Trafikudvalget 2007-08 (2. samling), 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 330, Alm.del Beretning 1
Offentligt
558273_0001.png
Beretning nr.
1
Folketinget 2007-08 (2. samling)
Beretning afgivet af Trafikudvalget den 8. maj 2008
Beretning
om
motorvej ved Silkeborg
1. Indledning
Den 25. oktober 2006 traf statsministeren og regeringens koordinationsudvalg beslutning om, at
linjeføringen af motorvejen ved Silkeborg på motorvejsstrækningen Århus-Herning skulle følge den
såkaldte Kombilinje gennem Silkeborg by.
Statsministeren sagde efterfølgende på et borgermøde i Silkeborg den 7. december 2006, at »en
endelig beslutning om Kombilinjen træffes i maj [2007]«. Det blev første gang ændret til »før
sommerferien 2007« og anden gang ændret til »en gang i efteråret 2007«. Tredje gang blev det
ændret til »januar 2008«. Fjerde gang blev det ændret til »februar 2008«. Men i april 2008 lod den
nye rapport for en optimeret Kombilinje og dermed den endelige beslutning stadig vente på sig.
På Trafikudvalgets møde torsdag den 24. april 2008 kom det i forbindelse med et samråd om
motorvejen ved Silkeborg frem, at regeringen nu har udskudt beslutningen til næste
folketingssamling, 2008-09.
2. Udvalgsarbejdet
Møder
Udvalget har behandlet beretningen i 2 møder.
Samråd
Trafikudvalget har stillet 1 spørgsmål til transportministeren til mundtlig besvarelse, som denne
har besvaret i et samråd med Trafikudvalget den 24. april 2008.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Desuden har udvalget i forlængelse af samrådet den 24. april 2008 om motorvej ved Silkeborg
stillet 21 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren endnu ikke har
besvaret.
En oversigt over bilag på udvalgets alm. del, som har relevans for beretningen, er optrykt som
bilag til beretningen.
3. Politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, SF og RV) finder, at statsminister Anders Fogh Rasmussen har
påtaget sig et personligt ansvar for, at sagen om motorvejen ved Silkeborg landes forsvarligt. Dette
ansvar har han ikke opfyldt med udsættelsen, der skete på trods af, at en anlægslov var lovet i
regeringens lovprogram 2007-08. Regeringens fodslæben er dermed skyld i, at silkeborgenserne
ikke kan få klarhed om, hvor den kommende motorvej skal ligge. Flertallet konstaterer derfor, at det
udelukkende er regeringens smølen, der forhindrer en klarhed om motorvejen.
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 1
558273_0002.png
2
Derfor pålægger flertallet transportministeren, at regeringen inden Folketingets mødefrie periode i
sommeren 2008 skal tage initiativ til at skabe politisk afklaring om en linjeføring for motorvejen
ved Silkeborg.
Et
mindretal
i udvalget (V og K) finder, at det af hensyn til de berørte borgere og virksomheder i
Silkeborgområdet samt sikring af fremdriften i den kommunale planlægning af nye erhvervsarealer
m.v. haster med en afklaring af linjeføringen af motorvejen ved Silkeborg.
Mindretallet hilser det derfor velkomment, at regeringen senest i den kommende
folketingssamling (2008-09) vil fremlægge et forslag til anlægslov for gennemførelse af en
forbedret udgave af den såkaldte Kombilinje med efterfølgende realisering af projektet. Endvidere
hilser mindretallet det velkomment, at transportministeren har indkaldt trafikforligspartierne til et
møde medio maj 2008 med henblik på drøftelse og afklaring af den videre beslutningsproces,
herunder tidsplan for projektet.
Mindretallet udtrykker undren over, at flertallet ikke i denne beretning tilkendegiver noget om det
principielle valg af linjeføring for motorvejen, idet en sådan manglende politisk stillingtagen kun
bidrager til en yderligere forsinkelse af processen.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) mener, at begge forslag til linjeføring af motorvejen ved
Silkeborg vil få katastrofale konsekvenser for miljø og mennesker. Derfor foreslår Enhedslisten, at
begge projekter droppes, og at der igangsættes et udredningsarbejde for at finde alternative,
miljømæssigt forsvarlige løsninger på trafikproblemerne ved Silkeborg.
P.u.v.
F
LEMMING
D
AMGAARD
L
ARSEN
Udvalgsformand
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 1
558273_0003.png
3
Bilag 1
Bilag, samrådsspørgsmål og spørgsmål/svar på Trafikudvalgets alm. del, som har relevans for
beretningen
Bilagsnr.
