Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 6 Bilag 7
Offentligt
767279_0001.png
767279_0002.png
767279_0003.png
767279_0004.png
767279_0005.png
767279_0006.png
Til lovforslag nr.L 6
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 25. november 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om adgang til udøvelse af visse erhverv iDanmark(Forenkling af procedure ved autorisationsansøgninger m.v.)[af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Helge Sander)]
1. ÆndringsforslagMinisteren for videnskab og teknologi har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 22. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for viden-skab og teknologi sendte den 22. juni 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, alm.del – bilag 180. Den 9. oktober 2009 sendte ministeren for videnskab, teknologi og udvikling deindkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling til skriftligbesvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2til betænkningen.3. IndstillingUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Nr. 1udgår.[Lovteknisk konsekvensrettelse]
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af, at den foreslåede sproglige tydeliggørelseallerede er gældende ret.
Lars Christian Lilleholt (V)nfmd.Henrik Høegh (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Malou Aamund (V) Jesper Langballe (DF)Mikkel Dencker (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Per Ørum Jørgensen (KF)Kirsten Brosbøl (S) Per Husted (S) Benny Engelbrecht (S) Maja Panduro (S) Jonas Dahl (SF)Hanne Agersnap (SF) Marianne Jelved (RV)fmd.Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 6Bilagsnr. Titel1Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra videnskabsministe-ren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Endelig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget41. udkast til betænkning5Ændringsforslag fra videnskabsministeren62. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 6Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til Håndværksrådets bekymringer om bl.a. mini-sterens mulighed for at fastsætte regler om adgang til at påklage afgø-relser, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om CIRIUS’ fremtidige rolle, til videnskabsministeren, og mi-nisterens svar herpå
2
4

Bilag 2

Udvalgets spørgsmål til videnskabsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og videnskabsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.Spørgsmål 1:Ministeren bedes kommentere Håndværksrådets bekymringer vedr. bl.a. ministerens mulighed forat fastsætte regler om adgang til at påklage afgørelser, herunder at afgørelser ikke kan påklagessamt om ministeren vil forsikre spørgeren om, at påklagemuligheder med det fremlagte forslag ikkeoverhovedet er blevet svækket.Svar:Lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark omhandler bl.a. processen for en ansøg-ning om autorisation. Derimod er det ikke i medfør af denne lov det afgøres, om en ansøger kan fåautorisation. Dette spørgsmål afgøres i medfør af autorisationslovgivningen for det enkelte erhverv,der henhører under de respektive ressortministerier.Med den nugældende formulering af § 7, stk. 2, i lov om adgang til udøvelse af visse erhverv iDanmark, er der ikke adgang til at klage over afgørelser, som CIRIUS træffer. Klageadgangen er påforhånd i loven afskåret af Folketinget. Det gælder, hvad enten en afgørelse bliver truffet efter loveneller efter en bekendtgørelse udstedt i medfør af loven.Med lovforslagets formulering af § 7 har man blot ordensmæssigt bragt formuleringen i overens-stemmelse med de tilsvarende bestemmelser i ministeriets øvrige lovgivning, f.eks. § 36 a i univer-sitetsloven, § 40 a i lov om forskningsrådgivning m.v. og § 13 a i lov om Danmarks Grundforsk-ningsfond.Det er derimod ikke tanken at etablere en klageadgang, som heller ikke findes i dag.Jeg kan således bekræfte, at det ikke er hensigten, at lovforslaget ændrer muligheden for at klagepå lovens område.Spørgsmål 2:Ministeren bedes uddybe CIRIUS’ fremtidige rolle, særligt dens fortsatte funktioner som indsam-ler af oplysninger om godkendte og afviste ansøgninger samt om CIRIUS’ fremtidige rolle somnationalt videnscenter, herunder om bl.a. disse tilbageblevne roller fremover er sikret og evt. styr-ket?Svar:Det fremgår af § 4 i lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, at en kompetentmyndighed, der modtager anmeldelser eller træffer afgørelser i en sag, der er omfattet af loven, jf. §3, én gang årligt skal indberette statistiske oplysninger om anmeldelserne og afgørelserne til Mini-steriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Ministeriet kan på baggrund af de indberettede op-lysninger anmode de kompetente myndigheder om uddybende oplysninger til brug for den beret-ning, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling skal afgive til Folketinget, jf. § 11 i lov omvurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., og den rapport, der hvert andet år skalafgives til Europa-Kommissionen.Det er CIRIUS, der står for indsamlingen af de statistiske oplysninger til den beretning om vurde-ring og anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., som ministeren hvert år afgi-
