Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 307
Offentligt
1018403_0001.png
1018403_0002.png
1018403_0003.png
1018403_0004.png
1018403_0005.png

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT

30. juni 2011J.nr. 3401/1001-3212Ref. THA / fmaEnergieffektivisering
Meddelelse fra Kommissionen om gennemførelse af Energy Star-programmet i Den Europæi-ske Union i perioden 2006-2010 KOM(2011)337endeligNotatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets EnergipolitiskeUdvalg.

Nyt notat

1. Resumé

Kommissionens meddelelse omhandler programmet 2006-2010 og overvejelserne om en nyforordning vedr. mærkning af kontorudstyr (”Energy Star”). Kommissionen vurderer, at ord-ningen formentlig har bidraget ganske væsentligt til at øge energieffektiviteten af kontorud-styr solgt i EU, og at den fungerer godt i sin nuværende form baseret på selvcertificering.Kommissionen anbefaler, at aftalen forlænges, men at EU fortsætter med den nuværendemarkedsovervågning, selvom USA indfører tredjepartscertificering fra 2012.

2. Baggrund

Samarbejdet mellem USA og EU om ”Energy Star” mærkning af kontorudstyr (computere,skærme etc.) blev etableret i 2001 gennem Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 2422/2001. Aftalen blev forlænget i 2006 og udløber i december 2011. Forberedelserne tilen videreførelse er påbegyndt mellem USA’s regering (USA’s Environment Protection Agen-cy - EPA) og Kommissionen (DG ENER).En ny aftale vil formentlig have hjemmel i artikel 114 TEUF (tidligere artikel 95) og skal i såfald vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter den almindelige lovgivningsprocedure iartikel 289 i TEUF (tidligere artikel 251).

3. Formål og indhold

Aftalen mellem USA og EU om ”Energy Star” programmet for kontorudstyr udløber i 2011.Rådsgruppen skal således tage stilling til en eventuel fornyelse på baggrund af et oplæg fraKommissionen.”Energy Star” aftalen om kontorudstyr er en frivillig ordning, hvor producenter og leverandø-rer kan registrere energieffektivt kontorudstyr og benytte ”Energy Star” mærket. Der er efter-hånden flere tusinde produkter registreret, og effektivitetskravene er løbende blevet skærpetgennem samarbejdet. Ordningen administreres af Kommissionen i EU og EPA i USA. Kom-missionen bistås af Energy Star Rådet, hvor Danmark er repræsenteret af Energistyrelsen.Side 1
I EU har det siden 2008 været et krav, at Kommissionens og de nationale regeringers indkøbaf kontorudstyr skal overholde ”Energy Star” kravene.Kommissionen har gennemført en oversigtlig vurdering af udviklingen de senere år. ”EnergyStar” mærkede produkter udgør en stor del af salget af kontorudstyr, og energibesparelsenskønnes på længere sigt samlet at være af størrelsesordnen 30 TWh (svarende til ca. 40% afdet samlede elforbrug til kontorudstyr). Det skønnes desuden, at reglerne for Kommissionensog medlemsstaternes indkøb har bidraget til introduktion af mere effektivt udstyr. Det kankonkluderes, at programmet formentlig har bidraget ganske væsentligt til at øge energieffekti-viteten af kontorudstyr solgt i EU.En ny aftale skal godkendes af såvel den amerikanske regering som EU’s organer. En ny afta-le vil muligvis skulle udformes anderledes end den nuværende, idet USA har indført en for-hånds-godkendelsesordning fra 2012.Kommissionen lægger op til 3 valgmuligheder for en fortsættelse af aftalen:1. Indførelse af tredjepartscertificering i EU af kontorudstyr lig den metode der anvendes i USA,hvor produkter skal prøves af uafhængige certificerede laboratorier. Kommissionen er dog afden opfattelse, at tredjepartscertificering ikke vil have den store effekt, da det via stikprøverhar vist sig, at 95 % af de mærkede produkter lever op til Energy Star kravene med den nuvæ-rende selvcertificeringsordning. Desuden er det forventningen, at omkostningerne ved pro-duktregistrering vil stige forholdsmæssigt meget for små og mellemstore virksomheder ogdermed skabe ulige vilkår for adgangen til at deltage i offentlige udbud. Det er derfor kom-missionens forventning, at tredjepartscertificering vil have en negativ indvirkning på pro-grammet og dets virkninger på markedet.2. Opretholdelse af selvcertificering i EU. Metoden vil bevirke, at der ikke længere er ensartedeprincipper for produktregistrering i USA og EU, og dermed vil det være nødvendigt at droppeprincippet om gensidig anerkendelse. Kommissionen anfører her, at det primært er store virk-somheder – datterselskaber af mulitinationale selskaber - som eksporterer deres produkter tilUSA, og at de bedre kan absorbere omkostningerne i forbindelse med de nye amerikanske cer-tificeringskrav. Hovedparten af den europæiske industri for kontorudstyr består primært afvirksomheder, der leverer delsegmenter til kontorudstyr. For dem er det væsentligt at bevare etlet produktregistreringssystem, da de samtidig har deres væsentligste fokus på det indre EUmarked.3. Udskiftning af Energy Star med alternative forskriftsmæssige instrumenter. Kommissionenfremfører, at det med Energy Star mærket er blevet muligt at styre markedet i retning af enstørre energieffektivitet for kontorudstyr. EU har allerede en række politikker, der skal med-virke til at ”skubbe” markedet i denne retning, bl.a. direktiverne om miljøvenligt design og omenergimærkning. Det er dog ikke Kommissionens vurdering, at disse direktiver kan erstatteformålet med Energy Star, bl.a. da gennemførelse af effektivitetskravene er smidigere og hur-tigere, end det er tilfældet med energimærkningen, hvilket passer godt med markedet for ICT.
Fornyelsen af aftalen med USA forberedes for tiden af Kommissionen og ventes desudendrøftet i Energy Star Rådet i løbet af sommeren 2011.
Side 2
Et forslag til Rådsbeslutning om indgåelse af en ny aftale mellem USA og det EuropæiskeFællesskab om fortsættelse af Energy Star foreligger således endnu ikke, men vil eventueltkunne fremlægges i løbet af sommeren 2011, således at en ny aftale kan fastlægges inden ud-løbet af den nuværende.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.

