Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 205 Bilag 7
Offentligt
853778_0001.png
853778_0002.png
853778_0003.png
853778_0004.png
853778_0005.png
853778_0006.png
853778_0007.png
853778_0008.png
853778_0009.png
Til lovforslag nr.L 205
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 20. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om teknologioverførsel m.v. vedoffentlige forskningsinstitutioner og lov om almene boliger m.v.(Universitetsnære gæsteforsker- og ungdomsboliger samt serviceerhverv m.v. på universiteterne)[af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Charlotte Sahl-Madsen)]
1. ÆndringsforslagMinisteren for videnskab, teknologi og udvikling har stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. april 2010 og var til 1. behandling den 16. april 2010. Lovforsla-get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for viden-skab, udvikling og teknologi sendte den 25. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. UVT alm. delbilag 97. Den 9. april 2010 sendte ministeren for videnskab, udvikling og teknologi de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til ministeren for videnskab, udvikling og teknologi til skriftligbesvarelse, som denne har besvaret.1 af udvalgets spørgsmål til ministeren og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til be-tænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiet støtter formålet med lovforslaget, der giver forbedrede muligheder for etable-ring af universitetsnære boliger til studerende eller gæsteforskere samt udlejning af lokaler til ser-vicefunktioner som for eksempel cafeer, kiosker og daginstitutioner. Samlet set forventes forslagetat øge antallet af ungdomsboliger i byer med mange studerende, hvilket der er et stort behov for.Det har været afgørende for Socialdemokraterne at få præciseret i lovforslaget, at de boliger, derikke er reserveret til udenlandske studerende, bliver fordelt efter de sædvanlige regler. Det vil sige,at de boligsøgende ikke nødvendigvis behøver at komme fra det pågældende universitet, og at der er
2
mulighed for at anlægge sociale kriterier for tildelingen af boligerne. Der er altså adgang for stude-rende fra alle uddannelser. Det er vigtigt, at de studerende møder hinanden på tværs af uddannelserog baggrund, og at der ikke er tale om »elitekollegier«, som den tidligere videnskabsminister harudtalt.Endvidere lægger Socialdemokraterne vægt på, at den anslåede mindreudgift for kommunerneskal aftales med KL og ikke bare automatisk trækkes fra bloktilskuddet. Derfor ønsker Socialdemo-kraterne svaret på spørgsmål 9 optrykt i betænkningen.I udvalgsbehandlingen kom det frem, at der med regeringens oprindelige lovforslag var lagt op til,at Landsbyggefonden skulle bidrage med 25 pct. af statens ydelsestilskud. Dette er uacceptabelt forSocialdemokraterne, fordi kommunerne ikke har den sædvanlige anvisningsret til hver fjerde ledigebolig til boligsocial anvisning for unge, og campusboligerne dermed ikke har et boligsocialt sigte.Derfor foreslog Socialdemokraterne på et møde med ministeren den 18. maj 2010, at denne del blevfjernet fra lovforslaget, så Landsbyggefonden ikke skal bidrage til finansieringen af campusboliger-ne. Regeringen har derpå fremsat ændringsforslag herom, hvilket Socialdemokraterne støtter. Påden baggrund kan Socialdemokraterne støtte det endelige lovforslag.Dansk Folkeparti kan godkende lovforslaget med ministerens ændringsforslag. Ændringsforslage-ne er udarbejdet bl.a. på baggrund af de indsigelser, som Dansk Folkeparti fremkom med under 1.behandlingen.Ændringsforslagene undtager støtte og bidrag fra Landsbyggefonden til de universitetsnære ung-domsboliger og sikrer, at alene eksisterende ejendomme, som ikke anvendes til beboelse, kan om-bygges til universitetsnære ungdomsboliger. På baggrund af disse ændringer af regeringens lovfors-lag er det derfor muligt for Dansk Folkeparti at stemme for lovforslaget med ændringsforslagene,og Dansk Folkeparti ser frem til, at der nu kan bygges universitetsnære ungdomsboliger.Regeringen ønsker med lovforslaget, at universiteterne får mulighed for at bygge gæsteforsker- ogungdomsboliger samt serviceerhverv m.v. på universiteterne. Dette finder Dansk Folkeparti er enudmærket ide, som Dansk Folkeparti fuldt ud kan støtte. Som det fremgår, udbygges reglerne foralmene ungdomsboliger tilhørende en selvejende institution med henblik på etablering af universi-tetsnære ungdomsboliger.De universitetsnære ungdomsboliger kan bebos af op til 50 pct. udenlandske og 50 pct. danskestuderende, og der ydes ikke støtte og bidrag fra Landsbyggefonden.Kommunalbestyrelsen meddeler fortsat tilsagn om offentlig støtte til universitetsnære