Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 342267 Til Videnskabsudvalget Kære medlemmer af Videnskabsudvalget Vedlagt følger høringsnotat vedrørende høring over forslag til lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Lovforslaget implementerer dele af Europa  -Parlamentets og Råde  ts direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003, om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Lovforslaget fremsættes efter lovprogrammet marts II. Med venlig hilsen Helge Sander
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 2 Høringsnotat   vedrørende   forslag   til lov   om   videreanvendelse   af   den offentlige sektors informationer Høringsnotatet indeholder: I. Generelle bemærkninger til udkastet til lov II. Bemærkninger til lovforslagets enkelte paragraffer I. Generelle bemærkninger til udkastet til lov 1.1. Formål og anvendel sesområde Amtsrådsforeningen   finder  overordnet  set,  at  det  er  et  interessant  forslag, der   kan   initiere   og   standardisere   en   serviceorienteret   it-arkitektur   til adgangen  til  videreanvendelse  af  den  offentlige  sektors  data.  Ligeledes stø tter Amtsrådsforening en tanken om videreanvendelse af offentlige data. CSC  Danmark  har  gennemgået  det  fremsendte  lovforslag  og  finder,  at forslaget     på     en     udmærket     måde     kan     medvirke     til     at     fremme videreanvendelsen    af    den    offentlige    sektors    data.    CSC    Danmark bemærker, at loven    skal udfyldes af de berørte myndigheder og ikke i sig selv ændrer den beståe   nde adgang til offentlige data. Danske  Mediers  Forum  bifalder  indledningsvis  lovforslaget,  som  har  til formål   at   fremme   innovation   i   informationsindustrien   ved   at   forbedre betingelserne     for     den     kommercielle     videreanvendelse     af     offentlig information. Danske Mediers Forum har som udgangspunkt forståelse for, at Ministeriet for    Videnskab,    Teknologi    og    Udvikling    ikke    ønsker    at    foregribe Offentlighedskommissionens   igangværende   arbejde  ,   og   at   lovforslaget derfor  ikke  fraviger  de  gældende  aktindsigtsordninger,  der  er  fastlagt  i offentligheds- og forvaltningsloven. Danske Mediers Forum anfører dog, at det desuagtet er essentielt, at loven er dynamisk og kan tilpasses de ændringer, som
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 3 Offentlighedskommissionen  måtte  komme  frem  til.  Medierne  skal  derfor anbefale,  at  der  i  selve  lovforslaget  tages  forbehold  for  den  kommende revision   af   offentlighedsloven   f.eks.   ved,   at   der      bestemmelser   om sagsbehandlingsfrister  m.v.  skal  tilpasses  eventuelle  ændringer  i  den  nye offentlighedslov. Danske  Mediers  Forum  konstaterer,  at  lovforslaget,  der  har  til  hensigt  at implementere    direktivet    (    2003/98/EF    af    17.    november    2003    om videreanvendelse   af   den   offentlige   sektors   informationer),   lægger   sig meget tæ  t op af direktivets minimumsstandarder. Dette giver anledning til helt  generelt  at  påpege  det  ønskværdige  i,  at  man  i  de  tilfælde,  hvor  der ikke  ses  at  være  noget  til  hinder  for  videreanvendelse,  tillod  en  mere vidtgående    og    visi onær    videreanvendelse    i    ove  rensstemmelse    med målsætningen   om,   at   u   nderstøtte   udviklingen   af   en   konkurrencedygtig dansk informationsindustri. Medierne  finder  det  konkret  beklageligt,  at  lovforslaget  ikke  pålægger offentlige   myndigheder   en   reel   forpligtelse   til   at   tillade   genbrug   af offentlige  dokumenter  og  data,  som  er  alment  tilgængelige,  og  hvor  der juridisk set ikke er noget i vejen for en sådan videreanvendelse. Medierne er i den forbindelse opmærksomme på, at lovforslaget skal anses som en supplerende ramme til eksisterende lovgivning, og at denne ikke i sig selv skaber ret til at få adgang til information. Medierne finder dog, at det   ville   være   hensigtsmæssigt,   såfremt   lovforslaget   som   et   minimum indeholdt  en  henvisning  til  offentlighedslovens  meroffentlighedsprincip, og    en    dertil    hørende    forpligtelse    til    at    overveje    ansøgninger    om videreanvendelse,    i    det    omfang    de    ikke    er    omfattet    af    lovens undtagelsesbestemmelser. Der henvises i den forbindelse til myndighedens mulighed  for  at  indstille  den  videre  behandling  af  ansøgningen,   såfremt ansøgeren   ikke   er   indstillet   på   at   betale   udgifterne   forbundet   med myndighedens behandling. DANSK    IT    bemærker    overordnet,    at    foreningen    bakker    op    om intentionerne    med    lovforslaget,    idet    der    skabes    mulighed    for    en samfundsøkonomisk   mere   optimal   udn yttelse   af   de   informationer,   den offentlige sektor besidder. Det er samtidig informationer, som kan indgå i digitale indholdstjenester og dermed medvirke til at fremme nytten af disse tjenester.  I  den  forbindelse  er  det  et  væsentligt  element,  at  informatio  ner skal stilles til rådi ghed til omkostningsbaserede priser, som det fremgår af forslaget. DANSK IT opfordrer imidlertid til, at der gøres fortsatte bestræbelser på at udvide     adgangen     til     videreanvendelse     af     den     offentlige     sektors informationer,  således   at  der  anlægges  en  mere  offensiv  vinkel  herpå.  En mere offensiv vinkel bør eksempelvis i højere grad tage udgangspunkt i at sikre  en  aktiv  videreformidling  af  information  frem  for  alene  en  passiv
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 4 adgang  til  information.  En  sådan  ændring  af  forslaget  vil  bi   drage  til  den mere ambitiøse nyttiggørelse af offentlige informationer, som DANSK IT lægger vægt på. DICAR  hilser  intentionerne  med  denne  lov  -  og  det  bagvedliggende  PSI- direktiv - meget velkommen. DICAR finder, at der er et stærkt behov for at  gøre  det  l ettere  at  benytte  offentlige  data  til  indholdstjenester.  DICAR ønsker  dog  at  påpege,  at  lovforslaget  med  sine  generelle  formuleringer risikerer ikke at leve op til intentionerne i direktivet. DICAR finder, at Danmark bør udnytte muligheden for at gå vider  e end de minimumsstandarder, der er fastsat i direktivet, tillade en mere vidtgående videreanvendelse  samt  reelt  sikre,  at  denne  lov  bliver  mere  end  et  tomt slag i luften. Erhvervs-    og    Byggestyrelsen    (EBST)    bemærker,    at    EBST    støtter lovforslaget,  som  må  s es  som  et  væsentligt  skridt  frem  mod  at  skabe  en fælles europæisk ramme om de nationale tiltag til videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. EBST finder det væsentligt, at direktivet fremhæver, at offentlige data bør stilles til rådighed  på vilkår, der fremmer udstrakt brug af dem, især fordi den  øgede  brug  af  data  er  med  til  at  sikre  en  øget  bevågenhed  og  indsats omkring  sikring  af  god  datakvalitet  i  de  offentlige  data.    Dette  har  netop været   bevæggrunden   for   opbygningen   af   den   Offentlige Informations Server (OIS) hos EBST. FDIH    finder  forslaget  positivt,  da  foreningen  støtter  alle  bestræbelser  til fremme af eGovernment, offentlige selvbetjeningsløsninger og innovation. Finansministeriet kan overordnet set tilslutte sig lovforslagets målsætni   nger om at fremme videreanvendelsen af offentlige informationer på ge nnemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår. Finansministeriet     noterer     endvidere,     at     Videnskabsministeriet     med inddragelse  af  Justitsministeriet har  udformet  lovforslaget  på  en  må  de,  så lovforslaget ikke ændrer på gældende aktin dsigtsordninger, der er fastlagt i offentligheds-  og  forvaltningsloven  og  ej  heller  ændrer  de  rettigheder  og forpligtelser,   der   gælder   for   behandling   af   persondataoplysninger,   jf. persondataloven. Det fremgå r således klart af lovforslagets bemærkninger, at  lovforslaget  alene  regulerer  de  tilfælde,  en  myndighed  vælger  at  stille data til rådighed for videreanvendelse, men ikke indeholder en forpligtelse til  at  stille  data til  rådighed  for  videreanvendelse,  som   myndigheden  ikke allerede har en forpligtelse til at stille til rådighed jf. offen tlighedsloven.
