Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 188 Bilag 8
Offentligt
1003148_0001.png
1003148_0002.png
1003148_0003.png
1003148_0004.png
1003148_0005.png
Til lovforslag nr.L 188
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 25. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lovom Lønmodtagernes Dyrtidsfond og forskellige skattelove(Udvidelse af ATP’s og LD’s investeringsmuligheder og ophævelse af en række SP-regler m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 7. april 2011 sendte beskæftigelsesmini-steren de indkomne høringssvar, et notat herom og et lige-stillingsnotat til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Finansrådet. Beskæftigelsesmi-nisteren har over for udvalget kommenteret den skriftligehenvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogLA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede æn-dringsforslag.Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget mener grundlæggende, at ATP og Lønmod-tagernes Dyrtidsfond skal kunne drive finansiel virksomhed,hvorfor S og SF er positivt stemt over for det af beskæftigel-sesministeren fremsatte lovforslag.På grund af finanskrisen har store dele af dansk erhvervs-liv fortsat problemer med at låne penge. Det gælder særligtde små og mellemstore virksomheder, der ikke har så let ad-gang til kapital. Finanskrisen er dermed fortsat en betydeligbarriere for vækst i virksomhederne.Årsagen er til dels en generel kreditstramning i finans-sektoren, som i nogen grad har været nødvendig. Men desmå og mellemstore virksomheders vanskeligheder med atlåne penge skyldes også forhøjelse af rentemarginalen.S og SF finder, at en øget konkurrence i den finansiellesektor vil sænke virksomhedernes omkostninger til lån, mel-lemfinansiering og kredit. Det vil styrke den vækst og job-skabelse, som vi så brændende har brug for.I ATP og LD har danske lønmodtagere gennem årtier op-sparet en betydelig finansiel styrke, som i dag kan kommedansk økonomi til gavn. ATP har samtidig opbygget storekompetencer som leverandør af administrative ydelser tilpensionssektoren, hvilket en række danske pensionsselska-ber i dag drager nytte af. ATP kan derfor med fordel udnyttesine kompetencer internationalt til fordel for de danske pen-sionsopsparere.S og SF finder imidlertid de af beskæftigelsesministerenforeslåede lofter over markedsandele uhensigtsmæssige. Sog SF mener endvidere, at det er uhensigtsmæssigt, at ATPog LD ikke må eje datterselskaber, der bedriver livsforsik-ringsvirksomhed.I regeringens lovprogram for 2010/2011 blev der lagt optil en fuld harmonisering af retten til at drive finansiel virk-somhed i datterselskabsform, så ATP og LD ville få sammemuligheder som den øvrige branche. Efter hårdt pres frabranchen er lovforslaget blevet voldsomt udvandet.
AX013339
2
S og SF mener, at der er behov for en fuld harmonisering,således at ATP og LD får mulighed for at opnå bestemmen-de indflydelse i kreditinstitutter og øvrige virksomheder pådet finansielle område på linje med den øvrige branche. Detvil i sidste ende være til gavn for de danske pensionsopspa-rere samt øge mulighederne for at udvikle de danske ar-bejdspladser.Da lovforslaget er et skridt i den rigtige retning, kan S ogSF stemme for såvel forslaget som ændringsforslagene.Etmindretali udvalget (DF) vil redegøre for sin stillingtil lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil stemmefor de stillede ændringsforslag.Etandet mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemmehverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af LA):Til § 11)I det undernr. 13foreslåede§ 26 b, stk. 9,ændres»pengeinstitutvirksomheder« til: »penge- og realkreditinsti-tutvirksomhed«, og efter »må summen af erhvervsudlån«indsættes: »og erhvervsrealkreditlån«.[Udvidelse af anvendelsesområde og konsekvensrettelser]Til § 22)I det undernr. 4foreslåede§ 6 b, stk. 4,ændres »pen-geinstitutvirksomheder« til: »penge- og realkreditinsti-tutvirksomhed«, og efter »må summen af erhvervsudlån«indsættes: »og erhvervsrealkreditlån«.[Udvidelse af anvendelsesområde og konsekvensrettelse]3)Nr. 5affattes således:»5.I§ 6 c, stk. 2,ændres »§ 6 b, stk. 2 og 3« til: »§ 6 b, stk.2 og 6«.«