5. Nærhedsprincippet

For så vidt angår nærhedsprincippet, understreger Kommissionen, at den mest omkostningsef-fektive foranstaltning til reduktion af kontor- og kommunikationsudstyrs energiforbrug, er atindføre et frivilligt mærkningsprogram med et logo til at identificere udstyret på markedet.Det er Kommissionens vurdering, at den foreslåede foranstaltning vil få størst energi- og mil-jømæssig virkning, hvis den gennemføres på fællesskabsniveau.Handling på fællesskabsniveau er derfor den bedste måde at opnå programmets mål, hvis deenergimæssige gevinster skal høstes. Derved vil den frie bevægelighed af varer blive sikret,og eventuelle handelshindringer, som følge af nationale mærkningsordninger, undgås. EnergyStar aftalen mellem EU og USA kan medvirke til at øge udbredelsen af det mest energieffek-tive kontorudstyr i den internationale samhandel.Regeringen er enig i, at fælles og ensartede regler for mærkning af kontorudstyr vil bidrage tilat fremme udbredelsen af energieffektive produkter og sikre den frie bevægelighed af disseprodukter. Regeringen finder derfor, at forslaget vil være i overensstemmelse med nærheds-princippet.

6. Gældende dansk ret

En evt. forordning finder direkte anvendelse i medlemsstaterne. Forordningen vil ikke havekonsekvenser for eksisterende dansk lovgivning.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserDer forventes ingen lovgivningsmæssige konsekvenser som følge af forslagetStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserEn fortsættelse af aftalen skønnes at have positive statsfinansielle og samfundsøkonomiskekonsekvenser, da der er væsentlige energibesparelser forbundet med forslaget. Administratio-nen af ordningen vil fortsat vil være Kommissionens ansvar.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter og forhandlere af kontor- og kommunikationsudstyr vil fortsat have mulighed forfrivilligt at få deres produkter registreret med ”Energy Star” logoet. De administrative byrderherved er meget begrænsede, da Kommissionens foretrukne model ikke indebærer en markantskærpelse af dokumentationskravene.BeskyttelsesniveauetEn forlængelse af aftalen vurderes at have positive energi- og klimamæssige konsekvensergennem reducering af energiforbruget og nedbringelse af udledninger af drivhusgasser.Side 3