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 5 Finansrådet   anfører,  at  forslaget  til  videreanvendelse  af  den  offentlige sektors  informationer  vil  gavne  udbredelsen  af  elektroniske  services  til gavn for borgere og virksomheder i Danmark. HTS-Interesseorganisationen  (HTS-I)  finder  forslaget  positivt,  og  HTS-I støtter væksten i informationsindustrien og fastsættelsen af gunstige vilkår. ITEK kan fuldt ud tilslutte sig selve formålet med lovudkastet og anse r det endvidere for væsentligt, at Danmark implementerer direktivet rett  idigt. KL  hilser  Videnskabsministeriets  anbefaling   af  en  ensartet  og  på  sigt standardiseret  tilvejebringelse  af  elektroniske  data  og  videreudnyttelse  af disse velkommen. KL har stor interesse i lovforslaget, idet langt de fleste borgerrettede informationer findes i kommunerne. KL finder dog, at relationen af lovens område i forhold til reguleringen af den offentlige sektors informationer efter forvaltnings- og offentlighedsloven er uklar. KL bemærker i øvrigt generelt, at såvel samarbejdet i den offentlige sektor som mellem den offentlige og private sektor generelt stiller stigende krav til   udveksling   af   data.   KL   foreslår   derfor,   at   regeringen   generelt   bør vurdere    nye    lovforslag    i    forhold    til    konsekvenser    for    offentlige myndigheders adgang til data - særligt i forhold til data, der skal benyttes i betjening af borgere og virksomheder. KMD   finder,   at   forslaget   er   et   velkomment   bidrag   til   at   styrke   den yderligere udvikling af digitale tjenester i informationssamfundet. KMD  anfører  yderligere,  at  de  informationer,  der  er  omfattet  at  loven  vil være beskrevet i et meget komplekst samspil af rent national lovgivning og anden lovgivning baseret på implementering af EU -direktiver. Der tænkes her navnlig på forvaltningsloven, offentlighedsloven og lov om behandling af  personoplysninger.  Det  kan  derfor  både  for  den  enkelte  myndighed  og for de konkrete eller potentielle aktører informationsformidlingsområ det     være     vanskeligt     at     identificere     de informationer,  der  kan  udnyttes  i  forbindelse  med  loven.  KMD  henstiller derfor  til,  at  der  udarbejdes  en  grundig  vejledning,  der  kan  bidrage  til  at lette denne problematik. Miljøministeriet   henviser  til  høringssvar  fra  Kort -  og  Matrikelstyrelsen. Endvidere  har  Miljøministeriet  bemærket,  at  lovforslaget,  jf.  lovens  §  3, stk. 3, ikke gælder forskningsinstitutioner, hvorfor sektorforskningsinstitutionerne Danmarks Miljøundersøgelser og Danmarks og Grønlands Geol ogiske Undersøgelse ikke er omfattet.
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 6 Realkreditrådet  og  Realkreditnettet  A/S   har  med  stor  tilfredshed  noteret udkastet  til  forslag  til  lov  om  videreanvendelse  af  den  offentlige  sektors informationer.    Initiativet    rummer    og    præsenterer    på    glimrende    vis visionerne     og     muligheder     for     stigende     anvendelse     af     offentlige informationer. Realkreditrådet og Realkreditnettet A/S anfører, at åbning af adgangen til informationer   kombineret   med   digitalisering   og   standardisering   skaber spændende perspektiver for den fortsatte udvikling af informationstjenester til brug for finansiering og handel med fast ejendom. En    lang    række    offentlige    data    indgår    i    dag    i    behandlingen    af realkreditlå nesager     samt     som     dokumentationen     i     forbindelse    med ejendomshandel. Mange af disse stilles allerede i dag til rådighed via Den Offentlige    Informationsserver    (OIS).    Vilkårene    for    anvendelse    og prisfastsættelse  af  disse  data  svarer  på  flere  måder  til  principperne,  der skitseres  i  det  fremsendte  lovudkast.  Realkreditinstitutterne  er  dog  fortsat henvist til at søge tin gbogsoplysninger via tingbogen, som er prissat efter andre principper, end der lægges op til i lo  vudkastets § 8. Realkreditnettet A/S, der er realkreditinstitutternes fælles informationsnetværk, er i dag d  istributør af ejendomsdata via OIS, der har vist sig at være en glimrende   platform for udvikling af informationsprodukter.  OIS  er  så ledes  en  enkel  og  velfungerende  teknisk og   juridisk   ramme   for   videredistribution   af   offentlige   data,   ligesom prispolitikken   er   fastsat   efter   omkostningsbestemte   parametre.   Det   er derfor positivt, at der i Regeringens Boligpakke fra begyndelsen af året, er planer  om  fortsat  udvidelse  af  OIS  -  herunder  med  tingbogsattester  fra  1. september 2005 - ligesom det er positivt, at nærværende lovforslag åbner mulighed for yderligere adgang til data i tråd med  principperne bag OIS. TDC  finder,  at  forslaget  er  spændende.  Loven  vil  kunne  give  nogle  nye muligheder for at udnytte de mange informationer, som opsamles og lagres i den offentlige sektor. TDC har gennemgået udkastet til lovforslag og kan ikke  pege  på  e lementer,  hvor  vi  kan  foreslå  ændringer  eller  tilføjelser. TDC ser frem til, at forslaget bliver omsat til lov. TEKNIQ  bemærker,  at  der  i  høringsbrevet  anmodes  om,  at  offentlige myndigheder  særligt  vurderer,  hvilke  konsekvenser  lovforslaget  kan  give anledning  til  med  hensyn  til  salg  af  data  i  forbindelse  med  kommercielle aktiviteter, herunder indtægtsdækket virkso mhed. TEKNIQ finder det afgørende, at gennemførelsen af lovforslaget ikke i sig selv   giver   anledning   til   eller   bliver   en   begrundelse   for   at   opretholde administrative    byrder,    alene    fordi    indsamling    af    oplysninger    giver mulighed for en indtægt  sdækket virksomhed eller må fastholdes, fordi der
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 7 er  indgået  aftale  om  vider egivelse  af  disse  oplysninger  til  kommerciel brug. UNI-C  hæfter  sig  ved,  at  udkast  et  ikke  ændrer  ved  gældende  lovgivning vedrørende  mulighederne  for  aktindsigt,  men  kun  har  betydning  i  det omfang  en  offentlig  myndighed  allerede  har  gjort  dokumenter  og  data tilgæ  ngelige. UNI-C   vedligeholder   for   Undervisningsministeriet   en   række   database  r med  omfattende  statistisk  materiale.  Der  er  fri  adgang  til  databaserne  via Undervisningsministeriets hjemmeside. Disse databaser giver mulighed for fremvisning   af   data   i   mange   forskellige   selvvalgte   kombinationer   og overførsel af sådanne tabeller til ege  n PC. Unisys    bemærker,    at    det    er    glædeligt,    at    perspektiverne    omkring anvendelse og kommercialisering af offentlige data endelig realiseres, idet Unisys   betragter   det   som   en   forudsætning   for   at   skabe   værdifulde indholdstjenester til gavn for såvel borgere  som virksomheder. Unisys kan fuldt   tilslutte   sig   lovforslagets   formål   om   at   styrke   innovationen   og fremme investeringerne i indholds- og informations-industrien. Unisys bemærker dog, at man i lovudkastet på nogle områder har valgt at foretage   en   minimumsimplementering   af   direktivteksten   frem   for   at realisere  et  lovgrundlag,  som  kan  være  en  dynamo  for  anvendelse  og kommercialisering af offentlig information og data. Bemærkninger: Videnskabsministeriet noterer sig, at høringssvarene overvejende forholder sig   positivt   til   det   pågældende   lovforslag.   Dette   skal   ses   i   lyset   af potentialet     for     området     for     videreanvendelse     af     offentlig     sektor information. Flere  høringssvar  kritiserer  dog  lovforslaget  for  ikke  at  være  vidtgående nok,  idet  lovforslaget  ikke  indebærer  en  pligt  for  offentlige  myndigheder til    at    tillade    videreanvendelse    i    et    videre    omfang    end    i    dag. Videnskabsministeriet   skal   hertil   bemærke,   at   lovforslaget   opstiller   en generel  ramme  for  videreanvendelse  og  fastlægger  et  minimumsniveau, som alle offentlige myndigheder skal overholde. At  offentlige  myndigheder  ikke  forpligtes  til  at  tillade  videreanvendelse  i disse tilfælde, gør det selvfølgelig ikke mindre ønskeligt, at myndighederne selv medvirker til udbredelsen af offentlig information ved at  tillade  er  høj  grad  af  videreanvendelse  af  deres  informationer  og  ved aktiv videreformidling.
