2010-11 (1. samling)
Alm.del Beretning 6
Offentligt
996711_0001.png
Offentligt
Beretning nr.
6
Folketinget 2010-11
Beretning afgivet af Finansudvalget den 7. april 2011
Beretning
om
Finansudvalgets arbejdsform m.v.
INDHOLDSFORTEGNELSE
1. Indledning
2. Udvalgets arbejdsfelt
2.1. Bevillingslovgivning
2.2. Generel økonomisk politik
3. Generelle regler m.v.
3.1. Afstemninger om procedurespørgsmål
3.1.1. Procedurespørgsmål, som er sat på dagsordenen for udvalgsmødet
3.1.2. Procedurespørgsmål, der ikke er på dagsordenen for det pågældende møde
3.2. Udvalgets mødetidspunkt
3.3. Embedsmænds deltagelse i samråd i udvalget
3.4. Deputationer og skriftlige henvendelser
3.5. Behandling af visse EU-sager
3.6. Behandling af beretninger fra Statsrevisorerne
3.7. Finansudvalgets mødelokale
4. Behandling af lov‑ og beslutningsforslag
4.1. Behandling af lovgivning
4.2. Behandling af forslag vedrørende aktstykker, der er til behandling i Finansudvalget
5. Finanslovforslaget
5.1. Fremsættelse og behandling af finanslovforslaget
5.1.1. Oversendelse af finanslovforslaget
5.1.2. 1. behandling af finanslovforslaget
5.1.3. Udvalgsbehandling af finanslovforslaget
5.1.4. 3. behandling af finanslovforslaget
5.2. Lovgivning på finansloven
6. Aktstykker
6.1. Arbejdsgange og frister vedrørende aktstykker
6.2. Procedurer vedrørende aktstykker
6.2.1. »Varsling« af aktstykker i form af et »lovkatalog«
6.2.2. Regler vedrørende udvalgets behandling af aktstykker
6.2.2.1. Reglen om, at »stolene tæller«
AX013250
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0002.png
2
6.2.2.1.1. Hovedreglen
6.2.2.1.2. Undtagelser fra reglen om, at »stolene tæller«
6.2.2.1.2.1. Tilstedeværende medlemmer tegner partiet
6.2.2.1.2.2. Forhåndsmeddelelse om stillingtagen til aktstykker
6.2.2.2. Opsættende virkning af spørgsmål stillet vedrørende aktstykker
6.2.3. Regler om »telefonisk votering« om aktstykker
6.2.4. Udsættelse af Finansudvalgets færdigbehandling af et aktstykke, der er ført frem i Folketingssalen
6.2.5. Behandling af fortrolige aktstykker (og bilag)
6.2.6. Behandling af aktstykker efter udskrivelse af folketingsvalg
6.3. Indhold af aktstykker
6.3.1. Fortrolige aktstykker (og bilag)
6.3.2. Aktstykker af hastende karakter
6.3.3. Angivelse af, om bevillinger på aktstykker erstatter finanslovbevillinger m.v.
6.3.4. Lovgivning på aktstykker
6.3.5. Angivelse af konsekvenser af aktstykker
6.4. Særligt vedrørende afgørelse af og påtegninger til aktstykker
──────────────────
1. Indledning
– den kontrolfunktion, der ligger i behandlingen af de lø-
Finansudvalget har en central placering i det statslige
bende revisionssager og af Statsrevisorernes endelige
budget‑ og bevillingssystem. Udvalget behandler bl.a. fi-
betænkning over statsregnskabet samt i den almindelige
nanslovforslaget, tillægsbevillingslovforslaget, lovforslag
adgang til at stille skriftlige spørgsmål til og anmode om
om statslån og Statsrevisorernes endelige betænkning over
samråd m.v. med ministre.
statsregnskabet. Endvidere behandler Finansudvalget et stort
antal bevillingsansøgninger (aktstykker) fra ministre. Så-
2.2. Generel økonomisk politik
fremt Finansudvalget har tiltrådt en bevillingsansøgning, er
Udvalget vil i forlængelse af sin centrale placering vedrø-
vedkommende minister efter gældende sædvane stillet, som
rende bevillinger og kontrollen med anvendelsen heraf yder-
om bevilling var givet ved lov med de eventuelle særlige be-
ligere styrke behandlingen af den generelle økonomiske po-
grænsninger, som af Finansudvalget måtte være knyttet til
litik og drøftelsen af overordnede prioriteringer. Dette sker,
tiltrædelsen, jf. nedenfor under punkt 6.4.
med henblik på at Finansudvalget fortsat er det centrale fo-
Finansudvalgets arbejdsform er beskrevet i beretning nr.
rum i Folketinget for behandlingen af sådanne emner.
1 af 27. oktober 2005. Nærværende beretning erstatter den i
Finansudvalget har derfor nedsat et underudvalg. Under-
2005 afgivne beretning, der beskrev de vigtigste regler
udvalget består som udgangspunkt af de i udvalget repræ-
vedrørende Finansudvalgets arbejde. Udvalget finder det på
senterede partiers finansordførere og mødes efter behov,
baggrund af de erfaringer, der er indhøstet siden beretningen
men mindst to gange årligt med henblik på at drøfte konkre-
fra 2005, hensigtsmæssigt at udbygge og præcisere denne
te forslag om aktiviteter i udvalget, herunder samråd, hørin-
beskrivelse.
ger, møder, konferencer og udvalgsbesøg og -rejser.
Finansudvalget har endvidere i forlængelse af de tidligere
Der er enighed i udvalget om følgende:
afgivne beretninger i 1998 og 2005 overvejet udvalgets
– Finansudvalget mødes to gange årligt med De Økonomi-
fremtidige arbejdsområde. Udvalget finder det bl.a. på bag-
ske Råds formandskab med henblik på en orientering om
grund af de indhøstede erfaringer hensigtsmæssigt yderlige-
og en drøftelse af vismandsrapporten. Mødet afholdes så
re at fastholde og eventuelt udvide udvalgets arbejdsfelt, så-
tæt som muligt på offentliggørelsen af rapporten.
ledes at udvalget ud over den grundige behandling af bevil-
– Finansudvalget anmoder herudover om et møde så vidt
lingslove og
‑ansøgninger
i endnu højere grad end tilfældet
muligt hvert år med Nationalbanken med henblik på at
er i øjeblikket tillige drøfter de overordnede linjer i den øko-
få en orientering om aktuelle økonomisk-politiske pro-
nomiske politik og de rammer, der herigennem lægges for
blemstillinger.
bevillingslovgivningen.
– Finansudvalget anmoder om samråd med finansministe-
ren, hver gang en Økonomisk Redegørelse offentliggø-
2. Udvalgets arbejdsfelt
res. Samråd afholdes på dagen for offentliggørelsen eller
umiddelbart herefter. Det er aftalt med finansministeren,
2.1. Bevillingslovgivning
at ministeriet i god tid inden vil advisere Finansudvalget
Der er enighed i Finansudvalget om, at hovedvægten i
om datoen for offentliggørelse af Økonomisk Redegørel-
udvalgets arbejde fortsat skal ligge på
se (ØR), og at Finansudvalget får oversendt ØR i klausu-
– behandlingen af bevillingslovgivning, herunder bevil-
leret form senest kl. 20.00 dagen før offentliggørelsen.
lingsansøgninger (aktstykker) fra ministre, og
Det er endvidere aftalt med Finansministeriet, at såfremt
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0003.png
3
ministeriet på et tidligere tidspunkt vælger at publicere
nøgletal el.lign., som relaterer sig direkte til ØR, over-
sendes ØR til Finansudvalget senest samtidig hermed.
Finansudvalget overvåger udviklingen i statens finanser.
Finansudvalget afholder høringer og ekspertmøder og
foretager rejser m.v. med henblik på belysning af aktuel-
le økonomiske og konjunkturpolitiske problemstillinger.
3. Generelle procedureregler m.v.
3.1. Afstemninger om procedurespørgsmål
Ved afstemninger om procedurespørgsmål er det ikke på
forhånd entydigt fastlagt, hvad der skal stemmes ja eller nej
til. Det giver derfor i sådanne tilfælde ikke mening at anven-
de reglen om, at »stolene tæller«, jf. nedenfor under pkt.
6.2.2.1. Ved afstemninger om procedurespørgsmål anvendes
i stedet følgende regler:
3.1.1. Procedurespørgsmål, som er sat på dagsordenen for
udvalgsmødet
Såfremt procedurespørgsmålet er sat på dagsordenen, af-
gøres spørgsmålet af de tilstedeværende partier, således at
hvert parti – medmindre et eller flere medlemmer tilkende-
giver en fra partiets flertal afvigende holdning – stemmer-
med en vægt svarende til partiets antal medlemmer i udvalg-
et, uanset om partiets udvalgsmedlemmer er til stede eller ej.
Fraværende medlemmer kan på forhånd meddele deres stil-
ling til procedurespørgsmålet, jf. punkt 6.2.2.1.2.2.
3.1.2. Procedurespørgsmål, der ikke er på dagsordenen for
det pågældende møde
Såfremt der under behandlingen af en sag opstår behov
for afklaring af et procedurespørgsmål, afgøres spørgsmålet
således, at hvert parti – medmindre et eller flere medlemmer
tilkendegiver en fra partiets flertal afvigende holdning –
stemmer med en vægt svarende til partiets antal medlemmer
i udvalget, uanset om alle partiets udvalgsmedlemmer er til
stede.
Såfremt et eller flere partier ikke har medlemmer til stede
ved mødet, og hvis de fraværende partiers stemmeafgivning
kan have indflydelse på afstemningens udfald, udsættes ud-
valgsmødet i op til 1 time. Fraværende partiers medlemmer
kontaktes af Finansudvalgets sekretariat med henblik på at
få fastslået deres stilling til procedurespørgsmålet.
Ethvert medlem af udvalget kan i øvrigt begære udvalgs-
mødet udsat i op til en time med henblik på at afklare fravæ-
rende medlemmers stilling til et procedurespørgsmål.
3.2. Udvalgets mødetidspunkt
Finansudvalget har drøftet udvalgets faste mødetids-
punkt. Der er enighed om, at det nuværende mødetidspunkt
– torsdag kl. 13.00 i mødeperioden – bør fastholdes.
3.3. Embedsmænds deltagelse i samråd i udvalget
Udvalget har endvidere drøftet, om der skal åbnes mulig-
hed for, at embedsmænd kan deltage i samråd i Finansudval-
get sammen med vedkommende minister.
Udvalget finder, at den hidtil gældende regel, hvorefter
embedsmænd fra ministerier ikke deltager i samråd, bør
fastholdes, idet ministeren dog, for så vidt angår åbne sam-
råd, der transmitteres direkte i tv, kan bistås af embeds-
mænd.
Reglen om, at embedsmænd ikke deltager i lukkede sam-
råd, kan efter formandens skøn fraviges i ganske særlige til-
fælde, hvor meget tungtvejende hensyn, f.eks. til en hurtig
afklaring af teknisk betonede spørgsmål taler herfor.
Som opfølgning på samråd oversender ministeren talepa-
piret til samrådet til Finansudvalget.
3.4. Deputationer og skriftlige henvendelser
Finansudvalget modtager efter gældende praksis ikke de-
putationer eller skriftlige henvendelser fra organisationer el-
ler borgere. I stedet henvises pågældende til at rette henven-
delse til det fagudvalg, under hvilket emnet hører, eller
eventuelt at kontakte medlemmerne af Finansudvalget en-
keltvis. En skriftlig henvendelse kan dog omdeles i udval-
get, hvis et medlem af Finansudvalget ønsker en ministers
kommentar til henvendelsen.
3.5. Behandling af visse EU-sager
Udviklingen i den europæiske økonomi har en meget væ-
sentlig betydning for Danmark. Finansudvalget ser det der-
for som en vigtig opgave nøje at følge samt at deltage i be-
handlingen af Den Europæiske Unions budget og regnskab.
Den gældende procedure for behandlingen af visse EU-sag-
er er følgende:
Op til Økofin-ministerrådets behandling af
– EU-budgettet og,
– henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af de-
charge til Kommissionen for gennemførelse af budgettet
anmoder Finansudvalget om et grundnotat fra og et sam-
råd med finansministeren. På baggrund heraf afgiver Finans-
udvalget indstilling til Europaudvalget vedrørende mødet i
Økofin.
Finansudvalget kan beslutte også at anvende ovennævnte
procedure, for så vidt angår andre økonomiske problemstil-
linger inden for EU-samarbejdet.
3.6. Behandling af beretninger fra Statsrevisorerne
Finansudvalget har med statsrevisorerne drøftet udvalgets
behandling af de beretninger, der er omtalt i § 17 i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m. (rigsrevisorloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997.
Proceduren ved behandling af statsrevisorberetninger er
følgende, jf. bl.a. rigsrevisorlovens § 18:
– Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle be-
mærkninger de i § 17 nævnte beretninger til Folketinget
og vedkommende minister, jf. stk. 1.
– På førstkommende møde i Finansudvalget sættes beret-
ningen på dagsordenen med henblik på eventuelle
spørgsmål, samråd m.v.
– Inden 4 måneder afgiver ministeren til statsrevisorerne
en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser,
beretningen har givet anledning til, jf. stk. 2. Fristen er
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0004.png
4
dog kun 2 måneder for Beretning om revisionen af stats-
regnskabet.
– Redegørelsen sendes samtidig hermed til rigsrevisor, der
inden 1 måned fremsender sine bemærkninger til Stats-
revisorerne, jf. stk. 4.
– Ministrenes redegørelser og rigsrevisors bemærkninger
indgår i Statsrevisorernes endelige betænkning til Folke-
tinget, jf. stk. 5.
Såfremt Finansudvalget/Folketinget i forbindelse med
denne procedure har taget stilling til den i beretningen om-
talte sag, kan rigsrevisor – og dermed Statsrevisorerne - føle
sig foranlediget til trække sig ud af sagen. Stillingtagen kan
f.eks. ske, ved at
– Folketinget vedtager et lov- eller beslutningsforslag
vedrørende sagen,
– Folketinget vedtager et forslag til vedtagelse om sagen i
forbindelse med en forespørgselsdebat i Folketinget eller
– et folketingsudvalg afgiver en beretning om sagen.
Det har i den forbindelse været drøftet, at der kunne være
mulighed for, at rigsrevisor og Statsrevisorerne ville trække
sig ud af sagen, såfremt man fandt, at Finansudvalget eller et
andet folketingsudvalg havde truffet beslutning vedrørende
en beretningssag. Det kunne f.eks. ske i perioden mellem
Statsrevisorernes fremsendelse af beretningen til Folketinget
og de (maksimalt) 4 måneder, der går, inden ministeren af-
giver sin redegørelse til Statsrevisorerne.
Spørgsmålet har været drøftet på et møde mellem Finans-
udvalget, statsrevisorerne og rigsrevisor den 14. januar
2004. Finansudvalgets udgangspunkt er, at udvalget ikke
ønsker at afskære rigsrevisors behandling af sager. Udvalget
ønsker tværtimod, at rigsrevisor i videst muligt omfang un-
dersøger sager, der er genstand for behandling i Folketinget.
Der var derfor på mødet enighed om, at udgangspunktet er,
at Finansudvalget ikke tager stilling til en sag, mens rigsre-
visors arbejde foregår, og at det faktum, at Finansudvalget
har stillet skriftlige spørgsmål til en minister eller kaldt den-
ne i samråd, ikke skal tages som udtryk for, at udvalget har
truffet beslutning i sagen.
Finansudvalget har drøftet generelt at forkorte fristen for
ministerens redegørelse vedrørende Statsrevisorernes beret-
ning på de lovbestemte 4 måneder (dog kun 2 måneder for
beretning om revisionen af statsregnskabet), jf. rigsrevisor-
lovens § 18, stk. 2. Udvalget har noteret sig, at Statsreviso-
rerne i samarbejde med rigsrevisor har iværksat en ordning,
der indebærer, at rigsrevisor indstiller til Statsrevisorerne,
hvis han vurderer, at det vil være muligt at fastsætte en kor-
tere svarfrist end 4 måneder. Statsrevisorerne har herefter i
fremsendelsesskrivelsen til ministeren, hvis de har fundet
dette formålstjenligt, anmodet om svar inden for en nærmere
angiven frist. Finansudvalget ser dette som et fremskridt og
har noteret sig, at muligheden for at fastsætte en kortere frist
end 4 måneder, er blevet brugt i udstrakt grad. Udvalget er
bekendt med, at det i øjeblikket overvejes ved en lovæn-
dring at åbne mulighed for at forkorte fristen. Udvalget er
enig heri, idet udvalget gerne ser, at fristen for ministerens
redegørelse gøres kortest mulig.
3.7. Finansudvalgets mødelokale
Finansudvalget har drøftet spørgsmålet om anvendelsen
af udvalgets mødesal, vær. 2-011 på Christiansborg. Der er
enighed om, at Finansudvalgets mødesal bør kunne fremvi-
ses, i lighed med hvad der gælder for andre udvalgsværelser.
Udvalget forudsætter dog i denne forbindelse, at liberalise-
ring af adgangen til at fremvise lokalet er sket, under forud-
sætning af at dette ikke er et skridt på vejen til, at mødeloka-
let fremover kan anvendes til møder af andre folketingsud-
valg end Finansudvalget, da medlemmerne bl.a. lægger vægt
på, at de har deres egen personlige plads i Finansudvalget,
og da fortrolige papirer opbevares i mødelokalet.
4. Behandling af lov‑ og beslutningsforslag
Henvisning af forslag til udvalgsbehandling besluttes af
det samlede Folketing.
4.1. Behandling af lovgivning
Udvalget finder, at når bortses fra finans‑ og tillægsbevil-
lingslovene og lovforslag om statslån, bør udvalget normalt
ikke behandle lovforslag.
4.2. Behandling af forslag vedrørende aktstykker, der er til
behandling i Finansudvalget
For så vidt angår lovforslag eller forslag til folketingsbe-
slutning, der fremsættes vedrørende aktstykker, der er til be-
handling i Finansudvalget, jf. nedenfor under punkt 6.2.4.,
finder udvalget, at sådanne forslag som udgangspunkt bør
behandles i vedkommende ressortudvalg.
Udvalget finder dog, at forslag vedrørende aktstykker
fremsat af statsministeren, finansministeren eller økonomi-
og erhvervsministeren eventuelt kan henvises til udvalgsbe-
handling i Finansudvalget. Endvidere kan forslag vedrøren-
de andre ministerområder, når særlige grunde taler herfor,
udvalgsbehandles i Finansudvalget.
Henvises et forslag til behandling i Finansudvalget, kan
udvalget beslutte i forbindelse med behandlingen af forsla-
get at fravige den almindeligt gældende regel, jf. punkt 3.4.,
om, at udvalget alene modtager skriftlige henvendelser fra
ministre, og om, at det ikke er muligt at søge foretræde for
udvalget.
5. Finanslovforslaget
5.1. Fremsættelse og behandling af finanslovforslaget (FFL)
Ifølge grundlovens § 45, stk. 1, skal forslag til finanslov
fremsættes senest 4 måneder før finansårets begyndelse,
dvs. ikke senere end den 31. august. Finansudvalget finder
det hensigtsmæssigt, at udvalgets tekniske gennemgang af
finanslovforslaget foretages inden 1. behandling, der, jf. ne-
denfor under punkt 5.1.2., finder sted mellem den 6. og den
10. september. Med henblik på at sikre, at Finansudvalget
har tilstrækkelig tid til forberedelse af den tekniske gennem-
gang, har udvalget i brev af 3. november 1999 henvendt sig
til finansministeren og anmodet om, at finanslovforslaget
fremsættes tidligst muligt. Finansministeren har i svar af 29.
november 1999, jf. Finansudvalget, § 7 – bilag 37, folke-
tingsåret 1999-2000, på denne baggrund tilkendegivet, at fi-
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0005.png
5
nanslovforslaget ikke vil blive fremsat senere end den 29.
august. Finansudvalget forudsætter, at denne ordning fort-
sættes.
5.1.1. Oversendelse af finanslovforslaget
Vedrørende oversendelse af finanslovforslaget er det af-
talt med Finansministeriet, at Finansudvalget får oversendt
finanslovforslaget i klausuleret form senest kl. 20.00 dagen
før fremsættelsen, og at FFL, såfremt Finansministeriet på et
tidligere tidspunkt vælger at publicere nøgletal el.lign., som
relaterer sig direkte til finanslovforslaget, oversendes til Fi-
nansudvalget senest samtidig hermed.
5.1.2. 1. behandling af finanslovforslaget
Folketinget har siden 1998 kort tid efter fremsættelsen
foretaget 1. behandling af finanslovforslaget i et møde i be-
gyndelsen af september. Finansudvalget finder fortsat, at det
mest hensigtsmæssige tidspunkt for denne 1. behandling er
den førstkommende tirsdag eller torsdag efter den 5. sep-
tember.
For så vidt angår 1. behandling af det genfremsatte fi-
nanslovforslag, finder Finansudvalget fortsat, at denne pas-
sende kan foretages umiddelbart efter folketingsårets begyn-
delse, således at 1. behandling af finanslovforslaget finder
sted sammen med forhandlingen om statsministerens åb-
ningsredegørelse som et selvstændigt punkt på dagsordenen,
men således at den efterfølgende sag, 1. behandling af for-
slag til finanslov, kan omtales under åbningsdebatten.
5.1.3. Udvalgsbehandling af finanslovforslaget
Kort før 1. behandling af FFL foretager Finansudvalget
en teknisk gennemgang af hele eller dele af finanslovforsla-
get. Det foregår, ved at de ministerier, hvis paragraffer Fi-
nansudvalget ønsker at gennemgå, anmodes om mundtligt i
typisk ca. �½ time at besvare spørgsmål af teknisk karakter.
Spørgsmål, der ikke kan besvares mundtligt, stilles skriftligt
til efterfølgende besvarelse hurtigst muligt og senest den
sidste tirsdag i september. Udvalget udpeger på forhånd et
medlem, der har som opgave i særlig grad at orientere sig
om indholdet af pågældende ministers paragraf(fer) på fi-
nansloven. Dette medlem indleder med at stille spørgsmål,
hvorefter øvrige medlemmer kan stille supplerende spørgs-
mål.
Udvalgsbehandlingen af finanslovforslaget mellem 1. og
2. behandling og mellem 2. og 3. behandling foregår i øvrigt
efter samme retningslinjer, som gælder for andre lovforslag,
jf. dog punkt 3.4., med mulighed for at stille skriftlige
spørgsmål, anmode om samråd m.v.
Fagudvalgene kan naturligvis til enhver tid drøfte det af
finansministeren fremsatte finanslovforslag, foretage en tek-
nisk gennemgang heraf og tilkendegive deres holdninger til
forslaget.
5.1.4. 3. behandling af finanslovforslaget
Finansudvalget har drøftet 3. behandling af finanslovfor-
slaget. Udvalget ønsker, at debatten bliver så levende som
muligt og dermed også interessant for dem, der overværer
debatten i Folketingssalen eller via radio, tv eller internet.
De nugældende regler – som Finansudvalget kan tilslutte sig
– for debatten ved 3. behandling om FFL er følgende:
– Efter hvert ordførerindlæg har alle medlemmer adgang
til to korte bemærkninger i forlængelse af hinanden. De
korte bemærkninger skal være afviklet inden for 1 time
efter ordførertalen. Øvrige ordførere, der ønsker en kort
bemærkning, vil have fortrinsret hertil inden for den
nævnte periode, og herudover tilstræbes en rimelig for-
deling grupperne imellem.
– Eventuelle privatistindlæg afvikles med adgang til korte
bemærkninger i op til �½ time.
– Finansministeren har herefter ordet efterfulgt af adgang
til korte bemærkninger for alle medlemmer i 1�½ time.
Ordførere har også her fortrinsret til korte bemærknin-
ger.
– Eventuelle ordførerindlæg i 2. omgang afvikles med ad-
gang til korte bemærkninger i op til �½ time.
– Finansministerens eventuelle 2. indlæg.
5.2. Lovgivning på finansloven
Finansloven er i princippet en lov på linje med alle andre
love og kan derfor ud over at fastsætte bevillinger tillige
supplere og ændre gældende materiel lovgivning. Det sker
normalt ved tekstanmærkninger, der opføres i hver finans-
lovparagraf under Afsnit C. Tekstanmærkninger opdeles i
1) dispositionsbeføjelser, der f.eks. bemyndiger ministe-
ren til at anvende en bevilling på en given måde eller at
indgå forpligtelser, der medfører udgifter i senere fi-
nansår, og
2) materielle bestemmelser, der supplerer eller i nogle til-
fælde endog ændrer gældende materiel lovgivning.
Finansudvalget anerkender, at tekstanmærkninger under
nærmere givne betingelser i visse særlige tilfælde kan være
et hensigtsmæssigt styringsredskab. Imidlertid knytter der
sig en række betænkeligheder af kundgørelsesmæssig, lov-
teknisk, processuel og gyldighedmæssig art til tekstanmærk-
ninger, som gør, at disse kun bør anvendes, når det er strengt
nødvendigt. Dette gør sig navnlig gældende, for så vidt an-
går de under 2) nævnte materielle bestemmelser, der i et vist
omfang retter sig direkte mod borgerne.
Generelt finder Finansudvalget, at
– antallet af tekstanmærkninger bør begrænses mest mu-
ligt,
– regulering af bevillingsfremmede forhold ved tekstan-
mærkning ikke må finde sted,
– ændring af eksisterende lovgivning kun bør finde sted,
såfremt ændringen er tidsbegrænset eller ændring af lov-
givningen ikke kan afventes,
– varige eller generelle lovændringer ikke bør gennemfø-
res ved tekstanmærkning.
Dette betyder bl.a. følgende:
– Tekstanmærkninger af materiel art ikke bør opføres
uændrede på finansloven over en årrække, men i stedet
indarbejdes i gældende materiel lov. Finansudvalget har
noteret sig, at Finansministeriet har tilkendegivet, at mi-
nisteriet vil foranledige, at de tekstanmærkninger, der
findes på finansloven, af denne art vil blive søgt indar-
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0006.png
6
bejdet, når lejlighed byder sig, f.eks. når den pågældende
lovgivning af andre grunde foreslås ændret.
– Hjemmel til opkrævning af og fastsættelse af størrelsen
af gebyrer m.v. bør, hvor der er tale om ordninger af per-
manent karakter, fastsættes ved lov eller administrativ
forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven.
Finansudvalget har noteret sig, at Finansministeriet har
tilkendegivet, at ministeriet vil foranledige, at hjemmel til
opkrævning og fastsættelse af gebyrer, medmindre væsentli-
ge grunde taler herimod, når lejlighed byder sig, vil blive
søgt indarbejdet i gældende lovgivning, med henblik på at
sådanne tekstanmærkninger på finansloven udgår.
Hvor anden gældende materiel lovgivning ændres eller
suppleres, bør der i tekstanmærkningen eller i anmærknin-
gerne hertil angives titel på loven(e) og reference til, hvor
lovbekendtgørelse og/eller ændringslov(e) er optrykt i Lov-
tidende.
6. Aktstykker
6.1. Arbejdsgange og frister vedrørende aktstykker
De vigtigste arbejdsgange i forbindelse med modtagelse
og behandling af aktstykker og bilag til Finansudvalget samt
frister i forbindelse hermed kan beskrives som følger:
– Fristen for elektronisk oversendelse af færdigbearbejde-
de aktstykker til Finansudvalgets sekretariat er normalt
onsdage kl. 10.00 ugen før det møde, hvor aktstykket
forventes behandlet første gang. I helt ekstraordinære til-
fælde, hvor normalfristen ikke har kunnet overholdes og
aktstykket derfor ikke har kunnet omdeles i førstkom-
mende ugentlige aktstykkehæfte, vil der eventuelt kunne
træffes aftale om en ekstraordinær procedure. Aftale her-
om kan kun træffes mellem vedkommende minister og
Finansudvalgets formand.
– For så vidt angår frister for svar på spørgsmål vedrøren-
de aktstykker, kan et aktstykke ikke i almindelighed for-
ventes afgjort, såfremt der til mødet foreligger besvarel-
ser, som er Finansudvalgets medlemmer i hænde efter
kl. 16 dagen før det møde, hvor aktstykket behandles.
Vedrørende frist for svar på spørgsmål, der ikke vedrø-
rer aktstykker, gælder de i Folketingets forretningsorden
§ 8, stk. 6, fastsatte regler. Udvalget kan dog efter en
konkret vurdering fastsætte en frist, der er kortere end 4
uger.
– Finansudvalgets sekretariat omdeler til medlemmerne
elektronisk senest på mødedagen kl. 11.00 en oversigt
over nye og henstående aktstykker til behandling, med
angivelse af til hvilke aktstykker der er stillet spørgsmål,
og hvorvidt disse er besvaret, samt andre relevante op-
lysninger vedrørende afgørelse af aktstykket. Vedrøren-
de opsættende virkning af spørgsmål om aktstykker hen-
vises til punkt 6.2.2.2.
– Spørgsmål vedrørende nye aktstykker meddeles til Fi-
nansudvalgets sekretariat snarest muligt og så vidt mu-
ligt senest på førstkommende udvalgsmøde. Der kan til
enhver tid stilles spørgsmål som opfølgning på svar
modtaget fra ministeren.
– Partierne meddeler på det udvalgsmøde, hvor et aktstyk-
ke afgøres, deres stillingtagen til aktstykket samt en
eventuel påtegning til aktstykket. Påtegninger, jf. punkt
6.4., indleveres på selve mødet eller senest kl. 15.00
samme dag.
– Afgjorte aktstykker påføres udvalgets afgørelse samt
eventuelle påtegninger og sendes snarest muligt og se-
nest den følgende dag kl. 9.00 til den pågældende mini-
ster.
6.2. Procedurer vedrørende aktstykker
6.2.1. »Varsling« af aktstykker i form af et »lovkatalog«
Finansudvalget finder det vigtigt, at udvalget på et tidligt
tidspunkt har mulighed for at forberede behandlingen af
kommende bevillingssager. For så vidt angår lovgivning,
publicerer regeringen i forbindelse med Folketingets åbning
et katalog over, hvilke lovforslag regeringen forventer at
fremsætte i det kommende folketingsår. Finansudvalget har
derfor aftalt med Finansministeriet, at Finansudvalget regel-
mæssigt – f.eks. i januar, maj og oktober – modtager en
samlet varsling af kendte, kommende aktstykker.
6.2.2. Regler vedrørende udvalgets behandling af aktstykker
6.2.2.1. Reglen om, at »stolene tæller«
6.2.2.1.1. Hovedreglen
Der er enighed i udvalget om, at udgangspunktet i forbin-
delse med opgørelse af resultatet af votering om et aktstykke
som hidtil er, at medlemmer af Finansudvalget, der ikke er
til stede ved voteringen, tiltræder pågældende aktstykke.
Dette gælder i tilfælde, hvor fraværende medlemmer ikke
på forhånd har meddelt deres stillingtagen til bevillingsan-
søgningen, jf. punkt 6.2.2.1.2.2., også selv om der kan her-
ske tvivl om, hvorvidt de, såfremt de havde være til stede
ved voteringen, ville have kunnet tiltræde aktstykket. Fra-
værende medlemmer kontaktes således ikke med henblik på
afklaring af deres stillingtagen til aktstykker.
6.2.2.1.2. Undtagelser fra reglen om, at »stolene tæller«
Reglen om, at »stolene tæller«, gælder ikke i følgende til-
fælde:
6.2.2.1.2.1. Tilstedeværende medlemmer tegner partiet
Såfremt et partis tilstedeværende medlem(mer) af Finans-
udvalget stemmer nej eller undlader at stemme ved voterin-
gen om et aktstykke, regnes fraværende medlemmer af dette
parti for at have stemt på samme måde som de(t) tilstedevæ-
rende, medmindre de(t) fraværende medlem(mer) på for-
hånd har meddelt en anden stillingtagen end de(t) tilstede-
værende medlem(mer), jf. punkt 6.2.2.1.2.2.
6.2.2.1.2.2. Forhåndsmeddelelse om stillingtagen til
aktstykker
Såfremt et medlem kan forudse, at den pågældende ikke
har mulighed for at give møde ved voteringen om et aktstyk-
ke, kan medlemmet på forhånd meddele sin stillingtagen
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0007.png
7
hertil. Forhåndsmeddelelse om stemmeafgivning vedrørende
aktstykker skal ske skriftligt eller ved elektronisk post enten
– til formanden inden voteringen, eller
– senest 1 time inden udvalgsmødets start til Finansudval-
gets sekretariat.
Meddelelsen om stemmeafgivning gælder for samtlige
partiets medlemmer af Finansudvalget, medmindre andet til-
kendegives
– af det medlem, der foretager meddelelsen, eller
– ved voteringen af et eller flere tilstedeværende medlem-
mer af partiet.
Såfremt et på mødet tilstedeværende medlem på partiets
vegne tilkendegiver en anden holdning end den forhånds-
meddelte, er det den på mødet tilkendegivne stillingtagen,
der er gældende.
6.2.2.2. Opsættende virkning af spørgsmål stillet vedrørende
aktstykker
Ved beslutning vedrørende aktstykker er udgangspunktet,
at ubesvarede spørgsmål har opsættende virkning. Følgen
heraf er, at et aktstykke ikke kan afgøres, såfremt der ved
behandlingen af aktstykket foreligger ubesvarede spørgsmål
eller for sent besvarede spørgsmål, jf. punkt 6.1.
De(t) medlem(mer), der har taget initiativ til at stille
spørgsmålet, kan dog, i forbindelse med at spørgsmålet stil-
les, tilkendegive, at spørgsmålet ikke har opsættende virk-
ning, og at et aktstykke derfor kan afgøres, selv om spørgs-
målet ikke er besvaret. Såfremt der, i forbindelse med at et
spørgsmål stilles, er uenighed om, hvorvidt det skal have
opsættende virkning, afgøres dette spørgsmål efter reglerne
om afstemninger om procedurespørgsmål, jf. punkt 3.1.
Når et spørgsmål er stillet, betragtes det som værende
stillet af formanden på vegne af hele udvalget. Afgørelser
om ændring af et spørgsmåls status henholdsvis fra at have
opsættende til ikke at have opsættende virkning eller om-
vendt træffes derfor af udvalget på et udvalgsmøde efter
reglerne om afgørelse af procedurespørgsmål, jf. punkt 3.1.
6.2.3. Regler om »telefonisk votering« om aktstykker
Beslutninger vedrørende aktstykker træffes som udgangs-
punkt i et møde. På et udvalgsmøde eller efter formandens
skøn kan dog i ganske særlig hastende sager og/eller i perio-
der med meget lange tidsintervaller mellem udvalgsmøder
besluttes, at et aktstykke afgøres efter følgende procedure:
Aktstykket fordeles blandt samtlige Finansudvalgets
medlemmer, bl.a. med henblik på mulighed for at stille
skriftlige spørgsmål, anmode om samråd med ministeren
m.v.
– Sekretariatet indhenter inden for en nærmere fastsat tids-
frist telefonisk eller på anden vis finansordførernes stil-
lingtagen til pågældende aktstykke.
– Samtlige et partis medlemmer regnes for at have stemt
som finansordføreren, medmindre andet meddeles inden
fristens udløb. Såfremt det ikke er muligt inden for fri-
sten at opnå forbindelse med finansordføreren kontaktes
– hvor dette er muligt – et andet medlem af samme parti.
– Såfremt melding fra finansordføreren eller et andet med-
lem af et parti ikke modtages af sekretariatet inden fri-
stens udløb og det vurderes som værende åbenbart, at
partiets ordfører har kendskab til aktstykket, regnes
samtlige et partis medlemmer for at have tiltrådt aktstyk-
ket efter reglen om, at »stolene tæller«, jf. afsnit 6.2.2.1.
6.2.4. Udsættelse af Finansudvalgets færdigbehandling af et
aktstykke, der er ført frem i Folketingssalen
Ethvert medlem af Folketinget og enhver minister har ad-
gang til at føre et aktstykke vedrørende en bevillingsansøg-
ning frem i Folketingssalen i form af et lovforslag eller et
forslag til folketingsbeslutning.
Udvalget har drøftet spørgsmålet om, i hvilket omfang
Finansudvalget i sådanne tilfælde kan forventes at stille be-
handlingen af aktstykket i bero, indtil forslaget er færdigbe-
handlet i Folketingssalen.
Dette spørgsmål har i folketingsåret 1968‑69 været be-
handlet af et udvalg bestående af Udvalget for Forretnings-
ordenen suppleret med et finansudvalgsmedlem fra hvert af
de på dette tidspunkt i Finansudvalget repræsenterede parti-
er. Udvalget afgav den 11. april 1969 en beretning (jf. Fol-
ketingstidende 1968‑69, Tillæg B, sp. 1232‑1234), hvorfra
citeres:
»Finansudvalgets aktstykker er tilgængelige for Folketin-
gets medlemmer såvel som for pressen, og ethvert medlem
af Folketinget har adgang til at føre et aktstykke vedrørende
en bevillingsansøgning frem i folketingssalen i form af et
lovforslag eller et forslag til folketingsbeslutning. Selv om
et sådant skridt kun tages af et lille mindretal i Tinget, vil
det i almindelighed kunne forventes, at Finansudvalgets be-
handling af bevillingsansøgningen vil blive stillet i bero, til
forhandlingen i folketingssalen har fundet sted.
Uden for Tingets mødeperioder, dvs. navnlig i de 3‑4 sid-
ste måneder af folketingsåret, er der ikke en tilsvarende ad-
gang for ethvert folketingsmedlem til at føre en bevillings-
sag frem for Folketinget. Ifølge grundlovens § 39 tilkommer
det alene Folketingets formand at indkalde Folketinget til
møde, idet det dog påhviler ham at indkalde til møde, når
mindst 2/5 af Folketingets medlemmer eller statsministeren
skriftligt fremsætter begæring herom med angivelse af dag-
sorden. I sommertiden vil det ikke være let at fremskaffe en
sådan skriftlig begæring fra 2/5 af Tingets medlemmer, men
Folketingets formand har tilkendegivet, at hvis mindst 7 af
Finansudvalgets 17 medlemmer, repræsenterende 2/5 af Fol-
ketingets medlemmer, ønsker Folketinget indkaldt i anled-
ning af en bevillingssag, som er forelagt i Finansudvalget til
afgørelse i den mødefri del af folketingsåret, da vil han ind-
kalde Folketinget, selv om den i grundlovens § 39 krævede
betingelse: skriftlig begæring fra 2/5 af medlemmerne, ikke
formelt er opfyldt. Formanden vil træffe sin afgørelse efter
at have drøftet sagen med statsministeren og partiformænde-
ne, bl.a. for at undersøge, om sagen eventuelt vil kunne ud-
sættes, til Folketinget genoptager sine møder.«
Den ovenfor skitserede ordning er i overensstemmelse
med den af Finansudvalget siden afgivelsen af beretningen
fulgte praksis og bør fastholdes.
I den forbindelse konstaterer udvalget, at ordningen også
gælder vedrørende forslag fremsat af medlemmer af partier,
der ikke er repræsenteret i Finansudvalget, såfremt
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0008.png
8
forslaget er fremsat senest dagen før det møde, hvor akt-
stykket behandles i Finansudvalget, og
– forslagsstillerne ligeledes senest dagen før udvalgsmødet
skriftligt har meddelt Finansudvalgets formand og/eller
dettes sekretariat, at forslagsstillerne anmoder om, at be-
handlingen af bevillingsansøgningen stilles i bero, til
forslaget er færdigbehandlet i Folketingssalen.
6.2.5. Behandling af fortrolige aktstykker (og bilag)
For så vidt angår behandlingen af fortrolige aktstykker
(og udvalgsbilag) finder udvalget, at det er af afgørende vig-
tighed at sikre, at fortroligheden overholdes både i forbin-
delse med ministeriernes forberedelse og i forbindelse med
Finansudvalgets behandling af aktstykkerne. Udvalget fin-
der, at den hidtil gældende ordning, hvorefter fortrolige akt-
stykker kan drøftes af Finansudvalgets medlemmer med an-
dre folketingsmedlemmer og på partiernes gruppemøder,
bør fastholdes, men understreger, at fortrolige aktstykker
kun undtagelsesvis bør drøftes med andre end finansud-
valgsmedlemmer, og at dette altid sker under den ufravigeli-
ge forudsætning, at fortroligheden overholdes af dem, der på
denne måde måtte blive inddraget i behandlingen.
Finansudvalget understreger, at fortrolige aktstykker (og
udvalgsbilag) kun fordeles til Finansudvalgets medlemmer
og derfor ikke til partier, der ikke har medlemmer i udval-
get.
6.2.6. Behandling af aktstykker efter udskrivelse af
folketingsvalg
Før 1998 stoppede Finansudvalget sin virksomhed med
valgudskrivelsen og færdigbehandlede ikke aktstykker,
medmindre en minister skriftligt kunne sandsynliggøre, at
dette var afgørende nødvendigt. Efter 1998 har Finansudval-
get efter valgudskrivelsen holdt ét møde med henblik på at
færdigbehandle politisk ukontroversielle aktstykker. Akt-
stykker, om hvilke der har været nogen form for tvivl eller
konflikt, er ikke blevet færdigbehandlet. Finansudvalget fin-
der, at denne praksis er hensigtsmæssig, og at den bør fort-
sætte i forbindelse med udskrivelsen af fremtidige folke-
tingsvalg.
6.3. Indhold af aktstykker
6.3.1. Fortrolige aktstykker (og bilag)
Hvor ministeren skønner, at særlige hensyn (f.eks. af sik-
kerhedspolitisk eller forretningsmæssig karakter) gør dette
påkrævet, kan et aktstykke gøres fortroligt.
Udvalget finder det vigtigt, at aktstykker og udvalgsbilag
i videst muligt omfang er offentligt tilgængelige, og at så få
oplysninger som muligt stemples fortroligt.
Udvalget finder herudover, at den ved beretningen fra
2005 indførte mulighed for at »graduere« fortroligheden af
aktstykker bør fastholdes. Det betyder, at eksistensen af et
aktstykke kan være offentlig, mens indholdet af aktstykket
er fortroligt. Ministeren har derfor mulighed for i et aktstyk-
ke at angive enten, at
– eksistensen og indholdet af aktstykket er fortrolig, eller
– eksistensen af aktstykket er offentlig, mens indholdet er
fortroligt.
Finansudvalget understreger, at ministeren, så snart det er
muligt at ophæve fortroligheden af et aktstykke, bør medde-
le Finansudvalget dette. Ministeren bør i forbindelse hermed
udtrykkeligt angive, om ministerens svar på eventuelle
spørgsmål stillet af Finansudvalget i forbindelse med be-
handlingen af aktstykket ligeledes er offentlige.
En minister, der fremsender et fortroligt aktstykke til be-
handling i udvalget, bør endvidere i bevillingsansøgningen
gøre rede for
– den nøjagtige årsag til, at aktstykket er gjort fortroligt,
– om, og i givet fald, hvornår ministeren vil tage skridt til-
at hæve fortroligheden af aktstykket.
Ministeren bør endvidere i forbindelse med oversendelse
af fortrolige udvalgsbilag til Finansudvalget overveje, hvor-
når fortroligheden kan hæves, og så vidt muligt i bilaget gø-
re rede for, hvornår bilaget kan gøres tilgængeligt for offent-
ligheden.
6.3.2. Aktstykker af hastende karakter
Ved behandlingen af aktstykker opstår i nogle tilfælde
tvivl om, i hvilket omfang et aktstykke »haster«, dvs. om til-
trædelse efter en given dato kan have som konsekvens, at en
(f.eks. købs- eller salgs-) frist overskrides. I andre tilfælde
retter vedkommende minister selv efter oversendelsen af
aktstykket på grund af en i aktstykket ikke opført tidsfrist
henvendelse til udvalget med ønske om, at en given sag
fremmes mest muligt. I disse tilfælde vil udgangspunktet
under alle omstændigheder være, at Finansudvalgets be-
handling af aktstykker skal ske på et fyldestgørende grund-
lag, og at udvalget naturligvis må anvende den fornødne tid
til tilvejebringelsen heraf. Imidlertid vil det være relevant
for udvalgets behandling af en given bevillingsansøgning,
hvis der eventuelt kan være konsekvenser af negativ art som
følge af afgørelse af et aktstykke efter en given dato. Hvis
dette er tilfældet, angiver ministeren i aktstykket følgende:
– Årsagen til, at aktstykket er hastende,
– grunden til, at ministeren ikke på et tidligere tidspunkt
har oversendt aktstykket,
– på hvilket tidspunkt eventuelle negative konsekvenser
måtte indtræde, og
– hvilke konsekvenser en manglende tiltrædelse før dette
tidspunkt måtte have.
Finansudvalget understreger, at udvalget ikke på nogen
måde er bundet af ministerens tilkendegivelser, og at beslut-
ningen om, hvornår et aktstykke kan færdigbehandles, na-
turligvis alene tilkommer udvalget selv.
6.3.3. Angivelse af, om bevillinger på aktstykker erstatter
finanslovbevillinger m.v.
Finansudvalget har noteret sig, at aktstykker i et vist om-
fang af ministrene anvendes til at tilgodese formål, der tidli-
gere har været finansieret ved bevillinger på finansloven.
Som et af flere eksempler herpå kan nævnes adskillige mi-
nistres anvendelse af udmøntningen af tips- og lottomidler
til at erstatte bevillinger på finansloven, der f.eks. af bespa-
relsesgrunde er reduceret eller bortfaldet.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0009.png
9
Finansudvalget finder, at der i visse tilfælde kan være
grunde til denne fremgangsmåde, men at den medvirker til
at gøre budget- og bevillingssystemet unødigt uigennem-
skueligt.
Finansudvalget finder derfor, at ministrene på eget initia-
tiv i alle aktstykker, hvor formål, der inden for et eller flere
af de seneste 3 år har været tilgodeset gennem bevillinger på
finansloven, men som nu foreslås finansieret på aktstykke
fra andre kilder, skal angive dette i bevillingsansøgningen.
Endvidere skal angives størrelsen af bevillingen på finanslo-
ven i de(t) pågældende år. Ligeledes bør i aktstykket angi-
ves, hvis bevillingen på aktstykket er del i medfinansiering
af en allerede på finansloven opført konto, således at den
samlede bevilling til formålet kan fastslås.
For så vidt angår aktstykker vedrørende fordeling af tips-
og lottomidler, som nu er blevet samlet, således at de be-
handles én gang om året, Landlegatet og lignende tilbage-
vendende bevillingsansøgninger, hvor puljer udmøntes til
navngivne modtagere, bør disse altid ledsages af oversigter
over de seneste 3 års udmøntning af bevillingen samt over,
hvilke ansøgere der det pågældende år har fået afslag på an-
søgning om del i midlerne.
6.3.4. Lovgivning på aktstykker
I forlængelse af den under punkt 5.2. omtalte drøftelse af
tekstanmærkninger på finansloven har udvalget diskuteret
spørgsmålet om regulering ved tekstanmærkning på aktstyk-
ke med efterfølgende optagelse på tillægsbevillingsloven.
Udgangspunktet for en drøftelse heraf er de samme betænk-
eligheder, der gør sig gældende ved lovgivning på finanslo-
ven og herunder navnlig i forbindelse med tekstanmærknin-
ger af materiel art på aktstykker. Hertil kommer de indven-
dinger, der følger af, at aktstykker i modsætning til finanslo-
ven ikke har lovs form og dermed bl.a. ikke er underkastet
de processuelle krav, der er forbundet hermed, og herunder
bl.a. de ved grundloven foreskrevne tre behandlinger i Fol-
ketingssalen med mellemliggende udvalgsbehandlinger.
Ganske vist optages tekstanmærkninger efterfølgende på til-
lægsbevillingsloven, men dette sker typisk, længe efter at
den af Finansudvalget givne bemyndigelse er udnyttet, og
under alle omstændigheder efter bevillingsårets udløb.
Finansudvalget har noteret sig, at der til trods for oven-
nævnte betænkeligheder har eksisteret en årelang praksis for
at anvende tekstanmærkninger på aktstykker. Finansudval-
get finder, at der i visse ganske særlige tilfælde – navnlig for
så vidt angår tekstanmærkninger, der fastsætter dispositions-
beføjelser vedrørende bevillingsanvendelsen – kan være be-
grundelse herfor.
For så vidt angår materielle tekstanmærkninger, finder
Finansudvalget, at der kun i helt særlige tilfælde ved tekst-
anmærkning i aktstykker bør gennemføres fravigelse eller
supplering af eksisterende materielle lovbestemmelser. I så-
danne tilfælde skal følgende gælde:
Tekstanmærkningen skal være præcis og konkret i sin
udformning. Hvor anden gældende materiel lovgivning
ændres eller suppleres, bør der i tekstanmærkningen el-
ler i anmærkningerne hertil angives titel på loven(e) og
reference til, hvor lov, lovbekendtgørelse og/eller æn-
dringslov(e) er optrykt i Lovtidende.
Tekstanmærkningen skal gælde for en begrænset kreds
af borgere m.fl.
Tekstanmærkningen skal være af ikkebebyrdende karak-
ter.
Tekstanmærkningen skal være begrundet i væsentlige
hensyn.
Tekstanmærkningen skal ikke kunne afvente at blive
gennemført ved lov.
Tekstanmærkningen skal have en begrænset gyldigheds-
periode.
Tekstanmærkningen skal ikke regulere bevillingsfrem-
mede forhold.
6.3.5. Angivelse af konsekvenser af aktstykker
Som nævnt ovenfor i indledningen og under punkt 6.2.1.
er aktstykker på mange måder at sammenligne med bevil-
lingslovforslag. Dette gælder, uanset at aktstykker ikke er
undergivet samme behandling i Folketinget som forslag til
bevillingslove. Finansudvalget har på denne baggrund over-
vejet, hvordan kvaliteten af de aktstykker, der forelægges
for udvalget, kan forbedres. Udvalget er opmærksomt på, at
det i den gældende budgetvejlednings punkt 3.5.2. om sags-
fremstillingen i aktstykker er anført, at sagsfremstillingen
har samme funktion og betydning som anmærkningerne til
et bevillingsforslag på finansloven. Det indebærer efter Fi-
nansudvalgets opfattelse, at sagsfremstillingen i aktstykker
skal udgøre et fyldestgørende beslutningsgrundlag for Fi-
nansudvalget, herunder at der ud over de økonomiske kon-
sekvenser i relevant omfang skal redegøres for administrati-
ve, erhvervsmæssige og miljømæssige konsekvenser og
eventuelt forholdet til EU-retten m.v. Finansudvalget under-
streger endvidere vigtigheden af, at de retlige spørgsmål
overvejes særlig nøje i forbindelse med aktstykker af princi-
piel juridisk karakter, herunder navnlig i de meget sjældne
tilfælde, hvor et aktstykke måtte indebære lovgivning på
aktstykke/tillægsbevillingslov.
6.4. Særligt vedrørende afgørelse af og påtegninger til
aktstykker
Som beskrevet ovenfor bl.a. under punkterne 1, 2.1., 6.1.,
6.2. og 6.3. behandler Finansudvalget bevillingsansøgninger
fra ministre. Såfremt Finansudvalget har tiltrådt en bevil-
lingsansøgning, er vedkommende minister efter gældende
sædvane stillet, som om bevilling var givet ved lov. Beslut-
ninger om aktstykker træffes af udvalgets flertal, og ved
stemmelighed bortfalder et aktstykke. I forbindelse med til-
trædelsen af et aktstykke kan udvalget eller dele heraf knytte
en eller flere påtegninger til aktstykket. En påtegning kan
have karakter af enten
– en stemmeforklaring eller,
– hvis der er tale om en påtegning, som støttes af (et flertal
i) udvalget: en betingelse eller en særlig begrænsning
vedrørende bevillingen eller ministerens anvendelse he-
raf, f.eks. om, at ministeren periodevis orienterer om an-
vendelsen af bevillingen.
Beretning af almen art - 2010-11 (1. samling) nr. 6
996711_0010.png
10
Finansudvalget fremhæver i denne forbindelse, at udval-
get ganske vist har mulighed for at opstille visse betingelser
eller begrænsninger vedrørende aktstykker. Udvalget vil
imidlertid ikke udvælge dele af et aktstykke, som udvalget
P.u.v.
ikke kan tiltræde, eller som ønskes ændret af udvalget. Fi-
nansudvalget understreger, at ved afgørelsen af et aktstykke
vil udvalget(s flertal) alene tiltræde eller forkaste hele akt-
stykket.
KRISTIAN THULESEN DAHL
formand