens svar til efterretning.
Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 111.
6.4 Psykiatrisk Center Hvidovre
§ 71-tilsynet aflagde den 1. april 2011 et uanmeldt tilsyn
på Psykiatrisk Center Hvidovre. På baggrund af § 71-tilsy-
nets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgende
brev til Region Hovedstaden og spurgte til status vedr. for-
skellige forhold.
Af Region Hovedstadens svar fremgår det:
»1) Hvordan har udviklingen i overbelægning været på de
to besøgte afsnit siden tilsynsbesøget, og hvilke
konsekvenser har det for patienter og personale?
Belægningsprocenterne på henholdsvis afsnit 809 og 811
har været uændret høje.
Gennemsnitsbelægningsprocenten på afsnit 809 var i 2011
på 102 pct., mens den på afsnit 811 lå på 101 pct.
Gennemsnitsbelægningsprocenten på afsnit 809 var i pe-
rioden 1. januar til 1. juli 2012 111 pct., mens den på afsnit
811 var 101 pct.
Vedlagt som bilag 1 er oversigt over belægningsprocent
pr. måned for afsnit 809 og 811.
Det skal bemærkes, at med i gennemsnitsbelægningspro-
centen på afsnit 809 tæller også patienter der ikke rent fysisk
opholder sig i afsnit 809, men i stedet er det der kaldes dob-
beltindlagte på somatisk hospital, Hvidovre Hospital. Psy-
kiatrisk center Hvidovre har ændret praksis, således at alle
patienter, der er dobbeltindlagte, figurerer som indlagte på
afsnit 809. Det forenkler arbejdsgange med patientrådgiver,
patientklagenævn, faste vagter med mere.
Det er såvel ledelsen på Psykiatrisk Center Hvidovre som
Direktionens opfattelse, at Psykiatrisk Center Hvidovre,
med den befolkningsbaggrund centeret servicerer, burde ha-
ve flere lukkede senge. Det har også hele tiden været planen,
men på grund af den aktuelle ombygning bliver det først ef-
fektueret midt i byggeperioden. Det skal bemærkes, at i for-
bindelse med ombygningen bliver alle sengeenheder forbe-
redt, således at de kan fungere som lukkede afsnit, såfremt
det er nødvendigt.
Begge afsnit er normeret til 11 patienter, og det er klart, at
det faktum, at der i perioder er 12 patienter, har en betyd-
ning for de patienter, der skal dele stue. Det har også en be-
tydning for det personale, der skal have overblik over patie-
ntbehandlingen. Psykiatrisk Center Hvidovre har derfor tid-
vis ekstra personale i form af faste vagter, med henblik på at
sikre behandlingen.
Beretning af almen art - 2011-12 nr. 9
1170537_0007.png
OMTRYK
7
2) På besøgstidspunktet fik tilsynet at vide, at
overbelægningsniveauet bevirkede, at man var nødt til at
have en aktiv prioritering hele tiden for at skaffe plads til
akutte patienter. Hvordan er status på nuværende tidspunkt?
Psykiatrisk Center Hvidovre er ikke af den opfattelse, at et
menneske skal være længere tid på lukket, psykiatrisk afsnit
end højst nødvendigt. Vi foretager derfor dagligt prioritering
og vurdering af hvor vidt den enkelte patient har behov for
at være i et lukket miljø. Såfremt det ikke længere er nød-
vendigt, bliver patienten flyttet til åben enhed. Såvel patien-
ter og personale vil derfor opleve, at man dagligt foretager
en prioritering og flytninger.
3) Hvordan har udviklingen været med hensyn til brug af
tvangsforanstaltninger herunder også ECT, og har
personalet fortsat faste møder, hvor tiltag for at nedbringe
tvang drøftes?
Der ses en stigning i anvendelse af beroligende medicin
med tvang. Psykiatrisk Center Hvidovres initiativ, med fo-
kus på at nedbringe brugen af bæltefiksering, har ikke ænd-
ret tallene markant.
Med hensyn til ECT var der i 2011 i alt 3 episoder med
ECT under tvang. I første kvartal 2012 har der ligeledes væ-
ret 3 episoder. Det er en relativt sjælden begivenhed, hvor-
for det derfor ikke er muligt at konkludere, om der er tale
om en reel stigning i anvendelsen af ECT med tvang. Ved-
hæftet som bilag 2, 3 og 4 er oversigt over anvendelsen af
tvang på Psykiatrisk Center Hvidovre.
Psykiatrisk Center Hvidovre har fortsat en gruppe af per-
sonalemedlemmer, der arbejder på, hvordan anvendelsen af
tvang kan nedbringes. Psykiatrisk Center Hvidovre er ved at
gentænke gruppens arbejde, idet det må konstateres, at man
er langt fra situationen i 2000, hvor det lykkedes at reducere
anvendelse af bæltefikseringer med 66 pct. Siden er Psykia-
trisk Center Hvidovres optageområde øget med 10.000 bor-
gere, sengetallet er gået ned, og der behandles flere menne-
sker ambulant. Psykiatrisk Center Hvidovres anvendelse af
tvang er ikke reduceret som ønsket.
Da det kan konstateres, at anvendelsen af beroligende me-
dicin er øget, har centerledelsen iværksat en møderække
med ledelserne fra de lukkede afsnit, med henblik på drøf-
telser af, hvorledes der skabes et miljø i de lukkede enheder,
hvor antallet af voldsomme episoder, anvendelsen af tvang
og anvendelsen af psykofarmaka nedbringes. Overlægerne
fra de lukkede afsnit har været på studiebesøg i England,
hvorfra de har medbragt inspiration. I den kommende tid vil
vi drøfte hvilke erfaringer, vi kan anvende derfra.