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 8 Det  har  i  implementeringsarbejdet  været  nødvendigt  at  tage  hensyn  til arbejdet  i  den  af  regeringen  nedsatte  Offentlighedskommission,  hvor  der arbejdes  på  at  tilpas se  offentlighedsloven.  Der  ses  her  blandt  andet  på adgang  til  databaser  via  aktindsigtsreglerne.  Offentlighedsloven  omfatter ikke i dag en ret til adgang i datasamlinger, og det har ikke været ønskeligt at præjudicere Offentlighedskommissionens arbejde. Lovforslaget er i øvrigt udformet, så adgang til videreanvendelse udvikler sig i takt med den til enhver tid gældende retstilstand. Lovforslagets  bestemmelser  vedrørende  adgang  til  data  for  borgere  og virksomheder svarer i vid udstrækning til de aftaler,   der er indgået mellem regeringen    og    de    kommunale    parter    for    så    vidt    angår    offentlige myndigheders  indbyrdes  udveksling  af  data,  dog  indebærer  lovforslaget ikke en pligt til at tillade videreanvendelse af data i forhold til borgere og virksomheder, hvilket er tilfældet for offentlige myndigheder indbyrdes, jf. aftalen (se publikationen ”Digital forvaltning”, 2001). Videnskabsministeriet er enig i KL’s bemærkninger vedrørende den store og  stigende  betydning  af  udveksling  af  data  både  internt  i  den  offentlige sektor  og  i  forhold  til  borgere  og  virksomheder.  Videnskabsministeriet noterer  sig  ønsket  om,  at  de  enkelte  ministerier  generelt  vurderer  nye lovforslag  i  forhold  til  konsekvenser  for  offentlige  myndigheders  adgang til  data,  herunder  særligt  data  der  skal    benyttes  i  betjening  af  borgere  og virksomheder.  Et  sådan  forslag  ville  dog  gå  videre  end  gennemførelse  af direktivet, der er formålet med lovforsl aget, så ministeriet har ikke i denne sammenhæng taget stilling til behovet for evt. regulering. Med    hensyn    til    KMD’s    henstilling    om,    at    Videnskabsministeriet udarbejder     en     grundig     vejledning,     der     kan     bidrage     til     at     lette identifikationen  af  de  informationer,  der  kan  udnyttes  i  forbindelse  med loven, vil ministeriet vurdere dette i forbindelse med det generelle arbejde med sikring af nem adgang til data. 1.2. Samfundsøkonomiske konsekvenser i øvrigt KL  bemærker,  at  KL  ikke  ud  fra  lovforslaget  er  i  stand  til  at  vurdere, hvorvidt og i hvilket omfang der eksisterer en samfundsøkonomisk gevinst ved    at    stille    offentlige    myndigheders    data    til    rådighed    for    andre. Forudsæ  ttes det, at antagelsen er korrekt, er det imidlertid uklart, hvor de samfundsøkonomiske  gevinster  vil  vise  sig.  KL  efterspørger  på  denne baggrund ministeriets vurdering af de fordelingsmæssige konsekv  enser af den antagede samfundsøkonomiske g evinst. KL bemærker endvidere, at KL ikke på nærværende grundlag kan vurdere om  en  prispolitik,  der  sikrer,  at  den  offentlige  prispolitik  er  så  billig  som mulig  vil  bidrage  væsen  tligt  til  væksten  i  samfundet  på  l   ængere  sigt.  Det
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 9 bemærkes   imidlertid,   at   kommunerne   i   henhold   til   gældende   lov   og retsprincipper for kommunal opgaveudøvelse kun i begrænset omfang kan prissætte data til en pris ud over selve produktionsprisen. KL tager på den baggrund  til  efterretning,  at  der  i  de  generelle  bemærkninger  åbnes  for brugerfinansiering    af    etablering    af    grænseflader.    KL    vurderer,    at omkostninger  til  etablering  af  grænseflader,  der  stilles  til  rådighed  for videreanvendelse, kan vise sig at være omfattende. KL    anfører    yderliger e,    at    det    i    de    almindelige    bemærkninger    til lovforslaget  anføres,  at  digitalt  indhold  spiller  en  rolle  for  udviklingen  af et højte knologisk indhold. KL bemærker, at det er ”indhold”, der spiller en rolle i udviklingen - mere end ”digitalt indhold”. KL  bemærker  i  forlængelse  heraf,  at  det  er  uklart,  hvad  der  menes  med begrebet  ”informationsindustri”  i  lovforslaget.  Men  KL  støtter  generelt tanken  om  at  videreanvende  offentlige  data  i  alternative  sammenhænge. KL påpeger, at det dog er spørgsmålet, om det er e   n kommunal opgave at forsyne den kommercielle sektor med kommunal information. Bemærkninger: Videnskabsministeriets    vurdering    af,    at    der    er    et    stort    økonomisk potentiale  ved  at  stille  den  offentlige  sektors  informationer  til  rådighed bygger   bl.a.   på   bere gninger   fra   EU-Kommissionen,   der   har   undersøgt værdien  af  den  offentlige  sektors  informationer  i  EU.  EU  -Kommissionen har  i  den  såkaldte  PIRA -rapport  anslået,  at  offentlige  myndigheder  i  EU investerer ca. 9,5 mia. euro i produktion af offentlig information. Værdien af den offentlige sektors informationer på baggrund af disse investeringer er anslået til at udgøre 68 mia. euro eller ca. 1% af EU  -landenes BNP. Værdien  er  hovedsagelig  knyttet  til  forskellige  former  for  registerd  ata, herunder   især   geografiske   d  ata.   Hertil   kommer,   at   værdien   af   den offentlige sektors informationer vurderes at være langt større i USA, hvor informationsindustrien  er  3-5  gange  større  end  i  EU  trods  et  tilsvarende BNP,  bl.a.  som  følge  af  et  invest eringsniveau  på  19  mia.  euro  pr.  år  i offentlig  information,  men  frem  for  alt  på  grund  af  en  generelt  nemmere adgang   til   videreanvendelse   af   offentlige   myndigheders   data,   højere kvalitet  for  data  og  generelt  billigere  priser  på  data,  end  det  er  tilfældet  i EU.   Vurderingen   er    derfor,   at   værdie  n   af   offentlige   myndigheders informationer  i  EU  potentielt  kan  blive  væsentligt  større  end  ove   nnævnte 1% af BNP. Med   hensyn   til   forespørgslen   om   de   fordelingsmæssige   konsekvenser, vurderer  Videnskabsministeriet,  at  den  samfundsøkonomiske  gevinst  for borgere  og  virksomheder  ved  videreanvendelse  af  den  offentlige  sektors informationer  hovedsagelig  vil  ligge  inden  for  informationsindustrien  i bred forstand.
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 10 Med  hensyn  til  spørgsmålet  om  prispolitikkens  bidrag  til  sikringen  af samfundets vækst  på længere  sigt ,  skal  Videnskabsministeriet  henvise til, at almindelig samfundsøkonomisk teori om kollektive goder kan bruges til at forklare hensigtsmæssigheden af en billig prissætning af offentlige data, der  er  indsamlet  til  og  finansieret  i  forbindelse  med  anvendelse  til  andre formål.  Data  har  k arakter  af  et  kollektivt  gode,  hvor  en  parts  anvendelse ikke på nogen måde begrænser andre parters anvendelse, da data som følge af deres natur kan kopieres uden væsentlige omkostni  nger. Den   samfundsmæssigt   optimale   prissætnin g   af   data,   der   allerede   er indsamlet     og     finansieret     til     andet     formål,     vil     derfor     være     til marginalomkostningerne, dvs. gratis når bortses fra distributionsomkostninger,    omkostninger    til    eventuelle    grænseflader, administrative  omkostninger  mv.  Denne  prissæt  ning  vil  samtidig  skabe den højst mulige vækst i den private sektor, eftersom den maksimerer den velfærdsøkonomiske gevinst for virksomh   ederne. Det  bemærkes,  at  der  ikke  i  den  forbindelse  er  taget  hensyn  til,  at  den teoretiske  værdi  af  data,  der  er  stille  t  til  rådighed  over  f.eks.  internettet  i visse   tilfælde   kan   vise   sig   at   være   højere   som   følge   af   såkaldte netværkseffekter.  Disse  effekter  henviser  til  det  forhold,  at  værdien  af  et netværk   st  iger   med   antallet   af   brugere.   Tilsvarende   kan   værdien   af konkrete data i bestemte formater og med  ensartede grænseflader stige jo flere,   der   anvender   dem,   da   stigende   udbredelse   giver   mulighed   for anvendelse i flere sammenhæ  nge til udvikling af f.eks. indholdstjenester. Med hensyn til KL’s bemærkning om, at det er ”in    dhold” og ikke ”digitalt indhold”, der spiller en rolle i udviklingen, er Videnskab sministeriet enig i denne betragtning og vil justere teksten, så dette fre mgår tydeligt. Med hensyn til begrebet ”informationsindustri” i lovforslaget, tænkes der i en  dansk  sammenhæng  på  it   -erhvervene  i  bred  forstand,  dvs.  de  erhverv der  producerer  og  sælger  såvel  hardware,  komponenter  og  software  som telekommunikationsløsni nger.   Omsætningen   i   it  -erhvervene   udgjorde   i 2002  ca.  202  mia.  kr.  eller  9%  af  omsætningen  i  de  priva  te  byerhverv (Kilde:  Informationssamfundet  Danmark  –   It-status  2004).  En  nærmere definition af it-erhvervene kan findes i nævnte publikation, s. 132. Med  hensyn  til  spørgsmålet  om,  hvorvidt  det  er  en  kommunal  opg  ave  at forsyne    den    kommercielle    sektor    med    kommunal    information,    skal Videnskabsministeriet  bemærke,  at  det  er  et  grundlæggende  princip  bag lovforslaget  og  det  bagvedliggende  direktiv,  at  det  er  en  opgave  for  alle offentlige    myndigheder    at    stille    information    til    rådighed    for    bl.a. virksomheder  med  henblik  på  at  fremme  den  økonomiske  vækst  i  den kommercielle sektor.
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 11 1.3. Forholdet til gældende ret Datatilsynet    anfører,    at    det    følger    af    videreanvendelsesdirektivets betragtning  21  og  artikel  1,  stk.  4,  at  direktivet  opretholder  og  på  ingen måde gr iber ind i beskyttelsesniveauet for fysiske personer med hensyn til behandlingen  af  personoplysninger  i  henhold  til  fællesskabslovgivningen og  national  lovgivning,  og  det  ændrer  nav  nlig  ikke  de  forpligtelser  og rettigheder,   der   er   fastsat   i   direktiv   95/46/EF.   Dette   direktiv   er   EU´s generelle    databeskyttelsesdirektiv,    jf.    Europa-Parlamentet    og    Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysni nger som i Danmark er implementeret ved persondataloven,   jf.   lov   nr.   429   af   31.   maj   2000   om   behandling   af personoplysninger som ændret i lov nr. 280 af 25. maj 2001. Datatilsynet     påpeger,     at     det     anføres     i     lovforslagets     almindelige bemær  kninger   under   punkt   B,   at   lov   nr.   429   af   31.   maj   2000   om behandling   af   personoplysninger   (persondataloven),   ifølge   lovens   §   1 gælder   for   al   b  ehandling   af   personoplysninger,   som   helt   eller   delvist foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke elektronisk behandling   af   personoplysninger,   der   er   eller   vil   blive   indeholdt   i   et register.     Behandlingen     omfatter     enhver     form     for     håndtering     af personoplysninger, herunder bl.a. videregivelse. I forlængelse heraf påpeger Datatilsynet, at det anføres i lovforslaget, at d e offentlige  dokumenter  og  datasamlinger,  der  er  omfattet  af  lovforslaget, kan   indeholde   personoplysninger   omfattet   af   persondataloven,   samt   at lovforslaget  ikke  ændrer  de  rettigheder  og  forpligtelser,  der  gælder  for behandling af personoplysninger. Datatilsynet lægger herefter til grund, at der med lovforslaget ikke tilsigtes nogen fravigelse af persondataloven, og at anvendelse af personoplysninger fortsat alene vil kunne ske, i det omfang dette er muligt efter  persondataloven.  Datatilsynet  går  endvidere   ud  fra,  at  lovforslaget ikke   tilsigter   at   fravige   anden   lovgivning,   som   indeholder   regler   om beskyttelse    af    personoplysninger.    Datatilsynet    foreslår    dog,    at    det præciseres    i    lovforslagets    bemærkninger,    at    der    hve rken    tilsigtes fravigelser   af   persondataloven   eller   anden   lovgivning,   der   indeholder regler om beskyttelse af personoplysninger. Datatilsynet  går  endvidere  ud  fra,  at  lovforslaget  vil  respektere  direktiv 95/46/EF, jf. punkt 1 ovenfor. I den forbindelse kan Datatilsynet oplyse, at den i medfør af   artikel 29 i direktiv 95/46/EF nedsatte gruppe har afgivet en udtalelse foranlediget af videreanvendelsesdirektivet. Datatilsynet skal særligt henlede opmærksomheden på persondatalovens § 12 der angiver, at dataansvarlige der med henblik på markedsføring   sælger
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 12 fortegnelser  over  grupper  af  personer,  eller  som  for  tredjemand  foretager adressering  eller  udsendelse  af  meddelelser  til  sådanne  grupper,  kun  må behandle  oplysninger  om  navn,  adresse,  stilling,  erhverv,  e-postadresse, telefon- og telefaxnummer, oplysninger, der indgår i erhvervsregistre, som i henhold til lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er beregnet til at informere offentligheden, samt andre oplysninger, hvis den registrerede har   givet   udtrykkeligt   samtykke   dertil.   Et   samtykke   skal   indhentes   i overensstemmelse med markedsføringsl ovens § 6 a. Datatilsynet anfører, at det fremgår af bemærkningerne til persondatalovens   §   12,   at   den   registrerede   altid   vil   kunne   fremsætte indsigelse  mod,  at  et  dataansvarligt  adresserings-  og  kuverteringsbureau behandler oplysninger om den pågældende med henblik på markedsføring, herunder salg, kuvertering eller udsendelse jf. persondatalovens § 36, stk. 1. Det står ikke Datatilsynet klart, om lovforslaget indebærer, at der vil ske behandling  af  personoplysninger  som  beskrevet  i  persondatalovens  §  12. Datatilsynet   skal   derfor   opfordre   til,   at   dette   spørgsmål   afklares    i forbindelse med lovforslagets videre behandling.   Datatilsynet gør desuden opmærksom på, at det følger af persondat alovens §   36,   at   såfre mt   en   forbruger   fremsætter   indsigelse   herimod,   må   en virksomhed  ikke  videregive  oplysninger  om  den  pågældende  til  en  anden virksomhed med henblik på markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed. Persondatalovens  § 36, stk. 2,    angiver,    at    inden    virksomheden    videregiver    oplysninger    om    en forbruger  til  en  anden  virksomhed  med  henblik  på  ma rkedsføring  eller anvender oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, skal  den  undersøge  i CPR,  om  forbrugeren   har  frabedt  sig  henvendelser i markedsføringsøjemed. Inden oplysninger om en forbruger, der ikke i CPR har   frabedt   sig   sådanne   henvendelser,   videregives   eller   anvendes   som nævnt i 1. pkt., skal virksomheden tydeligt og på en forståelig måde o plyse om retten til at gøre indsigelse efter stk. 1. Forbrugeren skal samtidig gives adgang  til  på  en  nem  måde  inden  for  to  uger  at  gøre  sådan  indsigelse. Oplysningerne  må  ikke  videregives,  inden  fristen  til  at  gøre  indsigelse  er udløbet. Datatilsynet  har  tidligere  i  en  konkret  sag  har  fundet,  at  en  offentlig erhvervsdrivende  virksomhed  på  lige  fod  med  rent  priv ate  virksomheder skal   iagttage   proceduren   i   §   36.   Det   kan   på   denne   baggrund   ikke udelukkes, at visse offentlige virksomheders videregivelse af personoplysninger i medfør af lovforslaget med henblik på markedsføring, kun kan ske under iagttagelse af procedure i persondatalovens § 36. Offentlige  erhvervsdrivende  virksomheder,  som  i  medfør  af  lovforslaget videregiver  personoplysninger  til  en  anden  virksomhed,  eller  anvender oplysningerne    på    vegne    af    en    anden    virksomhed    med    henblik    på markedsføring, skal iagttage persondatalovens § 36, inden
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 13 videregivelsen/anvendelsen  finder  sted.  Datatilsynet  opfordrer  til,  at  dette forhold kommer til at indgår i lovforslagets bemær   kninger. Datatilsynet   henleder   i   øvrigt   opmærksomheden   på   persondatalovens regler om oplysningspligt. Disse regler vil kunne medføre en pligt for den myndighed,  der  videregiver  data,  til  at  informere  de  registrerede  herom. Efter  persondatalovens  §  28,  stk.  1,  nr.  3,  og  §  29,  stk.  1,  nr.  3,  skal informationen    til    den    registrerede    således    omfatte    alle    yderligere oplysninger,  der  under  hensyn  til  de  særlige  omstændigheder,  hvorunder oplysningerne er indsamlet, er nødvendige for, at den registrerede kan va re tage sine interesser, herunder f.eks. kategorierne af modtagere.  Herudover vil   modtagerne    af    oplysningerne    også    være   underlagt    reglerne    om oplysningspligt. Datatilsynet anfører endvidere, at det følger af persondatalovens § 37, stk. 1, at den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser  sig  urigtige  eller  vildledende  eller  på  lignende  måde  er  behandlet  i strid   med   lov   eller   bestemmelser   udstedt   i   medfør   af   lov,   hvis   en registreret  person  fremsætter  anmodning  herom.  I  medfø   r  af  §  37,  stk.  2, skal  den  dataansvarlige  underrette  den  tredjemand,  hvortil  oplysningerne er videregivet, om, at de videregivne oplysninger er berigtiget, slettet eller blokeret   i   henhold   til   stk.   1,   hvis   en   registreret   person   fremsætter anmodning  herom.  Dette  gælder  dog  ikke,  hvis  underretningen  viser  sig umulig eller er uforholdsmæssigt vanskelig. I tilfælde hvor personoplysninger, der senere bliver berigtiget, slettet eller blokeret i medfør af persondat alovens § 37, stk. 1, er blevet videreanvendt i    medfør    af    lovforslaget,    vil    den    dataansvarlige    myndighed    efter Datatilsynets vurdering være forpligtet til at underrette den videreanvendende virksomhed herom, såfremt den registrerede fre msætter anmodning herom i medfør af § 37, stk. 2. Datatilsynet anbef aler, at dette præciseres i forbi  ndelse med lovforslagets videre behandling. DICAR   anfører,   at   et   særligt   punkt   omkring   videregivelse   af   data   er behovet  for  at  kunne  trække  ikke  -følsomme  data  ud  af  databaser,  der indeholder  både  personfølsomme  og  ikke  -personfølsomme  data,  som  for eksempel   anmeldelsesregistret,   gødningsregistret,   samt   databasen   over modtagere af EU-landbrugsstøtte. DICARs  erfaring  er,  at  det  normalt  er  den  type  databaser,  der  indeholder de  mest  relevante  og  brugbare  data.  DICAR  påpeger,  a t  lovforslaget  ikke er tilstrækkelig klart og mener, at en pligt til at foretage den slags udtræk bør præciseres. Forbrugerrådet     finder    ikke,    at    det    med    tilstrækkelig    tydelighed fremgår    af    lovbemærkningerne,    at    lovforslaget    ikke    ændrer    på
