Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 87 Bilag 7
Offentligt
955183_0001.png
955183_0002.png
FolketingetAtt.: Det Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Rosenørns Allé 9DK 1970 Frederiksberg CTlf: 35 300 400Fax: 35 300 401e-mail: [email protected]www.danskenergi.dkDok. ansvarlig: TMPSekretær: TMPSagsnr: 06/377Doknr: 18209-02-2011
Om L87 - Forslag til lov om ændring af elforsyningsloven m.v.Dansk Energi skal dybt beklage, at dette brev fremsendes efter udløb af fristen for at stille spørgs-mål til lovforslaget. Dansk Energi er i arbejdet med at analysere og rådgive vores medlemmer omlovforslaget blevet opmærksom på to problematiske, uhensigtsmæssige og formentlig utilsigtedeelementer, som lovforslaget indeholder. Dansk Energi appellerer til, at Folketinget og ministeren i devidere politiske drøftelser også tager de to elementer i betragtning.Samspillet mellem kravet om ejermæssig adskillelse og salgspligten efter § 35 i gældendeelforsyningslovEjerne af de regionale transmissionsnet er på baggrund af L87 nu i gang med overvejelser, om derskal ske et frasalg af ejerandelene af transmissionsnettet, eller om der på anden vis skal ske enomfattende omstrukturering af selskabskonstruktionen for at opfylde de nye krav om ejermæssigadskillelse. I tilfælde af ejerne ikke har noget juridisk alternativ til et salg, vil lovforslaget have eks-propriativ karakter.EU direktivet åbner mulighed for en række undtagelsesmuligheder for, men generelt kan disse ikkeanvendes af regionale transmissionsselskaber, som har mange bagvedliggende ejere (kommunerog andelsselskaber). Disse selskaber skal således leve fuldt op til reglerne om adskillelse enten viafraslag eller ved at opgive stemmerettigheder.I det tilfælde man ønsker at overdrage rettigheder uden at opgive sit ejerskab sker der imidlertid etuheldigt sammenstød medde nationalt fastsatte regler i § 35 i gældende elforsyningslov, der beskri-ver i hvilke tilfælde, der udløses salgspligt til staten..Elloven har i nogle år haft bestemmelser i § 35, som har til formål at staten (Energinet.dk) skal købeejerandele af det regionale transmissionsnet efterhånden som de hidtidige ejere (kommuner og an-delsselskaber) udtræder af deres ejerskab. Den eksisterende § 35 har som sådan ikke noget at gøremed de nye EU-direktiv bestemte regler om, at ejere af handel og produktion ikke må udøve rettig-heder over regionale transmissionsvirksomheder. Det uheldige samspil opstår, når de nuværendeejere (kommuner eller andelselskaber) vælger at opgive at udøve rettigheder over de regionaletransmissionsvirksomheder jf. de nye EU-regler.Når en indirekte ejer (fx en kommune eller et Amba i et andelsselskab) af et transmissionsselskab,opgiver sine rettigheder over transmissionsselskabet for at opfylde kravene om ejermæssig adskil-lelse, vil det udløse salgspligt efter elforsyningslovens § 35 selvom:
2
- der ikke er sket frasalg af ejerandele,- transmissionsselskabet ikke har fået en ny ejer,- og selvom det ikke er en disposition, ejeren har ønsket.Det er problematisk, at omstruktureringer, der kræves i henhold til EU-reglerne, udløser en salgspligttil staten (Energinet.dk) jf. danske særregler i elloven § 35.Problemet kan løses ved at der i lovforslaget (L87) indføres en bestemmelse om, at ejere af trans-missionsselskaberne ikke påføres tvangsmæssig salgspligt efter § 35 i konsekvens af opgivelse afrettigheder, når sådan opgivelse ikke indebærer et ejerskifte.Net på 50/60 kVElnet under 100 kV betragtes ikke på europæisk plan som transmissionsnet, men distributionsnet,som ikke omfattes af reglerne om ejermæssig adskillelse. I Danmark har man af historiske og lidttilfældige årsager givet transmissionsbevillinger til net under 100 kV. Lovforslaget giver derfor heltnaturligt mulighed for, at en transmissionsbevilling til disse net kan ”ombyttes” til en distributionsbe-villing.Bemærkningerne til lovforslaget giver muligvis en lidt for snæver ramme idet, at den nye distributi-onsbevilling kun kan meddeles med henblik på en sammenlægning med det eksisterende distributi-onsnet, der befinder sig i 50/60 kV nettets område.I nogle tilfælde vil det imidlertid være en økonomisk fordel for kunderne at fastholde en fælles drift af50/60 kV nettet i områder, hvor der er flere bagvedliggende ejere. Det forekommer derfor omkost-ningsmæssigt tungt at forlange, at sådanne selskaber skal opløses ved en sammenlægning med eteller flere selskaber, der ejer net på underliggende spændingsniveauer. Det er endvidere vanskeligtat forestille sig, hvordan det skal foregå i praksis, idet 50/60 kV nettet fordeler sig over flere størredistributionsområder og -ejere. Et krav om sammenlægning vil kan derfor resultere i store praktiskeproblemer i forhold til fastlæggelse af ejergrænser mv.Problemet kan løses ved at bemærkningerne udvides, så der åbnes mulighed for at selskaber meddistributionsbevilling i fællesskab kan drive et 50 kV og 60 kV net.Dansk Energi skal afslutningsvist beklage vi først sent i processen er blevet opmærksom på disseforhold. Vi skal henstille til at udvalget medtager vore bekymringer i behandlingen, idet det må være ialles interesse, at unødvendig ekspropriation undgås og at implementering af direktivet så vidt muligtikke påfører elkunderne ekstra omkostninger. Dansk Energi vil også rejse disse to spørgsmål overKlima- og Energiministeren.Med venlig hilsenDansk Energi
Lars Aagaard