Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 94 Bilag 13
Offentligt
786880_0001.png
786880_0002.png
786880_0003.png
786880_0004.png
786880_0005.png
786880_0006.png
786880_0007.png
Til lovforslag nr.L 94
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 19. januar 2010
Betænkningover
Forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede[af videnskabsministeren (Helge Sander)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Ministeren for videnskab, teknologi og udviklinghar stillet ændringsforslag nr. 2-7. Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstreog Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 1 og 8.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. december 2009 og var til 1. behandling den 13. januar 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.HøringLovforslaget blev sendt i høring i forbindelse med fremsættelsen. Den 8. januar 2010 sendte vi-denskabsministeren de indkomne høringssvar til udvalget, og den 12. januar 2010 sendte viden-skabsministeren et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til videnskabsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.Sammenhæng med L 95Lovforslag nr. L 94 skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L 95, der er fremsat af undervis-ningsministeren, og som har været behandlet i Uddannelsesudvalget. L 95 indeholder bl.a. regule-ringen af de særlige ydelser til deltagerne på de kompetenceudvidende kurser.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed deaf videnskabsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1og 8.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stilledeændringsforslag.
2
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten bemærker føl-gende:Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten støtter, at dertages skridt til at give dimittender et alternativ til ledighed. Arbejdsløsheden blandt nyuddannede ereksploderet det sidste år, og det er på høje tid at sætte ind for at nedbringe denne. Derfor stem-mer partierne for lovforslaget ligesom partierne stemmer for regeringens 6 ændringsforslag. Sam-menhængende med L 94 støtter partierne også lovforslag nr. L 95, der har til formål at sikre de stu-derende forsørgelse under det særlige kompetenceudvidende forløb.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten har dog også enrække bekymringer:For det første er der spørgsmålet om, hvad de studerende skal leve af i perioden imellem deresuddannelsesafslutning og starten på det særlige forløb. I denne periode gives der ikke SU, jf. svarpå L 95, spørgsmål 1, og formentlig heller ikke kontanthjælp. Og den gruppe af unge, der vælgernetop dette tilbud, har i sagens natur ikke let ved at finde arbejde. Nogle risikerer altså at stå udenindtægt i op til 3 måneder. Dette problem kan være medvirkende til, at færre unge får mulighed forat vælge tilbuddet om kompetenceudvidende forløb.For det andet er partierne bekymrede for, at forløbene kan få karakter af ren opbevaring, idet detfaglige indhold skal ligge inden for eksisterende studieområder. Det vil sige, at man ikke kan med-tage jobsøgning, præsentationstræning, virksomhedskontakt, kompetencevurdering eller øvrige til-tag, der har fokus på at gøre den unge mere parat til at komme ud på arbejdsmarkedet.Disse to bekymringer har ledt til, at Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det RadikaleVenstre og Enhedslisten har stillet ændringsforslag til henholdsvis L 94 og L 95 på disse områder.Mere overordnet skal det nævnes, at Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det RadikaleVenstre og Enhedslisten stiller sig tvivlende over for, hvorvidt dette forslag kommer til at have enstor nok effekt. Venstre omtaler ordningen som et pilotprojekt, og der er i forslaget afsat finansie-ring til 575 forløb. Danmark står over for en høj generel ungdomsarbejdsløshed. Der er lige nu60.000 unge arbejdsløse under 30 år, og dette dækker over såvel uddannede og nyuddannede fraalle typer af uddannelser som ufaglærte unge. Dette forslag er hverken nok til at løse dimittendud-fordringerne isoleret set eller ungdomsarbejdsløsheden generelt.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten beklager, at derikke er flere initiativer fra regeringen i den sammenhæng: at man ikke tog fat på jobskabelse, fleresærordninger for dimittender og flere uddannelsespladser til de unge.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(S, SF, RV og EL):Til § 1
3