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 14 beskyttelsesniveauet  for  behandling  af  data  og  således  ikke  tilsigter fravigelser fra persondataloven.      Forbrugerrådet   påpeger,   at   det   eksempelvis   fremgår   af   lovforslagets bemærkninger  til §  2,  at  den  gældende  lov  indebærer,  at dokumenter,  der udleveres    eller    gøres tilgængelige    af    en    offentlig    myndighed,    i almindelighed  frit  kan  genanvendes.  Endvidere  fremgår  det,  at  der  ikke  i almindelighed  skal  søges  om  tilladelse  til  at  bruge  et  dokument  til  f.eks. kommercielle formål. Forbrugerrådet  henleder  her  opmærksomheden     på  persondatalovens  §  36, som bestemmer, at virksomheder, herunder offentlige, ikke må videregive oplysninger    om    forbrugere    med    henblik    på    markedsføring,    såfremt forbrugeren fremsætter indsigelse herom. Endvidere følger det af stk. 2, at erhvervsdrivende   skal   undersøge   i   cpr -registeret,   om   forbrugeren   har frabedt sig henvendelser i markedsføringsøjemed. Forbrugerrådet opfordrer til, at nærværende regel beskrives i lovbe mærk  ningerne til § 2. Foruden   persondatalovens   regel   om   forbrugerens   indsigelsesret   mod videregivelse/anvendelse  af  data,  savner  Forbrugerrådet  en  præcisering  af de   undtagelser,   som   gælder   efter   persondataloven   om   behand  ling   af følso mme data. Forbrugerrådet    finder    endelig,    at    lovbemærkningerne    bør    indbefatte persondatalovens   regler   om   oplysningspligt,   så   det   fremgår,   at   den dataansvarlige, eksempelvis den offentlige myndighed, skal informere om, hvilke  data  der  videregives  med  henblik  på  videreanvendelse  hos  private virksomheder. Fødevareministeriet     konstaterer,    at    videreanvendelsesdirektivet    ifølge præamblens betragtning (9) "...er baseret de eksisterende aktindsigtsordninger i medlemsstaterne og ændrer ikke de nationale regler for adgang til dokumenter." Endvidere henviser videreanvendelsesdirektivet  til  en  række  andre  direktiver,    herunder  dir. 92/50/EØF, dir. 93/36/EØF, dir. 93/37/EØF og dir. 98/4/EF om offentlige indkøb,   dir.   95/46/EF   om   pe rsondatabeskyttelse,   dir.   2001/29/EF   om harmonisering  af  visse  immaterialrettigheder  og  dir.  97/9/EF  om  retlig beskyttelse    af    databaser.    Imidlertid    henvises    der    ikke    til    "Europa- Parlamentets   og   Rådets   direktiv   2003/4/EØF   af   28.   januar   2003   om offentlig adgang til miljøoplysninger og om oph æ  velse af Rådets direktiv 90/313/EØF", som gennemfører Århus -konventionen i EU-retten. Muligvis   af   samme   grund   henvises   der   heller   ikke   i   lovforslagets bemær  kninger  til  lov  om  aktindsigt  i  miljøoplysninger  men  som  nævnt alene til offentlighedsloven og forvaltningsloven. Fødevareministeriet  anfører,  at  der  formelt  her  er  tale  om  lovgivning  på Miljøministeriets     om råde.     Når     Fødevareministeriet     alligevel     finder
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 15 anledning  til  at  gøre  en  bemærkning  herom,  skyldes  det,  at  mange  af  de oplysninger, som Fødevareministeriet indsamler og behandler, er omfattet af    den    nævnte    lovgivning    om    aktindsigt    i    miljøoplysninger.    Når lovforslaget  om  videreanvendelse  således  henviser  til  de  to  andre  danske love  om  aktindsigt,  finder  Fødevareministeriet  derfor,  at  der  også  bør henvises  til  lov  om  aktindsigt  i  miljøoplysninger,  da  dette  vil  gøre  det klart, at der heller ikke i forhold til denne lov tilsigtes nogen ændring med lovforslaget om videreanvendelse. Fødevareministeriet mener endvidere, at der knytter sig et særligt problem til brugen af fotos på hjemmesider, idet disse typisk indgår i sammenhæng med  tekster,  hvor  teksterne  oftest  vil  være  omfattet  af  lovforslaget,  mens ophavsretten til fotografierne indehaves af 3. mand, fordi ministeriet alene køber   retten   til   at   bruge   fotos   enten   til   en   given   lejlighed   eller   til ministeriets   brug   –    yderst   sjældent   til   frit   brug   (f.eks.   distr  ibution   til medier  o.l.).    Fødevareministeriet  anfører,  at  afhængig  af  den  konkrete sammenhæng    kan    der    både    være    tekniske    og    forståelsesmæssige problemer  knyttet  til  dette,  idet  tekst  og  billede  kan  være  afhængige  af hinanden i den konkrete kommunikation. Fød evareministeriet  finder  desuden,  at  for  mange  hjemmesider  og  andet informationsmateriale - herunder i Fødevareministeriet  - vil være en andel af  informationsmaterialet,  som  er  forfattet  af  freelance  journalister.  Med de gældende regler om ophavsret vil det   ikke være muligt uden afregning med  de  pågældende  at  vider   eanvende  dette  materiale.  Hvis  der  etableres egentlige  grænseflader, som autom  atisk skal opsamle bestemte temaer fra f.eks. en offentlig institutions hjemmeside, vil man også opsamle materiale som den pågældende institution ikke har retti   ghed til. Fødevareministeriet påpeger, at der derfor vil være behov for en løbende overvågning, som p.t. kun vil kunne varetages af den pågældende institution, idet freelance tekst ikke  adskiller  sig  fra  internt  forfattet  tekst.  Der  kan  selvsagt  –   men  ikke uden  omkostninger  for  institutionen  –   etableres  en  form  for  mærkning  af freelance materiale.   Fødevareministeriet  finder  i  øvrigt,  at  spørgsmålet  om  kildeangivelse  og journalisters  ophavsret  bør  præciseres  med  sæ rligt  henblik  på  journalister ansat    i    en    offentlig    institution.    Det    må    antages,    at    blandt    andet Journalistforbundet og Dansk Kommunikationsforening vil interessere sig for denne problemstilling.   Kort & Matrikelstyrelsen bemærker, at det vil være hensigt smæssigt, at det udtrykkeligt   fremgår   af   loven,   at   den   ikke   vedrører   dokumenter   og datasamlinger,  som  er  omfattet  af  regler  om  beskyttelse  af  immaterielle rettigheder. Post  Danmark  anfører,  at  det  fremsendte  udkast  til  lovforslag  ikke  giver Post    Danmark    A/S    anledning    til    særlige    bemærkninger    vedrørende
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 16 lovforslagets   materielle   dele,   idet   loven   ikke   vil   få   nogen   virkning   i relation   til   Post   Danmark   A/S,   allerede   fordi   Post   Danmark   A/S   er undtaget    fra    reglerne    om    aktindsigt    ifølge    offentlighedsloven    og forvaltningsloven. Post Danmark henstiller dog til, at der i bemærkningerne    til    lovforslaget    foret  ages    en    tydeliggørelse    af,    at offentlige myndigheder, herunder offentligretlige organer, der er undtaget fra  reglerne  om  aktindsigt  efter  offentlighedsloven  og  forvaltningsloven, som  følge  heraf  heller  ikke  vil  have  nogen  forpligtelser  efter  loven  om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Undervisningsministeriet har lagt til grund, at da den foreslåede lov ikke i sig    selv    vil    skabe    adgang    til    dokumenter    eller    datasamlinger,    vil anvendelsen  af  ikke  blot  forvaltningslovens  og  offentlighedslovens  regler om aktindsigt, men også persondatalovens regler være upåvirket af lovens gennemførelse. (Der henvises til udkastets almindelige bemærkninger, litra B.)   Dette   vil   efter   Undervisningsministeriets   opfattelse   blandt   andet indebære,    at    lovens    gennemførelse    ikke    vil    have    indflydelse    på myndighedernes  vurdering  af,  om  senere  behandling  af  oplysninger  er uforenelig med de ved indhentelsen angivne formål, jf.  persondatalovens § 5, stk. 2, 1. punktum. Undervisningsministeriet vil finde det hensigtsmæssigt, at dette fremgår af b   emærkningerne. Bemærkninger: Videnskabsministeriet   bemærker   generelt,   at   lovforslaget   ikke   ændrer gældende ret, herunder i forhold til   reglerne om persondatabeskyttelse. Når der i lovforslagets bemærkninger henvises til, at den gældende lovgivning indebærer,  at  dokumenter  i  almindelighed  frit  kan  genanvendes,  er  det selvfølgelig  underforstået,  at  der  kun  er  tale  om  de  situationer,  hvor  de  r ikke følger begrænsninger i medfør af anden lovgivning.   Videnskabsministeriet  vurderer  dog,  at  det  kan  være  relevant  at  foretage præciseringer   som   anbefalet   vedrørende   persondataloven.   Den   enkelte myndighed må til enhver tid sikre, at der ikke udlever es oplysninger i strid med f.eks. persondataloven. Videnskabsministeriet  bemærker  med  hensyn  til  det  af  DICAR  anførte vedrørende behovet for udtræk af ikke   -følsomme oplysninger fra databaser med  personfølsomme  oplysninger,  at  lovforslaget    indeholder  et  g enerelt princip om, at offentlige myndigheder ikke er forpligtet til at sammenstille eller  stille  uddrag  af  oplysninger  til  rådighed.  Såfremt  sådanne  udtræk gennemføres    alligevel,    vil    omkostninger    hertil    kunne    indregnes    i grundlaget for gebyrerne. Videnskabsministeriet skal vedrørende det anførte om lov om aktindsigt i miljøoplysninger  bemærke,  at  der  er  valgt  en  snæver  opregning  af  de omkringliggende    lovgivningsområder,    idet    det    lægges    til    grund,    at
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 17 lovforslaget  generelt  ikke  ændrer  på  gældende  ret.  Men på  baggrund  af høringssv aret,   vil   det   blive   præciseret   i   bemærkningernes   afsnit   om gældende   ret,   at   også   f.eks.   lov   om   aktindsigt   i   miljøoplysninger   er relevant. Med    hensyn    til    det    anførte    vedrørende    lovforslagets    forhold    til ophavsretten,  skal  Videnskabsministeriet  bemærke,  at  lovforslaget  også gælder  for  dokumenter  og  datasamlinger,  der  er  omfattet  af  offentlige myndigheders  immaterielle  rettigheder.  Den  offentlige  myndighed  må  i den   konkrete   situation   vurdere,   hvorvidt   myndigheden   vil   hævde   sin ophavsret  til  væ  rket.  Dokumenter  og  datasamlinger,  hvortil  tredjemand besidder en immateriel rettighed, er undtaget fra lovforslagets område. Der    skal    generelt    altid    foretages    en    konkret    vurdering    af    det    af anmodningen omfattede materiale i forhold til eventuelle ophavsrettigheder - dette gælder både i forhold til offentlige myndigheders egen ophavsret og tredjemands rettigheder. Såfremt   der   figurerer   ophavsretligt   beskyttede   fotos   på   en   offentlig myndigheds hjemmeside, hvor teksten ikke kan ekstraheres, eller hvor der er en sådan sammenhæng mellem pågældende fotos og tekst, at et uddrag af  tekst  alene  vil  fremstå  som  misvisende  i  forhold  til  det  oprindelige indhold,  vil  den  offentlige  myndighed  være  berettiget  til  at  afvise  en anmodning    om    videreanvendelse,    selvom    hjemmesiden    er    offentligt tilgængelig. Det er dog Videnskabsministeriets vurdering, at oplysningerne som  udgangspunkt  bør  udleveres,  når  det  er  teknisk  muligt,  hvorefter  det vil  være  op  til  den,  der  har  anmodet  herom,  at  afgøre  om  og  i  givet  fald hvordan oplysningerne kan videreanvendes. Videnskabsministeriet   skal   bemærke,   at   reglerne   om   ophavsret   gælder uændret  for  værker  udarbejdet  af  journalister,  der  er  ansat  i  en  offentlig institution.   Såfremt   der   gives   tilladelse   til   gengivelse   af   ophavsretligt beskyttet     tekst     i     forbindelse     med     indgåelse     af     en aftale     om videreanvendelse,  vil  der  kunne  fastsættes  betingelser  om  kildeangivelse. Dette er allerede præciseret i lovforslagets bemærkninger. Videnskabsministeriet    vurderer    på    linje    med    bemærkningerne    om persondataloven,   at   det   kan   være   relevant   at   uddybe   bemærkningerne vedrørende ophavsretsloven. I forhold til det anførte vedrørende et behov for overvågning og mærkning af  tekst  forfattet  af  freelance  journalister  i  forbindelse  med  udlevering  af offentlige   myndigheders   egen   tekst   til   videreanvendelse,   herunder   i forbindelse   med   etablering   af   grænseflader,   der   automatisk   opsamler bestemte   temaer,   skal   Videnskabsministeriet   bemærke,   at   det   er   en problemstilling,    der    svarer    til    den    situation,    hvor    en    lang    række nyhedsmedier på i nternettet i dag tillader andre netsteder at videreanvende
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 18 deres nyheder på egne hjemmesider. Det er ikke ministeriets vurdering, at der er behov for særlig overvågning eller mærkning af teksten, men det er forhold,  som  bør  afklares  i  for bindelse  med  den  offentlige  myndigheds fastlæggelse   af   b  etingelser   mv.   for   videreanvendelse,   jf.   lovforslagets kapitel  3.  Videnskabsministeriet  vil  præcisere  bemærkningerne  på  dette punkt. I    forhold    til    det    af    Post    Danmark    A/S    anførte    om,    at    offentlige myndigheder,    herunder    offentligretlige    organer,    der    er    undtaget    fra reglerne om aktindsigt efter offentlighedsloven og forvaltningsloven, ikke vil    have    forpligtelser    efter    lovforslaget,    skal    Videnskabsministeriet bemærke, at o  ffentlige myndigheder, herunder offentligretlige organer, vil være  omfattet  af  denne  lov,  uanset  at  de  i  øvrigt  er  undtaget  reglerne  om aktindsigt  efter  offentlighedsloven  og  forvaltningsloven.  Dette  vil  blive præciseret   i   b  emærkningerne.   Der   er   dog   ikke   i   den   he  nseende   taget stilling  til,  hvorvidt  alle  eller  dele  af  Post  Danmarks  aktiviteter  vil  være undtaget lovforslagets regler i medfør af § 2, stk. 2, nr.1, ligesom der ikke er taget stilling til, om prisfastsættelsen af eventuelle omfa  ttede aktiviteter vil   falde   ind   under   lovforslagets   §   8,   stk.   2,   der   giver   mulighed   for fastsættelse  af  en  betaling,  som  helt  eller  delvis  dækker  omkos tningerne ved  selve  dokument-  eller  dataproduktionen.  Det  skal  i  øvrigt  bemærkes, at  der  ikke  med  dette  lovforslag  indføres  en  generel  forpligtelse  til  at tillade videreanvendelse. 1.4.  Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Amtsrådsforeningen   er  overordnet  af  den  opfattelse,  at  de  økonomiske konsekvenser af lovforslaget endnu er uklare. Amtsrådsforeningen  forstår    lovforslaget  som  et  supplement  til  adgang  til den offentlige sektors informationer efter forvaltnings- og offentlighedsloven,  og  ser  datalovens  beskyttelse  af  persondata  som  en grundlæggende ramme for forslaget. Dog påpeger Amtsrådsforeningen, at det  virker  uklart,  hvorvidt  der  vil  følge  særlige  administrative  forbehold for tydeliggørelse af i nformationer, så der kan skelnes mellem, hvilke data der  er  givet  indsigt  i  efter  forvaltnings-  og  offentlighedsloven  og  hvilke efter lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Finansministeriet tager generelt forbehold for de økonomiske konsekvenser    af    lovforslaget,    som    Finansministeriet    fortsat    finder utilstrækkeligt b  elyst. Finansministeriet lægger til grund, at Videnskabsministeriet  vil  orientere  Finansministeriet  og  Justitsministeriet om  de  afgivne  høringssvar  og  hvorvidt  disse  vil  give  anledning  til  at revidere lovforslaget herunder de økonomiske konsekvenser.  
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 19 For    så    vidt    angår    statslige    merindtægter    som    følge    af    forøgede skatteindtægter fra   virksomheder,   der   bygger   på   videreanvendelse   af offentlige  informationer,  finder  Finansministeriet  det  ikke  tilstrækkeligt underbygget,  at  lovforslaget  vil  medføre  en  forøgelse  af  erhvervslivets indtjening     af     betydning,     jf.     ovenfor.     Mulighederne     for     statslige merindtægter bør sål edes nedtones væsentligt, medmindre Videnskabsministeriet kan fremlægge konkrete skøn for provenuet. For så vidt angår de antagede økonomiske besparelser for stat, kommuner og   amtskommuner   som   følge   af   en   højere   grad   af   standar  disering   af offentlig  information,  følger  dette  ikke  af lovforslaget,  som  ikke omfatter udveksling af information mellem offentlige myndigheder som led i deres offentlige opgaver. Finansministeriet finder således ikke, at det er relevant at  nævne  eventuell  e  offentlige  besparelser  som  følge  af  standardisering  i forbindelse med lovforslaget. Finansministeriet forudsætter som udgangspunkt, at eventuelle økonom iske konsekvenser af lovforslaget finansieres inden for Videnskabsministeriets rammer. Fødevareminis teriet anfører, at det i tilknytning til bemærkningerne om, at gebyrbestemmelsen    ikke    forventes    at    føre    til    merudgifter    for    stat, kommuner og amtskommuner, da gebyrbestemmelsen åbner mulighed for at  opkræve  fuld  brugerbetaling  til  dækning  af  de  omkostninge r,  der  er forbundet    med    distribution    og    eventuel    kvalitetsforbedring    af    data, herunder etablering af grænseflader,   er   ønskeligt,   at   der   tilføjes   et   afsnit,   der   behandler   spørgsmålet   om indfø relse af sådanne nye gebyrer i forhold til Finansministeriets gæ   ldende regler  om  udmøntning  af  skattestoppet.  Fødevareministeriet  finder,  at  det citerede     ræsonnement     om     udgiftsneutralitet     kun     gælder,     hvis    en myndighed, der indfører gebyrer som beskrevet, ikke samtidig mødes med et krav om kompenserende besparelser Indenrigs-   og   Sundhedsministeriet      har   bemærket,   at   der   ikke   ifølge udkastet   findes   en   særlig   klage  -   eller   tilsynsmyndighed   i   forhold   til kommunernes   og   amtskommunernes   overholdelse   af   de   regler,   som fremgår  af  loven.  Det  anføres,  at  i  det  omfang,  der  ikke  fi  ndes  sådanne særlige klage  - eller tilsynsmyndigheder, vil sager herom kunne behandles af de kommunale tilsynsmyndigheder. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  finder,  at  lovforslaget  må  skønnes  at kunne   betyde   en   øget   tilgang   af   klager   vedrørende   den   kommuna  le forvaltning   af   reglerne   om   videreanvendelse   af   den   offentlige   sektors informationer. Dette vil i yderste konsekvens kunne føre til flere sager ved de  kommunale  tilsynsmyndigheder.  Da  det  kommunale  tilsyn  henhører under   Indenrigs-   og   Sundhedsministeriet   (bl.a.   statsamterne),   anmoder ministeriet  om  at  blive  inddraget  i  udformningen  af  de  økonomiske  og
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 20 administrative bemærkninger af lovforslaget, herunder fastsættelse af skøn over  antallet  af  sager  vedrørende  kommunernes  overholdelse  af  reglerne om  videreanvendelse  af  den  offentlige  sektors  informationer.  Ministeriet vil  kunne  være  behjælpelig  med  at  vurdere  marginalomkostningerne  ved en sag, der behandles af det kommunale tilsyn. KL anfører, at de generelle bemærkninger henviser til, at der skal etableres praktiske     ordninger     (i     form     af     oversigter     over     dokumenter     og datasamlinger, der er stillet til rådighed for videreanvendelse). Uanset om myndighederne  indberetter  til  AdgangTilData.dk  eller  giver  adgang  til dataoversigter decentralt, da vil dette medføre e n administrativ belastning af  de  involverede  myndigheder.  Opgaven  med  at  offentliggøre  oversigter over    dokumenter    og    datasamlinger,    der    er    stillet    til    rådighed    for videreanvendelse,  er  ny.  KL  er   endvidere  usikker  på,  om  ministeriets antagelse  om,  at  det  i  praksis  stort  set  udelukkende  vil  være  relevant  for datasamlinger og ikke for dokumenter er korrekt. KL finder det endvidere uklart, om indførelsen af lov om videreanvendelse af   offentlige   myndigheders   information   medfører   et   særligt   behov   for opmærkning     af  den  offentlige  sektors  information,  så  der  kan  sondres imellem  information  begæret  efter  offentligheds  -  og  forvaltningsloven  og efter næ  rværende lov. Viser dette sig at være nødvendigt, forbeholder KL sig  retten  til  at  rejse  krav  om  kompensation  herfor.  KL  bemærker,  at  det ikke  fremgår  klart  af  loven,  hvornår  en  offentlig  myndighed  har  gjort dokumenter tilgæ  ngelige. KL bemærker ydermere, at lovens udstrækning i forhold   til   henholdsvis   kommerciel   og   indtægtsdækket   virksomhed   er uklar. KL   anfører   endvider e,   at   lovforslaget   forudsætter   afledte   økonomiske gevinster    for    kommunerne    som    følge    af    højere    vækst    i    private virksomheder, der bygger på videreanvendelse af offentlige informationer. Det   forekommer   udokumenteret   og   usikkert.   KL   bemærker,   at   det   er uklart,    hvordan    ministeriets    forudsætning    for    gevinst    ved    ”Digital forvaltning”   er   udre gnet.   KL   bemærker,   at   der   samlet   set   ikke   er dokumentation  for,  om  forudsætningen  om,  at  lovforslaget  ikke  medfører merudgifter er korrekt. Dette afhænger i høj grad af minist   eriets konkrete udmøntning af bemyndige lserne givet i loven. KL  henviser  til,  at  det  ikke  i  bemærkningerne  er  angivet,  hvordan  det konstateres/måles,  at  der  følger  besparelser  og  servicegevinster  med  en bekendtgørelse,   eller   om   der   både   skal   være   tale   om besparelser   og servicegevinster.  På  samme  måde  er  der  ikke  taget  stilling  til,  hvordan omkostningerne forbundet med at leve op til og etablere en standardiseret græns  eflade   til   eksempelvis   et   kommunalt   system   skal   afholdes.   KL bemærker   samtidig,   at   der   er     tale   om   en   standardiseringsproces,   der allerede er i gang i både fælles offentlig og kommunalt regi. I det omfang
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 21 statslig  regulering  ændrer  kadencerne  i  denne  proces,  vil  det  medføre ekstra omkostninger og administrativt besvær. KL  vurderer,  at  omkostninger  til  etablering  af  grænseflader,  der  stilles  til rådighed for videreanvendelse, kan vise sig at være omfattende. KL   lægger   vægt   på,   at   det   i   bemærkningerne   til   §   8   anføres,   at gebyrreglerne   ikke   hindrer   gebyrfri   udveksling   af   oplysninger   mellem offentlige  myndigheder,  selv  om  andre  brugeres  skal  betale  gebyr  for videreanvendelse af de samme dokumenter. KL  tager  endelig  og  på  baggrund  af  det  fremlagte  lovforslag  generelt forbehold  for,  om  de  økonomiske  antagelser  både  vedrørende  fordele  og ulemper er fuldt dækkende. Og KL  forbeholder sig retten til at rejse krav om  kompensation  i  takt  med,  at  ministerbemyndigelserne  givet  i  loven udmøntes konkret. Bemærkninger: I forhold til det anførte vedrørende indirekte offentlige merindtægter som følge   af   forøge  de    skatteindtægter    fra   virksomheder,    der   bygger    på videreanvendelse  af  offentlige  informationer,  skal  Videnskabsministeriet bemærke,  at  sådanne  merindtægter  afhænger  af,  at  den  private  sektor  i stigende  grad  videreanvender  den  offentlige  sektors  informationer.  Det skal  i  øvrigt  b emærkes,  at  der  ikke  er  direkte  effekter  af  lovforslaget  i forhold    til    offentlige    myndigheders    indtægter    eller    udgifter,    da    de eksisterende  regler  og  praksis  for  prissætning  af  data  med  lovforslaget videreføres uændret. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har ikke foretaget skøn over,    hvor    stor    en    del    af    den    potentielle    økonomiske    værdi    ved videreanvendelse  af  offentlige  data,  der  i  dag  er  indfriet  i  den  private sektor.  Det  vurderes  dog,  at  erhvervslivets  forudsætninge  r  for  at  realisere den økon omiske værdi af offentlige informationer all  erede i dag i udstrakt grad   er   til   stede    som    følge    af    de    eksisterende    danske    regler    for gebyrfastsæ  ttelse, som lovforslaget viderefører uæn   dret. Det   bemærkes,   at   lovforslaget   ikke   inde  holder   en   pligt   for   offentlige myndigheder  til  at  stille  data  til  rå dighed  for  videreanvendelse,  hvilket ville  være  en  forudsætning  for  at  in dfri  det  fulde  potentiale  (forudsat  at pligten gjaldt al offentlig virksomhed, prissat til distributionsomkostningerne). At lovforslaget ikke indeholder en sådan pligt skyldes ovennævnte hensyn til  bl.a.  Offentlighedskommissionens  arbejde.  Lovforslaget  indfører  ikke en forøget ret til videreanvendelse i forhold til, hvad der gælder i dag, men opstiller til gengæld en række minimumsrammebetingelser for