8. Høring

Sagen er den 24. juni blevet sendt i høring i Klima- og energipolitisk specialudvalg. Der er ind-kommet følgende høringssvar:VedvarerendeEnergi (VE)støtter varmt, at EU fortsætter samarbejdet med USA om EnergyStar ordningen for frivillig mærkning af kontorudstyr m.m. når aftalen udløber i 2011, og atder fortsat stilles krav om, at offentligt indkøb er mærket med Energy Star. Gennem de senereår er kravene til Energy Star strammet, så de nu på en del områder er tæt på det mest energief-fektive udstyr på markedet. VE er enige med forslaget om, at man fortsat kan bruge selvcerti-ficering i EU. Det skal sikres at der er tilstrækkelig kontrol med markedet med jævnlig stik-prøvekontrol i EU landene, gerne koordineret mellem landene. Energy Star bør kombineresmed Ecodesign regulering og mærkning for de mest populære apparater, som det f.eks. er vedat ske for PC'ere. På den måde sikres at apparater, der købes af private, får en høj effektivitet,også selvom mange privatforbrugere ikke kender Energy Star. For reguleringer af de enkelteproduktgrupper er det væsentligt, at de ikke favoriserer store apparater i evalueringen af ener-gieffektivitet. Det kan gøres ved at stille større krav til større apparater, som f.eks. en skærmmed det dobbelte areal skal have mindre end det dobbelte energiforbrug i forhold til en min-dre skærm. Dette kunne indføjes som et princip i den nye Energy star aftale.Forbrugerrådetsfinder, at miljø- og energimærker er et nødvendigt redskab, når forbrugerneønsker at handle mere miljøvenligt. Samtidig hænger udbredelsen af produkter med energi-og miljømærker og forbruget af dem nøje sammen med den troværdighed og sikkerhed, derkobles til det enkelte mærke. Tredjepartscertificering giver, i modsætning til selvcertificering,en bedre sikkerhed for at producenterne lever op til kravene i mærkningsordningen. Forbru-gerrådet kan derfor kun opfordre til, at EU Kommissionen vælger at følge USA og indføre enmodel, som sikrer tredjepartscertificering og dermed bryder med den nuværende selvcertifice-ring. Det er Forbrugerrådets indtryk, at beslutningen i USA om at indføre tredjepartscertifice-ring skyldes, at for mange producenter ikke lever op til kravene. Da det er de samme firmaer,der leverer elektronik til både USA og EU, må man formode, at det samme gør sig gældendefor produkter i EU. Stikprøver af produkter med det europæiske energimærke A-G, der ligele-des er baseret på selvcertificering, viser ofte, at produkterne ikke lever op til producenternesindberetninger om energiforbruget. Desuden vil tredjepartscertificering også spare udgifter forkontrolmyndighederne, som ikke vil være nødt til at tjekke producenterne i samme omfang,da verificeringen alt andet lige skulle betyde større opretholdelse af regler og grænseværdier.Dansk Fjernvarmefinder, at enhver reduktion af energiforbrug bredt set er positivt uansetenergiform, og at fælles krav på mindst EU niveau sikrer, at kravet ikke reducerer Danmarkskonkurrenceevne. Dansk Fjernvarme opfordrer til, at kravene i Energy Star ordningen læggespå et realistisk og samtidig ambitiøst niveau.Det økologiske Råd (DØR)kan tilslutte sig en forlængelse af samarbejdet mellem USA og EUsom anført i mulighed 2, selvom DØR som udgangspunkt ikke er tilhænger af selvcertifice-ring. En ny aftale bør derfor følges op med en markant øget markedsovervågning og effektivsanktionering af overtrædelser. Samtidig bør der arbejdes hen imod et system med kosteffek-tiv 3. partsdokumentation. Det er DØR's vurdering, at den nuværende markedsovervågning eralt for begrænset, og at proceduren ifht. uretmæssig brug af Energy Star er alt for flink oglangmodig og i praksis gør det nemt og attraktivt at svindle. Set i lyset af de kommende do-kumentationskrav i USA risikerer man også, at virksomheder, der ikke kan komme af med de-res produkter i USA, i stedet vil prøve at få dem ind på det europæiske marked. Det bør for-Side 4
hindres ved en betydeligt øget kontrol og sanktionering for at sikre ordningens troværdighed iEU. Kommissionens argumentation om, at 3. partscertificering stiller SME’er ringere i for-hold til offentlige udbud, står DØR noget uforstående overfor. Som udgangspunkt er det rig-tigt, at enhver form for dokumentationskrav vil favorisere virksomheder, der allerede har etvist apparat på plads - typisk de store virksomheder. Men det er ikke fornuftig anvendelse afborgernes penge, hvis der ikke forlanges troværdig dokumentation for f. eks. produkters ener-giforbrug i forbindelse med offentlige indkøb. Ligesom enhver større virksomhed naturligvisogså vil kræve dokumentation for produkters påståede formåen. Set i lyset af den nye bundfor produkters energieffektivitet, der bliver lagt med ecodesign-kravene, er det ekstra vigtigt,at der sker en adfærdsregulerende stramning af standarderne.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

En række medlemsstater har givet udtryk for en generel positiv indstilling til en videreførelseaf aftalen.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positiv overfor at videreføre samarbejdet med USA om ”Energy Star”.Det er regeringens holdning, at det er vigtigt, at ordningen fortsætter som ambitiøs, dynamiskog troværdig.Regeringen er desuden positiv over for model 2, hvor EU's nuværende markedsovervågningbibeholdes, uanset at USA har gennemført tredjepartscertificering. Det er i den sammenhængvigtigt at være opmærksom på, at EU’s benyttelse af selvcertificering fordrer god markeds-overvågning for at forhindre misbrug, så troværdigheden af Energy Star mærkningen ikkesvækkes.Fra dansk side er man desuden positiv over for at videreføre forpligtende krav om energief-fektivitet i forbindelse med offentligt indkøb af kontorudstyr. I Danmark blev der alleredeindført sådanne krav i 2005 vedr. Statens indkøb, og siden har kommunerne og regionernefrivilligt gennemført tilsvarende krav.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5