1)Istk. 2indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:»Dog kan op til 10 ECTS-point udgøres af andre aktiviteter, der kan styrke de nyuddannedes mu-ligheder for at få job.«[Mulighed for at aktiviteter, der ikke giver ECTS-point, kan udløse taxameter]Afministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådt afudvalget:Til § 22)Stk. 1, nr. 2,affattes således:»2) ansøger er ved at afslutte sin første kandidatuddannelse, professionsbacheloruddannelse, er-hvervsakademiuddannelse, videregående uddannelse på Økonomi- og Erhvervsministeriets om-råde, overbygningsuddannelse fra designskolerne eller afsluttende uddannelse fra Kunstakade-miets Billedkunstskoler, Den Danske Filmskole eller scenekunstuddannelser fra Statens Teater-skole, Aarhus Teater eller Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole,«.[Inddragelse af yderligere uddannelser under reglerne]3)Istk. 1, nr. 6,indsættes efter »forløb,«: »som vil give ansøger adgang til et lovreguleret er-hverv, som den pågældende ikke i forvejen har adgang til, eller«.[Anvendelse af særlige forløb til at erhverve kompetencer, der giver adgang til lovregulerede er-hverv]Til § 34)Istk. 1, 3. pkt.,udgår », som udbydes af universiteterne«.[Præcisering af frit institutionsvalg]5)Istk. 2, 3. pkt.,indsættes efter »professionsbacheloruddannelser«: »eller videregående uddan-nelser på Økonomi- og Erhvervsministeriets område«, og », som udbydes af de i 1. pkt. nævnte in-stitutioner« udgår.[Udvidelse af hjemmel med flere af Økonomi- og Erhvervsministeriets uddannelser og præciseringaf frit institutionsvalg]6)Istk. 2, 4. pkt.,ændres »professionsbacheloruddannelserne« til: »de videregående uddannel-ser«.[Lovteknisk konsekvensændring]7)Stk. 3, 3. pkt.,affattes således:»Ministeren kan desuden fastsætte regler om, at kun gennemførelse af nærmere bestemte kandi-datuddannelser, overbygningsuddannelser fra designskolerne eller afsluttende uddannelse fraKunstakademiets Billedkunstskoler, Den Danske Filmskole eller scenekunstuddannelser fra StatensTeaterskole, Aarhus Teater eller Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole skal kunnedanne grundlag for optagelse på de særlige kompetenceudvidende forløb.«[Inddragelse af yderligere uddannelser på Kulturministeriets område under reglerne og præciseringaf frit institutionsvalg]
4
Af etmindretal(S, SF, RV og EL):Til § 48)Som4. pkt.indsættes: »Aktiviteter, jf. § 1, stk. 2, 2. pkt., udløser den laveste takst, der er fastsatpå det pågældende ministerområde.«[Lovteknisk konsekvensændring]
BemærkningerTil nr. 1 og 8Ændringsforslagene giver mulighed for, at ikke-ECTS-givende aktiviteter kan udløse taxameterog dermed være en del af det kompetenceudvidende forløb.Andre aktiviteter, der kan styrke de nyuddannedes muligheder for at få job, omfatter undervis-ning og coaching i jobsøgning, branche- og kompetenceafklaring, præsentationsteknik, samtaletek-nik m.v. Ved opgørelse af antal ECTS-point for andre aktiviteter, tages der udgangspunkt i, at 1ECTS-point svarer til en arbejdsindsats for de studerende på 27-28 timer.Ændringsforslag nr. 8 medfører, at andre aktiviteter, jf. det nye punktum, som er foreslået underændringsforslag nr. 1, udløser den laveste takst for de uddannelser, der er omfattet af lovforslagetfor det pågældende ministerområde.Til nr. 2Efter en nærmere gennemgang af beskæftigelsessituationen for nyuddannede på henholdsvis Kul-turministeriets og Økonomi- og Erhvervsministeriets område er der fundet behov for at udvide denmålgruppe, der kan tilbydes de særlige forløb. Kulturministeriet har således ønsket, at også nyud-dannede fra scenekunstuddannelserne fra Aarhus Teater og Syddansk Musikkonservatorium ogSkuespillerskole bliver omfattet. Tilsvarende har Økonomi- og Erhvervsministeriet ønsket, at ikkekun deres professionsbacheloruddannelser bliver omfattet, men også f.eks. skibsføreruddannelsen.Som det fremgår af forslagets første led, vil de nyuddannede, der er omfattet af målgruppen, kunkunne deltage i et særligt forløb. Forløbet kan bestå af uddannelseselementer fra flere forskelligeinstitutioner, men i så fald skal den pågældende være indskrevet ved én institution under hele forlø-bet, og den pågældende institution vil også have ansvaret for at udstede et samlet bevis for de gen-nemførte uddannelseselementer. Tilskud udbetales til den indskrivende institution.Til nr. 3I forbindelse med høringen er der flere høringsparter, der har gjort opmærksom på, at nye fagligekompetencer set i forhold til den netop gennemførte uddannelse ikke altid vil være det, der forbed-rer en nyuddannets beskæftigelsesmuligheder mest. Ved lovregulerede erhverv som f.eks. gymna-sielærer kan der være krav om en meget specifik fagrække på den forudgående uddannelse for at fåundervisningskompetence. Her vil muligheden for at supplere fagrækken med de manglende fag,sådan at undervisningskompetence opnås, afgørende forbedre den nyuddannedes beskæftigelsesmu-ligheder. Lovforslaget foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 4
5
Ændringsforslaget præciserer, at de nyuddannede, der er omfattet af adgangen til de særlige for-løb, har adgang til at vælge netop det særlige forløb, som de mener tjener deres beskæftigelsesmu-ligheder bedst, og de er således ikke bundet i deres valg af institutionstype. For at ansøgeren skal fådet nødvendige udbytte af forløbet, er det dog et krav, at den pågældende opfylder adgangskravene,som gælder for de fag, som det særlige forløb er sammensat med udgangspunkt i, jf. lovforslagets §2, stk. 1, nr. 7.Til nr. 5 og 6Ændringsforslagene er dels en konsekvensændring som følge af udvidelsen af målgruppen påØkonomi- og Erhvervsministeriets område, jf. ændringsforslag nr. 2, og dels er det en præciseringaf det frie institutionsvalg, jf. ændringsforslag nr. 4.Til nr. 7Ændringsforslaget er dels en konsekvensændring som følge af udvidelsen af målgruppen på Kul-turministeriets område, jf. ændringsforslag nr. 2, og dels er det en præcisering af det frie instituti-onsvalg, jf. ændringsforslag nr. 4.