[Redaktionel rettelse]Til § 64)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 2ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-10« til: »§ 3, stk. 1, nr.1-9«.«[Konsekvensrettelse]Til § 75) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 8 M, stk. 6,der bliver stk. 5, ændres »stk. 5« til:»stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]Til § 106) Istk. 2udgår »eller senere«.[Sproglig præcisering]BemærkningerTil nr. 1 og 2Ordet »realkreditvirksomhed« udgik som følge af en re-daktionel fejl af bestemmelsen i forbindelse med udarbejdel-sen af lovforslaget. Med ændringsforslaget sikres det, at be-stemmelsen som oprindeligt tiltænkt omfatter såvel penge-som realkreditinstitutvirksomhed. ATP’s datterselskaber in-den for penge- og realkreditinstitutvirksomhed må ikke opnåen markedsandel på mere end 7,5 pct. af et lands samledeerhvervskreditter inklusive garantier. Som konsekvens afudvidelsen af anvendelsesområdet i § 26 b, stk. 9, omformu-leres bestemmelsen således, at såvel bankudlån som realkre-ditlån til erhvervslivet omfattes af bestemmelsen.Til nr. 3Ved en redaktionel fejl er der i lovforslaget foreslået enændring af § 6 c, stk. 3. Den foreslåede ændring skal retteligforetages i § 6 c, stk. 2.Til nr. 4-6Der er tale om konsekvensrettelser som følge af de lov-tekniske tilføjelser og rettelser, der er indarbejdet i lovfor-slaget. Det præciseres særligt i § 10, stk. 2, at det er udbeta-linger foretaget efter lovens ikrafttræden, der reguleres.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF)Helle Sjelle (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S)Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)
3
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 188Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren5Henvendelse af 2/5-11 fra Finansrådet61. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 188Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor stort et udlån i faktiske tal ATP’s og LD’s datter-penge- og realkreditinstitutter hver kan få på det samlede marked,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke brancher og ejendomskategorier der indgår i af-grænsningen af markedet for erhvervsudlån, til beskæftigelsesmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort et udlån i faktiske tal ATP’s og LD’s datter-penge- og realkreditinstitutter kan få på erhvervsmarkedet, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stort et udlån FIH Erhvervsbank har i dag, herun-der på erhvervsmarkedet, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorfor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke blevbedt om en ny udtalelse, da lovforslaget blev ændret, set i forholdtil tidligere udtalelse om konkurrencemæssige betænkeligheder,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens begrundelse for ikke at gøre ATP’s ejerskabtidsbegrænset, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til vurdering af artikel i Børsen den 19/4-11fra Ratingbureauet Moody’s, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren har drøftet forholdet til EU-retten med EU-Kommisionen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om definition på statsstøtte, hvis nogle virksomheder stillesbedre end andre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om konsekvenser for andre banker i forbindelse med kon-kurrenceforbedring af sektoren, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at transaktioner mellemATP og datterselskaber foregår på vilkår, der ligner bankers, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
5
12
13
14
15
16
1718
19
20
Spm. om vurdering af, hvilket niveau FIH’s rating vil blive på, oghvilken konsekvens det får for FIH’s priser over for kunderne, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at omverdenen løbendekan følge med i FIH’s erhvervsandele, til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om det er korrekt, at der var flere mulige købere til FIH er-hvervsbank, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan den finansielle stabilitet er truet, når der varflere potentielle købere til FIH Erhvervsbank, og om sikkerheds-net i forbindelse med en statsgaranti, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vurderer, at den højere kreditrisikovil påvirke indtjening og robusthed i andre banker, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er ATP’s formål at sikre den finansielle stabilitet iDanmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for netop 5 pct. og 7,5 pct.-grænserne påmarkedsandele, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad 5 og 7,5 pct.-grænserne svarer til i forhold til ban-kernes erhvervsudlån, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 2/5-11 fra Finansrådet, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå