Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del Bilag 252
Offentligt
1026205_0001.png
1026205_0002.png
1026205_0003.png
Styrelsen for International UddannelseBredgade 361260 København K
Vedr. Kommissionens høring om modernisering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerken-delse af erhvervsmæssige kvalifikationerStyrelsen for International Uddannelse har af 28. juni 2011 fremsendt hørings-skrivelse til bl.a. Dansk Arbejdsgiverforening vedr. Kommissionens Grønbog omAnerkendelsesdirektivet.Dansk Arbejdsgiverforening har følgende bemærkninger til grønbogen:Generelle bemærkninger:For DA er det absolut afgørende, at alle bestræbelser, såvel nationalt som påEU-plan, går i retning af at understøtte en vækstdagsorden, der kan være medtil at få såvel Danmark som Europa ud af krisen. Et vigtigt element heri er atsikre fri bevægelighed af arbejdskraft og tjenesteydelser.Kun en vækst i virksomhederne på det private arbejdsmarked og en understøt-telse af initiativer, der kan øge effektivitet og konkurrencedygtighed, kan giveDanmark og EU den indtjening, der er nødvendig for at sikre varig velfærd.I den sammenhæng ser DA meget positivt på at revidere direktivet med hen-blik på at fjerne nogle af begrænsningerne for den frie bevægelighed og derud-over iværksættelse af initiativer, der i højere grad understøtter mulighedernefor fri bevægelighed af arbejdskraft og tjenesteydelser.Specifikke bemærkninger:A: New approaches to mobilityI relation til indførelse af et såkaldt erhvervspas er det DA’s vurdering, at så-fremt erhvervspasset udformes således, at det sikrer gennemskuelighed og erenkelt og ukompliceret at opnå, finder DA forslaget hensigtsmæssigt.DA kan i den sammenhæng støtte bestræbelser, der går i retning af at gøreudligningsforanstaltninger overflødige, samt muligheder for delvis anerkendelseinden for visse lovregulerede erhverv.DA støtter også muligheden for at revidere omfanget af lovregulerede erhverv imedlemsstaterne.B: Building on achievementsDA kan støtte, at området effektiviseres som foreslået med etablering af etcentralt kontaktpunkt, som i Danmark er placeret i Styrelsen for InternationalUddannelse.I relation til forslaget om at ophæve kravet om 2 års erhvervserfaring i tilfældeaf, at et erhverv ikke er lovreguleret i hjemlandet, har DA følgende bemærk-

DANSK ARBEJDSGIVERFORENING

Vester Voldgade 113Tlf. 33 38 90 00DK-1790 København Vwww.da.dk23. august 2011KKLDok ID: 11182
CVR 16834017E-mail [email protected]
Side 2ninger:I Danmark er der med hjemmel i direktivets undtagelsesbestemmelse om of-fentlig sikkerhed og sundhed indført en række undtagelser fra arbejdsgivernesmulighed for, i relation til midlertidigt arbejde, at vurdere, om vedkommendeer i stand til at udføre arbejdet sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldtforsvarligt.DA finder, at denne begrænsning, der indebærer en anmeldepligt til Arbejdstil-synet, ikke er i overensstemmelse med direktivets intention og formål, da di-rektivet ikke omhandler arbejdstagernes sikkerhed og sundhed, men den of-fentlige sikkerhed og sundhed.Den i Danmark indførte begrænsning lægger hindringer i vejen for arbejdskraf-tens frie bevægelighed.Det er særligt problematisk ved midlertidige ansættelser, idet sagsbehandlings-tiden alene vil være en forsinkelse af processen og reelt vanskeliggør ansættel-se af midlertidig udenlandsk arbejdskraft, uanset hvor effektiv den nationalesagsbehandling er.DA finder derudover, at et krav om erhvervserfaring i 2 år for det første ikke erafgørende for, hvorvidt den enkelte kan arbejde sikkerhedsmæssigt og sund-hedsmæssigt fuldt forsvarligt, og for det andet er kravet helt uproportionaltmed, at de uddannelseskrav, som erhvervserfaringen skal matche, ofte er etAMU–kursus af en dags varighed.Arbejdsgiverne står til ansvar efter arbejdsmiljøloven og tilsvarende national oginternational regulering, og har naturligvis ansvaret for, at arbejde i Danmarkudføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og Arbejdstil-synet har mulighed for at kontrollere dette og afgive påbud, såfremt det ikke ertilfældet.At besværliggøre arbejdskraftens frie bevægelighed ved at forlange dokumen-tation for 2 års erhvervserfaring, før det overhovedet kan vurderes, om ved-kommende i øvrigt har de nødvendige kompetencer, er en helt uforholdsmæs-sig foranstaltning i relation til at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø.Dette synspunkt gælder i øvrigt, uanset om det er Arbejdstilsynet eller ar-bejdsgiverne, der skal foretage den vurdering jf. bekendtgørelse om anerken-delse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet.Når det er sagt, så har DA forståelse for, at når det gælder arbejde i tårnkranerog med større stilladser, er der et særskilt hensyn at tage til den offentlige sik-kerhed. Det indebærer samtidig et behov for en særlig opmærksomhed på fag-lige kvalifikationer hos personer, der skal udføre arbejde inden for disse felter.DA kan i øvrigt generelt støtte indførelsen af IMI og implementering af EQFsom erstatning for direktivets oplistning af 5 uddannelsesniveauer i artikel 11.DA har ikke øvrige bemærkninger til grønbogen.Med venlig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Karoline Klaksvig
Side 3