ungdoms-boliger, som vil kunne etableres ved nybyggeri eller ved ombygning af eksisterende ejendomme,som ikke anvendes til beboelse.Dansk Folkeparti har lagt vægt på, at ændringsforslagene medfører, at universiteterne ikke vilkunne opkøbe private udlejningsejendomme med små og relativt billige lejligheder, hvor huslejener væsentligt under markedslejen på grund af boligreguleringslovens regler om omkostningsbestemtleje. Disse lejligheder vil nu fortsat være tilgængelige for personer med lav- eller mellemindkom-ster.Endelig noterer Dansk Folkeparti, at med hensyn til serviceerhverv kan universitet kun i begræn-set omfang indgå aftaler om udleje eller fremleje af faciliteter til brug for serviceerhverv. Det kanbl.a. være en børneinstitution, en kiosk eller en cafe m.v. Fremleje eller udleje skal ske på mar-kedsmæssige vilkår. Dette finder Dansk Folkeparti er en udmærket ide.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
3
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådt afudvalget:Til § 21)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 30 a, stk. 3,indsættes før »selvejende«: »universitetsnære almene ungdomsboliger efter §115, stk. 6, og i«.«[Anvendelse af likvide midler i universitetsnære ungdomsboliger]2)I det undernr. 2foreslåede§ 33, stk. 5, 2. pkt.,ændres »§ 115, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 115, stk.6«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]3)I det undernr. 4foreslåede§ 53 a, stk. 2, 1. pkt.,udgår »selvejende«, og »§ 115, stk. 5, 2. pkt.«ændres til: »§ 115, stk. 6«.[Redaktionel ændring og konsekvens af ændringsforslag nr. 6]4)I det undernr. 7foreslåede§ 64, stk. 4, 2. pkt.,ændres »§ 115, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 115, stk.6«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]5)Efter nr. 7 indsættes som nye numre:»02.I§ 80 c, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»1. pkt. finder ikke anvendelse for universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk. 6.«03.I§ 91, stk. 8,indsættes som2. pkt.:»1. pkt. finder ikke anvendelse for universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk. 6.«04.I§ 91 a, stk. 5,indsættes som2. pkt.:»1. pkt. finder ikke anvendelse for universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk. 6.«05.I§ 91 b, 3. pkt.,ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.06.I§ 92, stk. 3,indsættes som2. pkt.:»1. pkt. finder ikke anvendelse for universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk. 6.«07.I§ 92 a, stk. 1,indsættes som4. pkt.:»1. pkt. finder ikke anvendelse for universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk. 6.«
4
08.I§ 115, stk. 3,ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«[Indskrænkning af Landsbyggefondens støttemuligheder til universitetsnære almene ungdomsboli-ger og konsekvenser af ændringsforslag nr. 6]6)Nr. 8affattes således:»8.I§ 115indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:»Stk. 6.Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes etableret, kan på statens veg-ne give tilsagn om ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af universitetsnære almeneungdomsboliger, der støttes af en fond, jf. § 10, stk. 2, i lov om teknologioverførsel m.v. ved offent-lige forskningsinstitutioner, og som etableres ved1) nybyggeri,2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, derikke anvendes til beboelse.«Stk. 6-10 bliver herefter stk. 7-11.«[Mulighed for etablering af universitetsnære almene ungdomsboliger]7)Efter nr. 8 indsættes som nye numre:»09.I§ 115, stk. 8,der bliver stk. 9, ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-6«.010.I§ 115, stk. 9, 3. pkt.,der bliver stk. 10, 3. pkt., ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-6«.011.I§ 115, stk. 10,der bliver stk. 11, ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.012.I§ 115 a, stk. 1,ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-6«, og »stk. 9« ændres til: »stk. 10«.013.I§ 117, stk. 2,ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.«[Konsekvenser af ændringsforslag nr. 6]8)I det undernr. 11foreslåede§ 118, stk. 3,ændres i1. pkt.»§ 115, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 115,stk. 6«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]9)Efter nr. 14 indsættes som nye numre:»014.I§ 135ændres »og stk. 5« til: »stk. 5 og 6«.015.I§ 143, stk. 1,ændres »6 og 7« til: »7 og 8«.«[Konsekvenser af ændringsforslag nr. 6]10)Nr. 15affattes således:»15.I§ 143, stk. 2,ændres »§ 115, stk. 6« til: »§ 115, stk. 8«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]11)I det undernr. 16foreslåede§ 143, stk. 2, 2. pkt.,ændres »§ 115, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 115,stk. 6«.