Lars Christian Lilleholt (V)nfmd.Henrik Høegh (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Malou Aamund (V) Jesper Langballe (DF)Mikkel Dencker (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Per Ørum Jørgensen (KF)Kirsten Brosbøl (S) Rasmus Prehn (S) Benny Engelbrecht (S) Per Husted (S) Jonas Dahl (SF)Hanne Agersnap (SF) Marianne Jelved (RV)fmd.Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 94Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddan-nede og høringsbrev og -liste, fra videnskabsministeren2Høringssvar, fra videnskabsministeren3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget41. udkast til betænkning5Kopi af høringssvar vedrørende L 95, fra undervisningsministeren6Kommenteret høringsnotat og høringssvar, fra videnskabsministeren7Høringsnotat fra undervisningsministeren8Høringssvar fra Dansk Erhverv, fra videnskabsministeren9Kopi af høringssvar fra Professionshøjskolernes Rektorkollegiumvedrørende L 95, fra undervisningsministeren10Ændringsforslag fra videnskabsministeren112. udkast til betænkning12Kopi af L 95 – svar på spm. 1-4Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor mange kandidater ministeren forventer der kan overgådirekte fra det netop færdiggjorte studie til de kompetenceudvidendekurser henholdsvis i det første og i det andet halvår, til videnskabsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke støttemuligheder under kursusforløbet der kan tilby-des for kandidaterne, der deltager i de kompetenceudvidende kurser,til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget ministeren forventer at spare på arbejdsløs-hedsunderstøttelse til kursisterne på de kompetenceudvidende kurser,til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om indskrivningstidspunktet ikke bør være fra påbegyndelsen afforløbet og ikke fra ansøgningstidspunktet, jf. bl.a. høringssvaret fraAarhus Universitet, til videnskabsministeren, og ministerens svar her-Spm., om coaching, virksomhedspraktik, kompetenceafklaring ogsærligt tilrettelagte elementer, som ikke er ECTS-pointgivende, kanindgå i de særlige kompetenceudvidende forløb, til videnskabsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om mulighederne for, at uddannelsesstederne kan få dækketomkostningerne ved arbejdsmarkedsrettede elementer, der ikke erECTS-pointgivende, til videnskabsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan ministeren vil garantere, at de særlige kompeten-
2
3
4
5
6
7
7
8
9
10
11
12
ceudvidende forløb ikke fremtræder som et nyt 11. semester, der blotudskyder tidspunktet for registrering i ledighedsstatistikken, til viden-skabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren vil sikre forløbene den nødvendigefleksibilitet i forhold til kandidaternes afslutningstidspunkt med hen-blik på at gøre det muligt, at deltagerne kan have løbende påstigningog afstigning i forløbet, til videnskabsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det vil påvirke søgningen til de særlige kompetenceudvi-dende forløb i negativ retning, at dimittenderne kan være uden nogenform for forsørgelsesgrundlag i perioden mellem uddannelsens afslut-ning og opstart af et udbudt forløb, til videnskabsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren forventer, at der under de foreslåede vilkår vilvære en efterspørgsel efter de nye forløb, som svarer til det omfang,som bevillingsrammen giver mulighed for, jf. lovforslagets bemærk-ninger, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for muligheden for at søge kontanthjælp iperioden mellem afsluttet uddannelse og påbegyndelse af det kompe-tenceudvidende forløb, til videnskabsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der giver mulighedfor, at ikke-ECTS-givende aktiviteter kan udløse taxameter og der-med være en del af det kompetenceudvidende forløb, til videnskabs-ministeren, og ministerens svar herpå