Titel
TRU alm. del
bilag 205 Henvendelse af 7/3-08 fra Silkeborg Kommune og
Region Midtjylland vedrørende Silkeborgmotorvejen
TRU alm. del
bilag 309 Meddelelse om afgivelse af beretning om motorvejen
ved Silkeborg
TRU alm. del
spm. 245 MFU-spm. om, hvornår VVM-rapporten om
Kombilinjen ved Silkeborg forventes at blive
præsenteret for offentligheden, til transportministeren,
og dennes svar herpå
TRU alm. del
spm. 246 MFU-spm. om prisen på Kombilinjen, til
transportministeren, og dennes svar herpå
TRU alm. del
spm. 247 MFU-spm. om tidligere prisoverslag for Kombi-
henholdsvis Resendallinjen, til transportministeren, og
dennes svar herpå
TRU alm. del
spm. 329 Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/3-08 fra
Silkeborg Kommune og Region Midtjylland
vedrørende Silkeborgmotorvejen, til
transportministeren, og dennes svar herpå
TRU alm. del
spm. 521 Spm. om talepapir fra besvarelsen af samrådsspørgsmål
H (motorvej ved Silkeborg), til transportministeren, og
dennes svar herpå
TRU alm. del
spm. 589 MFU-spm., om Kombilinjen, som den er præsenteret i
de eksisterende VVM-rapporter, har en vejlængde på
ca. 250 m gennem EU-habitatområde nr. 181, til
transportministeren
TRU alm. del
spm. 590 MFU-spm., om Resendallinjen, som den er præsenteret
i de eksisterende VVM-rapporter, har en vejlængde på
ca. 350 m gennem EU-habitatområde nr. 45, til
transportministeren
TRU alm. del
spm. 591 MFU-spm., om Kombilinjen, som den er præsenteret i
de eksisterende VVM-rapporter, har en vejbredde på
ca. 40 m gennem hele dens forløb gennem EU-
habitatområde nr. 181, til transportministeren
TRU alm. del
spm. 592 MFU-spm., om Resendallinjen, som den er præsenteret
i de eksisterende VVM-rapporter, har en vejbredde på
ca. 25 m og en længde på ca. 5 m ved de ca. 4-5
brofundamenter, der placeres ved passeringen af
Gudenådalen i EU-habitatområde nr. 45, til
transportministeren
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 1
558273_0004.png
4
Bilagsnr.
Titel
TRU alm. del
spm. 593 MFU-spm., om Kombilinjen, som den er præsenteret i
de eksisterende VVM-rapporter, føres tværs gennem
EU-habitatområde nr. 181 på en sandrampe med en
tykkelse på mellem 2 og 10 m oven på det nuværende
terræn, til transportministeren
TRU alm. del
spm. 594 MFU-spm., om Resendallinjen, som den er præsenteret
i de eksisterende VVM-rapporter, føres tværs gennem
EU-habitatområde nr. 45 på en højbro 20-25 m over
terræn, der hviler på 4-5 bropiller, til
transportministeren
TRU alm. del
spm. 595 MFU-spm., om Kombilinjens indvirkning på dyrearter
og naturtyper gennem EU-habitatområde nr. 181 i
anlægsfasen vil ske i form af gravearbejder og
etablering af sandrampe på det nuværende terræn, til
transportministeren
TRU alm. del
spm. 596 MFU-spm., om Resendallinjens indvirkning på
dyrearter og naturtyper gennem EU-habitatområde nr.
45 i anlægsfasen vil ske i form af støbning af
fundamenter og bropiller samt midlertidige støttepiller
til broelementer og midlertidige køreveje til
brobyggeri, til transportministeren
TRU alm. del
spm. 597 MFU-spm., om Resendallinjen kan anlægges med
samme naturskånsomme metode med taktvis
fremskubning m.v., til transportministeren
TRU alm. del
spm. 598 MFU-spm., om Kombilinjen har en blivende effekt på
dyrearter og naturtyper efter anlægsfasen, til
transportministeren
TRU alm. del
spm. 599 MFU-spm., om Resendallinjen har en blivende effekt
på dyrearter og naturtyper efter anlægsfasen, til
transportministeren
TRU alm. del
spm. 600 MFU-spm., om Kombilinjen har en større indvirkning
på et habitatområde end Resendallinjen i anlægsfasen,
til transportministeren
TRU alm. del
spm. 601 MFU-spm., om Kombilinjen har en større blivende
indvirkning på et habitatområde end Resendallinjen, til
transportministeren
TRU alm. del
spm. 602 MFU-spm., om der kan anlægges en sag om krænkelse
af EU-habitatområde nr. 181, til transportministeren
TRU alm. del
spm. 603 MFU-spm., om der kan anlægges en sag om krænkelse
af EU-habitatområde nr. 45, til transportministeren
TRU alm. del
spm. 604 MFU-spm., om nedgravningen af vejen fra Hårup og
ned til habitatområde nr. 181 kan forårsage, at
grundvandet sænkes permanent, og at
Beretning af almen art - 2007-08 (2. samling) nr. 1
558273_0005.png
5
Bilagsnr.
TRU alm. del
spm. 605
TRU alm. del
spm. 606
TRU alm. del
spm. 607
TRU alm. del
spm. 608
TRU alm. del
spm. 609
TRU alm. del
samrådsspm. H
Titel
strømningsforholdene i habitatområdet både nord og
syd for hovedvej A 15 påvirkes som følge af opførelsen
af Kombilinjen, til transportministeren
MFU-spm., om grundvandssænkningerne og
bortledning af oppumpet grundvand kun vil være
midlertidigt i forbindelse med støbning af fundamenter
i anlægsfasen af Resendallinjen, til transportministeren
MFU-spm., om vejanlægget i forbindelse med
Resendallinjen kan påvirke en vældmose ved
Grøndalsgård, men at denne vældmose ligger uden for
EU-habitatområde nr. 45, til transportministeren
MFU-spm. om daværende transport- og energiminister
Flemming Hansens udtalelser i artiklen »Fogh sender
motorvej gennem Silkeborg«, til transportministeren
MFU-spm., om ministeren er parat til at regne på
anlægsprisen for Resendallinjen samtidig med, at der
regnes på prisen for Kombilinjen, til
transportministeren
MFU-spm. om, hvilke interessegrupper, virksomheder
og offentlige instanser der er ført dialog med for at
kortlægge de lokale ønsker og interesser, til
transportministeren
Samrådsspm. om status vedrørende
Silkeborgmotorvejen, til transportministeren