5
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]12)Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:»016.I§ 151, stk. 2,ændres »stk. 1-5« til »stk. 1-6«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget foreslås det, at likvide midler fra udamortiserede lån i universitetsnærealmene ungdomsboliger helt og fuldt forbliver i ungdomsboliginstitutionen og anvendes i overens-stemmelse med reglerne for dispositionsfondens anvendelse. Det betyder, at der ikke fra disse boli-ger skal foretages indbetaling til Landsbyggefonden.Til nr. 2, 4 og 7-12Ændringsforslagene er konsekvenser af ændringsforslag nr. 6.Til nr. 3Ændringsforslaget indeholder dels en redaktionel ændring som følge af en fejl i korrekturen forudfor fremsættelsen af lovforslaget, dels en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6.Til nr. 5Som en konsekvens af, at de likvide midler forbliver i den universitetsnære almene ungdomsbo-liginstitution, jf. ændringsforslag nr. 1, foreslås det, at der ikke skal ske indbetaling til Landsbygge-fonden heraf, jf. nyt nr. 02, at universitetsnære almene ungdomsboliger ikke vil kunne støttes afLandsbyggefonden, jf. nye nr. 03, 04 og 06, og at Landsbyggefonden ikke bidrager til ydelsesstøt-ten til nybyggede universitetsnære ungdomsboliger, jf. nyt nr. 07.Da Landsbyggefonden kun bidrager til ydelsesstøtten til og med udgangen af 2010, og da det for-ventes, at der først vil blive meddelt tilsagn til universitetsnære almene ungdomsboliger i 2011, harændringsforslaget om, at universitetsnære almene ungdomsboliger er undtaget fra Landsbyggefon-dens bidragspligt, ingen økonomiske konsekvenser for staten.Ændringsforslaget indeholder tillige konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 6.Til nr. 6Med ændringsforslaget foreslås det, at universitetsnære almene ungdomsboliger kan etableres en-ten ved nybyggeri eller ved erhvervelse og ombygning af eksisterende ejendomme, der ikke anven-des til beboelse.
Helge Sander (V) Mads Rørvig (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Malou Aamund (V) Jesper Langballe (DF)
6
Mikkel Dencker (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Per Ørum Jørgensen (UFG)Kirsten Brosbøl (S) Rasmus Prehn (S) Benny Engelbrecht (S) Per Husted (S) Jonas Dahl (SF)Hanne Agersnap (SF) Marianne Jelved (RV)fmd.Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
7

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 205Bilagsnr.123456Spm.nr.1TitelHøringsoversigt og høringssvar, fra videnskabsministerenTidsplanÆndringsforslag, fra videnskabsministeren1. udkast til betænkningMeddelelse om ændringsforslag, fra videnskabsministerenÆndringsforslag, fra videnskabsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 205TitelSpm. om, hvor mange ungdomsboliger der er opført i følgende byerde sidste 15 år pr. år, og antal indbyggere i samme periode: Køben-havn, Århus, Odense og Aalborg, til videnskabsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilken størrelse den enkelte gæsteforskerbolig henholdsvisungdomsbolig har, hvad den enkelte bolig indeholder, og hvad denenkelte bolig koster at opføre uden grund/med grund, til videnskabs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om gæsteforsker- og ungdomsboliger samt lokaler til serviceer-hverv alle er opført efter almen boliglov, til videnskabsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om fordelingen af boliger til udenlandske studerende henholds-vis til danske studerende, til videnskabsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan grunden bliver prisfastsat, hvis der er tale om boli-ger og/eller erhverv på lejet grund, til videnskabsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan den lejede grund vil indgå i lejen på boligen, tilvidenskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget Landsbyggefonden skal yde i kroner og i pro-cent af ydelsesstøtten til nybyggede boliger til studerende, til gæste-forskere og til erhverv, til videnskabsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor universiteterne ikke selv på egen hånd kan etablereboliger, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det hænger sammen, at kommunernes mindreud-gift vil medgå til den samlede finansiering, samtidig med at det frem-går, at »de kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles medKL«, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at den i forslaget beregnede kom-munale mindreudgift er et skøn, og at de endelige økonomiske konse-kvenser af forslaget for kommunerne skal aftales med KL i henhold
2
3
4
5
67
89
10
8
11
12
til DUT-princippet, til videnskabsministeren, og ministerens svar her-Spm. om en redegørelse for Landsbyggefondens rolle i finansieringenaf de universitetsnære ungdomsboliger, til videnskabsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, dersikrer, at de universitetsnære ungdomsboliger ikke opføres som alme-ne ungdomsboliger/boliger, til videnskabsministeren, og ministerenssvar herpå
9

Bilag 2

1 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpåSvar på spm. 9 er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål 9:Ministeren bedes forklare, hvordan det hænger sammen, at kommunernes mindreudgift vil medgåtil den samlede finansiering, samtidig med at det fremgår, at »de kommunaløkonomiske konsekven-ser skal forhandles med KL«?Svar:Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra socialministeren, der oplyser:»Forslaget skønnes at medføre kommunale mindreudgifter på i størrelsesordenen 2,1 mio. kr. år-ligt i 2011-2015. Dette fremgår bl.a. af bemærkningerne til lovforslaget.I henhold til procedurerne i forbindelse med finansiering af ny lovgivning (DUT), vil disse kom-munale mindreudgifter skulle forhandles med KL. Det er derfor, som det er almindelig praksis, an-ført, at »de kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med KL«. Disse forhandlinger erindledt og forventes afsluttet i denne måned.«