Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 300
Offentligt
1016157_0001.png
1016157_0002.png
1016157_0003.png
1016157_0004.png
28. juni 2011

Statusnotat om tiltag i det danske kvoteregister siden Energistyrelsens redegørelse af 7.

januar 2011

1. Ny registerforordning på vej

Den 17. juni 2011 blev der på Klimakomitémødet vedtaget en ny registerforordning, somhovedsageligt regulerer driften af det fælles EU-register i relation til tredje kvotehandelsperi-ode (2013-2020). Forordningen skal i kontrolprocedure hos Parlamentet og Rådet og vil for-mentlig træde i kraft ultimo 2011.Forordningen indeholder en række nye sikkerhedsbestemmelser af væsentlig betydning, derfremsættes som opfølgning på den økonomiske kriminalitet og de cyber-angreb, som har væ-ret rettet mod medlemsstaternes kvoteregistre.Forordningen indfører blandt andet en 26-timers transaktionsforsinkelse på de fleste overførs-ler i registeret. Overførsler kan endvidere kun igangsættes mandag-fredag mellem kl. 10.00 og16.00 dansk tid. I dag er der ingen begrænsninger på overførsler. Bestemmelsen giver konto-havere mulighed for inden for 24 timer at anmode registeradministratoren om at annulleretransaktioner, som er igangsat svigagtigt, fx ved hackerangreb.Forordningen skærper minimumskravene for den dokumentation, der kræves fra kontohavere,således at der ved ansøgning om en konto i tillæg til den dokumentation, som allerede kræves(dokumentation for identitet og bopælsadresse; bankoplysninger, selskabsoplysninger mv.),tillige bl.a. skal indhentes kopi af straffeattest fra personkontohavere, som er fysiske personer,samt fra direktionsmedlemmerne i de selskaber (juridiske personer), som er personkontohave-re i registrene - samt fra alle kontohaveres repræsentanter i registrene. Dette indføres, fordiregisteradministratorerne kan afvise en kontohaver eller kontorepræsentant, hvis ansøgerenundersøges for eller i de foregående 5 år er dømt for svindel med CO2-kvoter eller kreditter,hvidvask, terrorfinansiering eller anden alvorlig kriminalitet, hvor en registerkonto kan an-vendes som instrument.Forordningen indfører nye kontokategorier og tilhørende rettigheder, sådan at beholdnings-konti kun kan overføre kvoter og kreditter til en foruddefineret liste over konti, som kontoha-veren har tillid til. Hvis en kontohaver ønsker at overføre til en anden konto, skal kontohave-ren enten ændre listen over konti, som kontohaveren har tillid til, eller overføre kvoterne til enhandelskonto, hvor der som udgangspunkt ikke er begrænsninger på, hvilke konti, som kon-tohaveren kan overføre til. Kontohaveren kan dog anmode om, at samme begrænsning ogsåSide 1
skal gælde for handelskonti. Bestemmelserne sikrer kontohavere mod, at kvoter overføres tiluautoriserede konti.Forordningen giver flere organer bedre muligheder for at indhente oplysninger fra det fællesEU-register, herunder EUROPOL, som gives permanent læseadgang til alle data i det fællesEU-register.Forordningen giver registeradministratorerne mulighed for midlertidigt at suspendere konti,brugeradgange eller specifikke kvoter eller kreditter, hvis der er mistanke om, at disse er in-volveret i svindel, hvidvask, terrorfinansiering eller anden alvorlig kriminalitet.Forordningen skjuler CO2-kvoter og kreditters serienumre. Bestemmelsen skal give markedetmulighed for at handle i god tro i forhold til evt. påståede stjålne kvoter, som måtte være iomløb.Forordningen fastslår, at CO2-kvoter og kreditter er ombyttelige, dematerialiserede instrumen-ter, som kan handles på markedet. Bestemmelsen søger at harmonisere de nationale formue-retlige regler om behandlingen af kvoter, sådan at CO2-kvoter altid behandles som gældsbre-ve. Ved et erstatningskrav om at få kvoter retur, kan det kun søges at få samme slags kvotertilbage. Et erstatningskrav kan ikke rettes mod specifikt angivne kvoter, eftersom alle kvoterer ombyttelige og lige gyldige. Samtidig fastsættes, at transaktioner i registeret er endelige, ogat en transaktion aldrig kan annulleres. Bestemmelsen beskytter godtroende erhververe. Be-stemmelsen forhindrer ikke, at man under national ret kan komme frem til, at der skal ske entilbageførsel af kvoter i form af en ny transaktion fra erhververe i ond tro.Klima- og Energiministeriet har den 17. maj 2011 sendt grundnotat til Europaudvalget (alm.del bilag 407) og Miljø- og Planlægningsudvalget (alm. del bilag 598) om den nye forordning,som på daværende tidspunkt var berammet til afstemning den 19. maj 2011.