4) Er der sket eller planlagt ændringer af de fysiske rammer
for de to afsnit, og er der sket ændringer med hensyn til
rengøringsstandarden?
Der er endnu ikke sket ændringer i de fysiske rammer for
de to lukkede afsnit 809 og 811. Der pågår aktuelt en større
ombygning af Psykiatrisk Center Hvidovre. Denne ombyg-
ning er igangsat 1. april 2012 og forventes at vare 2�½ -3 år.
Ombygningen betyder, at de fysiske rammer for alle senge-
afsnit på Psykiatrisk Center Hvidovre bedres.
Det betyder, at alle patienter får enestuer med eget bad og
toilet. Enestuerne på de lukkede enheder ændres således, at
de får samme størrelse alle sammen. Aktuelt er der nogle
meget små sengestuer på den ene side af gangen og nogle
større på den anden side af gangen. Det, at alle sengestuer
bliver lige store, betyder, at de mindste sengestuer udgår.
Det vil få betydning for sikkerheden både for patienter og
personale.
Det vil også gavne patienternes ophold, idet der vil være
mere luft for den enkelte patient samt mulighed for bedre at
opbevare sine ejendele. Hele afsnittet vil i øvrigt blive reno-
veret, og der vil blive etableret en slags slusefunktion til de
lukkede afsnit og et meget stort motionsrum samt et aktivi-
tetsrum. Ombygningen tager endvidere udgangspunkt i en
meget omfattende haveplan, således at der til et afsnit bliver
tre typer haver: en lukket gård, stillehaver og aktivitetsha-
ver.
I byggeprojektet indgår fokus på lysindfald, således at alle
enheder vil fremstå lyse, venlige og imødekommende, og
patienterne vil have mulighed for at se ud på nogle grønne
arealer.
Ved tilsynets besøg havde der været rengøringsaudit, der
viste at ca. 50 pct. af rummene bestod. I november 2011 var
der fornyet rengøringsaudit, hvor 75 pct. af de tilsete lokaler
bestod. Pr. 1. januar 2012 har Psykiatrisk Center Hvidovre
fået ny rengøringsaftale. Aftalen er indgået med Elite Miljø.
Der er i foråret 2012 foretaget nye såvel intern- som ekstern
audit. Vi kender ikke resultatet af denne endnu.«
Tilsynet tog regionens svar til efterretning.
Se tillige § 71-tilsynet alm. del – bilag 113.
6.5 Psykiatrisk Center Amager
Den 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn
på Psykiatrisk Center Amager. På baggrund af § 71-tilsynets
rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgende
brev til Region Hovedstaden for at spørge til status på for-
skellige områder.
Svaret er på tidspunktet for beretningens afgivelse ikke
modtaget, men vil blive nævnt i næste årsberetning.
7.
De
lokale
psykiatriske
patientklagenævns
årsberetninger
Det følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriske patientkla-
genævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres
virksomhed. Det følger samtidig af forarbejderne til loven,
at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendt
med årsberetningerne.
7.1 Opfølgning på årsberetninger 2011
§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2011 og efterføl-
gende skrevet til statsforvaltningerne med bemærkninger om
følgende emner:
Beretning af almen art - 2011-12 nr. 9
1170537_0008.png
OMTRYK
8
Stigning i omgørelsesprocenten.
Stigning i antallet af tilsidesættelser.
Stigning i klageprocenten.
Fremmødeprocenter for henholdsvis patientrådgivere og
patienter.
Se brevene på § 71-tilsynet alm. del – bilag 102-105 og
114.
8. Møder
8.1 Folketingets Ombudsmand
Tilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand,
Hans Gammeltoft-Hansen (nu forhenværende), inspektions-
chef Lennart Frandsen og fuldmægtig Mai Vestergaard ons-
dag den 23. november 2011.
På mødet blev blandt andet drøftet reglerne om visitation,
husordner, medicinhåndtering, tvang i psykiatrien og tvun-
gen opfølgning.
8.2
Landsforeningen
af
Bistandsværger i Danmark
Patientrådgivere
og
ntrådgiver, forskellig honorering af bistandsværger og patie-
ntrådgivere, rekruttering af nye patientrådgivere og bi-
standsværger og »borgerligt ombud« for patientrådgivere og
bistandsværger.
9. Information om tilsynets arbejde
Der findes en folder, som orienterer om tilsynets kompe-
tence og arbejde. Målet er, at folderen skal medvirke til en
positiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvede
personer, hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle for-
hold, som samfundet kan være bekendt.
Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskellige
myndigheder, organisationer, foreninger m.v. Efterfølgende
er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse
med besvarelse af henvendelser.
Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver til-
synets opgaver efter grundloven, udsendes enten efter an-
modning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelses-
steder eller i forbindelse med besvarelse af henvendelser.
Orientering om tilsynets arbejde, herunder de offentlige
dokumenter, kan endvidere findes på Folketingets hjemme-
side under Folketingets §71-tilsyn:
(http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kom-
missioner/Udvalg/71tilsynet. aspx)
Tilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Patie-
ntrådgivere og Bistandsværger i Danmark (LPD) onsdag
den 23. november 2011. På mødet blev drøftet forskellige
konkrete sager og nogle mere generelle problemstillinger,
blandt andet patienternes medindflydelse på valg af patie-
Karen J. Klint (S)
nfmd.
Orla Hav (S) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara Cekic (SF)
Per Clausen (EL) Jane Heitmann (V) Karen Jespersen (V) Liselott Blixt (DF)
fmd.
Thyra Frank (LA)