5
ver til Folketinget og den rapport, der hvert andet år afgives til Europa-Kommissionen om bl.a.godkendte og afviste ansøgninger om at udøve et lovreguleret erhverv i Danmark.Beretningen indeholder bl.a. oplysninger om de kompetente myndigheders afgørelser fordelt eftermyndighed og afgørelsernes art, sagsbehandlingstid, udviklingen inden for de enkelte erhverv, ogudvikling af procedurer og standarder, herunder CIRIUS’ rolle som koordinator og kontaktpunkt, jf.Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifi-kationer (anerkendelsesdirektivet) artiklerne 56 og 57. De statistiske indberetninger indbefatter op-lysninger om ansøgninger fra statsborgere fra tredjelande.Som noget nyt blev der med anerkendelsesdirektivets gennemførelse og ikrafttræden mulighed forat udøve et erhverv midlertidigt og lejlighedsvist her i landet ved blot, hvis der er fastsat krav heromi den relevante lovgivning, forinden at sende en anmeldelse (og årlig fornyelse) til den kompetentemyndighed. Denne mulighed har været gældende fra den 20. oktober 2007, og den samlede opgø-relse over antallet af anmeldelser for perioden 20. oktober 2007-2009 vil som noget nyt indgå i denberetning for 2009, som ministeren afgiver til Folketinget. Det vil ligeledes være CIRIUS, der stårfor indsamlingen af disse oplysninger.I henhold til anerkendelsesdirektivet varetager CIRIUS tillige funktionen som dansk repræsentanti artikel 58-udvalget, som bistår Europa-Kommissionen vedrørende anerkendelse af erhvervsmæs-sige kvalifikationer.Som nævnt ovenfor kræver anerkendelsesdirektivet oprettelse af nationale kontaktpunkter, jf. an-erkendelsesdirektivets artikel 57, der bl.a. skal bistå arbejdsgivere og borgere m.fl. i forbindelsemed anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. CIRIUS er det danske kontaktpunkt. Såfremtlovforslaget vedtages, skal de ressourcer, som CIRIUS hidtil har brugt til ekspedition af ansøgnin-ger om udøvelse af et lovreguleret erhverv, bruges til styrkelse af varetagelse af opgaver i tilknyt-ning til kontaktpunktfunktionen og herunder betjening af bl.a. arbejdsgivere og borgere, som ønskerat arbejde inden for de danske lovregulerede erhverv.CIRIUS er således fuldt opmærksom på høringssvarene og bemærkningerne om ikkeopdateredeoplysninger på CIRIUS’ hjemmeside, og tanken er, at CIRIUS i samarbejde med de kompetentemyndigheder vil videreudvikle og løbende opdatere sin informationstjeneste både teknisk og ind-holdsmæssigt bl.a. for at sikre, at CIRIUS’ hjemmeside for hvert erhverv har fuldstændige og ajour-førte oplysninger fra den kompetente myndighed, jf. faktabladene på CIRIUS’ hjemmesidehttp://www.ciriusonline.dk/anerkendelse/lovregulerede-erhverv-autorisation/erhverveneCIRIUS har i løbet af sommeren 2009 kortlagt, hvor der er behov for opdatering af faktablade. Inæste fase vil samtlige faktablade blive gennemgået for at afdække, om de kompetente myndighe-der i Danmark stiller de krav til dokumentation, som det er tilladt at stille i henhold til anerkendel-sesdirektivets artikel 50 og direktivets bilag VII.CIRIUS vil endvidere til brug for kvalitetssikring og med henblik på at sikre ensartet anvendelseaf direktivet formulere de dokumentationskrav, som er fastsat i direktivet.Det skal dog i den sammenhæng understreges, at faktabladene stadig er den enkelte myndighedsansvar, idet myndigheden kender til de aktuelle oplysninger om lovændringer m.v. på sit ressortom-råde.Endelig kan jeg oplyse, at Europa-Kommissionen i oktober 2008 iværksatte en høring af kontakt-punkterne i medlemsstaterne med henblik på at afdække, hvordan kontaktpunktfunktionen priorite-res i de enkelte medlemsstater. Høringen har vist, at de opgaver, der ifølge direktivet er tillagt kon-taktpunkterne, kræver højere prioritering fra medlemsstaternes side. Det er herefter Europa-Kommissionens vurdering, at manglen på menneskelige og økonomiske ressourcer kan få betydning
6
for kontaktpunkternes effektivitet. Denne vurdering bekræftes af, at et stort antal anmodninger omoplysninger, der skulle have været behandlet af kontaktpunkterne, fortsat (pr. november 2009) mod-tages af Europa-Kommissionen. Europa-Kommissionen opfordrer på den baggrund medlemsstater-ne til at opprioritere de nationale kontaktpunkter til at bistå egne og statsborgere i andre EU/EØS-lande med at opnå de rettigheder, der følger af direktivet.Kommissionens opfordring falder godt i tråd med nærværende lovforslag og den heraf følgendeomprioritering af ressourcer. CIRIUS vil i lyset heraf naturligvis søge at leve op til denne opfor-dring.