2. IT-sikkerhed

Den 19. januar 2011 suspenderede Europa-Kommissionen transaktioner i alle europæiskekvoteregistre som opfølgning på en række cyber-angreb mod visse europæiske kvoteregistre,hvor det med forskellige metoder lykkedes for kriminelle at stjæle kvoter fra konti i disse re-gistre. Der har ikke været nogen succesfulde angreb mod det danske register.Kommissionen og medlemslandene blev herefter enige om en række nye minimumskrav, somhvert register skulle leve op til, førend suspensionen kunne ophæves.Som opfølgning på de nye krav fik det danske kvoteregister udført en omfattende sikkerheds-test af et eksternt konsulentfirma med et positivt resultat. Kvoteregisteret fremskyndede end-videre udvikling af registersoftwaren vedrørende nogle nye sikkerhedsløsninger, bl.a. at allelog-ins samt transaktioner skal bekræftes med en SMS-engangskode udover det almindeligebrugernavn og password. Det er en løsning, som sikrer den enkelte kontohaver bedre modsikkerhedsbrud, hvis kontohaveren ikke selv opretholder et vist sikkerhedsniveau på sin egencomputer.
Side 2
Det danske register genåbnede den 4. april 2011. I EU-regi deltager Energistyrelsen i en ar-bejdsgruppe, som ser på det fremadrettede arbejde med IT-sikkerhed i forhold til de eksiste-rende nationale kvoteregistre og i forhold til det nye fælles EU-register. De europæiske kvote-registre vil den 1. januar 2012 teknisk set blive samlet i et fælles EU-register, som drives afEuropa-Kommissionen, men hvert medlemsland skal fortsat administrere sit eget kvoteregi-ster.

3. Dokumentationskrav

PersonkontiSom det fremgår af Energistyrelsens redegørelse af 7. januar 2011 (EPU 2010-11, alm. del,svar på spørgsmål 75), indførte Kvoteregisteret i oktober 2010 skærpede og tilrettede doku-mentationskrav i lyset af de krav, som den reviderede registerforordning fra oktober 2010 stil-ler, og de muligheder, som den giver. De nye krav, der er indført i Kvoteregisterets vilkår påbaggrund af den reviderede registerforordning, skærper de i forvejen høje dokumentations-krav for personkontohavere i det danske kvoteregister. Blandt andet indførte Kvoteregisteret -på anbefaling fra SKAT Økokrim - for personkonti krav om, at alle selskaber, der har ellerønsker en konto i det danske kvoteregister, skal være momsregistrerede i Danmark uanset ihvilke lande, de er registrerede som selskaber. På anbefaling fra SØK indførte Kvoteregisteretendvidere, at mindst én af de to kontorepræsentanter, som hver kontohaver skal udnævne, skalhave permanent bopæl i Danmark.Alle personkonti blev bedt om senest primo januar at levere dokumentation i overensstem-melse med de skærpede vilkår. De konti, som ikke leverede dokumentation, blev blokeret ogefterfølgende lukket, hvis dokumentation ikke blev modtaget inden for en rimelig frist. Noglekontohavere anmodede selv om at få deres konti lukket, eftersom de ikke kunne eller ville le-ve op til de skærpede krav. Flere af de resterende konti, som leverede dokumentation i hen-hold til de skærpede vilkår, er fortsat under sagsbehandling og deres konti er åbne for handel.For enkelte konti har de skærpede krav givet anledning til yderligere drøftelser med SKATØkokrim og Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet. Disse få konti er fortsat åbne,mens deres situation afklares.Kvoteregisteret har pr. 27. juni 2011 65 personkonti. Af de 65 personkonti er 31 konti bloke-rede for handel. Disse konti indeholder kvoter og kan derfor ikke umiddelbart lukkes. Kam-meradvokaten har sammen med Kvoteregisteret fastlagt en proces for, hvordan disse kontiskal håndteres, sådan at de endelig kan lukkes, hvis kontohaveren ikke har levet op til en ræk-ke krav inden udløbet af en nærmere fastsat frist.I Energistyrelsens redegørelse af 22. marts 2010 er anført i afsnit 4 om Kvoteregisterets drift iMiljøstyrelsen, at Kvoteregisteret medio 2007 ifølge oplysninger fra Kvoteregisterets medar-bejdere frafaldt registerforordningens krav om kopi af rejsepas til dokumentation af en konto-ansøgers identitet. Energistyrelsen har foretaget en nærmere gennemgang af den historiskedokumentation for de konti, som er åbnet fra Kvoteregisterets oprettelse i 2005 og frem til, atKvoteregisteret blev overført til Energistyrelsen pr. 1. januar 2008. Det har ikke været muligtud fra gennemgangen at komme beslutningsgrundlaget nærmere. Samtidig viser gennemgan-gen, at der ikke er journaliseret tilstrækkelig dokumentation for, at registerforordningens do-kumentationskrav har været håndhævet systematisk fra Kvoteregisterets oprettelse i 2005.
Side 3
DriftslederkontiDet fremgik af Energistyrelsens redegørelse af 7. januar 2011, at Kvoteregisteret er i gangmed at indhente dokumentation relateret til de driftslederkonti, som kvoteomfattede energi-producenter og virksomheder skal have i Kvoteregisteret, og har modtaget et omfattende do-kumentationsmateriale, som sagsbehandles i øjeblikket. Kvoteregisteret har pr. 27. juni 2011378 driftslederkonti. Det var angivet i redegørelsen fra januar 2011, at 23 personkonti tilhørtedriftsledere, som har valgt at have yderligere konti udover den obligatoriske driftslederkonto.En nærmere gennemgang af disse konti har vist, at kun 11 af disse konti er tilknyttet en drifts-lederkonto. De resterende 12 konti er derfor medtaget i den sagsbehandling af personkonti,som er beskrevet ovenfor.
Side 4