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 22 videreanvendelse af offentlig information, herunder et generelt prisloft, og søger at fremme konkurrencen gennem klarere forbud mod diskrimination. Det  kan  ikke  skønnes,  hvor  stærk  effekten  af  disse  tiltag  vil  være  på graden af videreanvendelse af offentlig information i den private sektor og dermed omfanget af offentlige merindtægter. Det  skal  også  nævnes,  at  forudsætningen  for,  at  billiggørelse  af  data  skal føre til vækst i erhverv   slivet er, at de offentlige myndigheder ikke behøver øgede skatteindtægter andetsteds fra for at dække tabte indtægter på salg af data,  da  dette  ellers  vil  kunne  have  en  dæmpende  effekt  på  væksten  i erhvervslivet. Fordelene ved lavere prissætning af data skal derfor opvejes mod  behovet  for  alternative  skatteindtægter,  såfremt  man  havde  sænket priserne yderligere i forhold til i dag. Det skal desuden bemærkes, at Videnskabsministeriet er enig i, at det ikke er  nødvendigt  at  nævne  eventuelle  offentlige  besparelser  som  følge  af standardisering    i    forbindelse    med    lovforslaget,    da    der    er    tale    om begræ  nsede   afledte   effekter   af   private   virksomheders   investeringer   i grænseflader,  som  offentlige  myndigheder  i  princippet  bør  indregne  i  de fastsatte gebyrer og således lade komme de private virksomheder til  gode i form af lavere gebyrer. Lovforslagets bemærkninger justeres derefter. I    forhold    til    spørgsmålet    om    sammenhængen    til    udmøntningen    af regeringens skattestop, skal Videnskabsministeriet bemæ  rke, at muligheden     for     at     opkræve     fuld     brugerbetaling     til     dæ kning     af omkostninger  forbundet  med  distribution  og  eventuel  kvalitetsforbedring af data ikke er i strid med skattestoppet. Regeringens skattestop indebærer for  eksisterende  brugerbetalingsordninger,  at  de  generelt  kan  reguleres med  omkostningsudviklingen,  hvorved  brugerbetalingsandelen  fastholdes over   tid,   mens   brugerbetaling   for   varetagelse   af   helt   nye   opgaver undtagelsesvist  og  efter  godkendelse  i  Økonomiudvalget  kan  indføres  for helt  eller  delvist  at  dække  de  derved  forbundne  øgede  udgifter.  Der  er imidlertid    ikke    tale    om    indførelse    af    et    nyt    gebyr    eller    egentlig brugerbetaling    i    traditionel    forstand.    Når    borgere    og    virksomheder tidligere   på   frivillig   basis   har   fået   lov   til   at  videreanvende   offentlige informationer,     og     offentlige     myndigheder     i     den     forbindelse     har kvalitetsforbedret data eller udviklet grænseflader aftagers foranledning, har det været muligt at forudsætte fuld brugerfina nsiering. Skattestoppet    kan    alene    have    betydning    for    de    gebyrer    offentlige myndigheder opkræver i forhold til   eksisterende aftaler om adgang til data. I  det  omfang  offentlige  myndigheder  således  i  dag  undlader  at  opkræve gebyrer   eller   opkræver   gebyrer,   der   ligger   under   det   gebyrloft,   der fastlægges i lovfor  slaget, opstiller skattestoppet en række begrænsninger i forhold til at hæve disse gebyrer. Offentlige myndigheder kan således som følge  af  ska ttestoppet  som  udgangspunkt  ikke  bruge  lovforslaget  til  at hæve  eksistere  nde  gebyrer,  medmindre  forudsætningerne  ændres.  Dette
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 23 har til gengæld i sagens natur ingen omkostningsmæs sig betydning for de pågældende my   ndigheder. I  forhold  til  spørgsmålet  om  klage  -  eller  tilsynsmyndigheder  for  så  vidt angår  kommunerne  og  amtskommunerne  skal  bemærkes,  a   t  klagesager skal  behandles  i  det  almindelige  klagesystem,  hvilket  for  de  kommunale parters  vedkommende  vil  sige  de  kommunale  tilsynsmyndigheder.  Med hensyn  til  spørgsmålet  om,  hvorvidt  der  kan  ventes  en  øget  tilgang  af klager  vedrørende  ansøgninger  om  videreanvendelse  af  dok  umenter  og data  i  kommunerne  og  amtskommunerne,  er  det  Videnskabsministeriets vurdering,   at   dette   umiddelbart   ikke   vil   være   tilfældet,   da   retten   til videreanvendelse ikke med dette lovforslag udvides i forhold til gæ  ldende ret i dag. Amtsrådsforeningen  stiller  spørgsmålstegn  ved,  om  der  vil  følge  særlige administrative  forbehold  for  tydeliggørelse  af  informationer,  så  der  kan skelnes  mellem,  hvilke  data  der  er  givet  indsigt  i  efter  forvaltnings-  og offentlighedsloven   og   hvilke   efter   lov   om   videreanvendelse   af   den offentlige  sektors  informationer.  Tilsvarende  finder  KL  det  uklart,  om lovforslaget  medfører  et  særligt  behov  for  opmærkning  af  den  offentlige sektors information, så der kan sondres mellem information begæret efter offentligheds- og forvaltningsloven og efter nærværende lovforslag. Videnskabsministeriet  skal  hertil  påpege,  at  der  ikke  vil  være  behov  for særlig  opmærkning  eller  anden  tydeliggørelse  af  informationer  alt  efter, om  de  er  udleveret  som  led  i  en  anmodning  om  aktindsigt  eller  med henblik på videreanvendelse efter denne lov. Offentlige myndigheder skal dog  offentliggøre  en  oversigt  over,  hvilke  datasamlinger  der  er  stillet  til rådi ghed    efter    denne    lov.    Eventuelle    administrative    omkostninger forbundet  med  denne  offentliggørelse  vil  kunne  indregnes  i  de  marginale omkostninger ved at stille data til rådighe d. Med    hensyn    til    KL’s    bemærkninger    om    praktiske    ordninger    med oversigter   over   datasamlinger,   skal   Videnskabsministeriet   bemærke,   at ministeriet    er    enig    i,    at    opgaven    indebærer    en    (meget    begrænset) administrativ  opgave,  som  er  ny.  Eventuelle  administrative  omkostninger forbundet  med  denne  offentliggørelse  vil  imidlertid  kunne  indregnes  i  de marginale omkostninger ved at stille data til rådighed. Med hensyn til spørgsmålet om hvorvidt krav om offentliggørelse alene er relevant  for  datasamlinger,  skal  Videnskabsministeriet  bemærke,  at  det  i praksis stort set udelukkende vil være relevant at søge om videreanvendelse  af  datasamlinger,  da  det  er  denne  type  informationer, loven   generelt   retter   sig   mod.   Videnskabsministeriet   er   dog   blevet opmærksom på, at der k   an opstilles enkelte undtagelser, hvor der er behov for  løbende  aftaler  om  d okumenter.  Hvis  der  f.eks.  som  nævnt  ovenfor ønskes   indgået   en   aftale   om   løbende   adgang   til   bestemte   typer   af
Notat Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 60793 Dok-id 327126 Internationalt og Telepolitisk Center Griet Storr-Hansen Telefon 3392 9094 Telefax 3393 8403 E-post [email protected] 24 dokumenter,  kan det  være  rel  evant  at  indgå  sådanne  efter  reglerne  i  de  tte lovforslag.  Det  vil  i  givet  fald  være  tilstrækkeligt  at  offentliggøre  denne aftale,  og  eventuelle  omkostninger  ved  denne  offentliggørelse  vil  kunne indregnes    i    marginalomkostningerne    ved    at    stille    dokumenterne    til rådighed,     helt     tilsvarende     datasamli nger.     Videnskabsministeriet    vil præcisere   dette   i   lovforslaget   og   bemær kningerne.   Hvis   borgere   eller virksomheder   til   gengæld   ønsker   enkeltståe nde   adgang   til   specifikke informationer   eller   dokumenter,   vil   det   være   mere   relevant   at   søge aktindsigt i disse efter offentlighedsloven. Ministeriet vil i øvrigt præcisere lovforslaget  således,  at  det  klart  fremgår  at  offentlige  myndigheder  ikke skal   offentliggøre   ove rsigter   over   de   informationer   eller   dokumenter, hvortil der gives aktindsigt. KL   bemærker,   at   det   ikk  e   klart   fremgår   af   lovforslaget,   hvornår   en offentlig myndighed har gjort dokumenter tilgængelige. Videnskabsministeriet skal hertil bemærke, at dokumenter efter ministeriets  opfattelse  er  gjort  tilgængelige  for  videreanvendelse,  når  en myndighed har besluttet at stille disse til rådighed for videreanvendelse for borgere,    virksomheder    eller    offentlige    myndigheders    kommercielle aktiviteter.  Videnskabsministeriet  vil  præcisere  bemærkningerne  på  det punkt. KL  bemærker  endvidere,  at  lovens  udstrækning  i  forhol d  til  henholdsvis kommerciel og indtægtsdækket virksomhed er uklar. Videnskabsministeriet   har   på   den   baggrund   præciseret   definitionen   og afgræn  sningen af disse aktiviteter i lovforslagets bemærkninger. Med  hensyn  til  spørgsmålet  om  der  vil  komme  højere  væ kst    i  private virksomheder, der bygger på videreanvendelse af offentlige info rmationer, skal  Videnskabsministeriet  bemærke,  at  lovforslaget  ikke  stiller  krav  om, at offentlige myndigheder skal give øget adgang til videreanvendelse. Men givet  at  offentlige  myndigheder  udnytter  reglerne  til  at  give  nemmere  og billigere   adgang   til   videreanvendelse   for   private   virksomheder,   og   at virksomheder vil anvende eksisterende aftaler i bredere omfang som følge af  den  større  synlighed,  der  bl.a.  følger  af  kravet  om  offe  ntliggørelse  af oversigter, vil der være en højere vækst i pr ivate virksomheder, jf. tidligere nævnte samfundsøkonomiske overvejelser ovenfor. Med  hensyn  til  spørgsmålet,  om  der  afhængig  af  Videnskabsministeriet udmøntning af bemyndigelserne givet i lovfo rslaget kan opstå merudgifter for   offentlige    myndigheder,    skal    Videnskabsministeriet   bemærke,   at lovforslaget   lægger   op   til,   at   kommunerne   vil   kunne   forudsætte   fuld brugerfinansiering     af     eventuelle     omkostninger,     herunder     generelle omkostninger med at leve op til og etablere en standardiseret grænseflade til    eksempelvis    et    kommunalt    system.    Det    bemærkes    i    øvrigt,    at ministeriet,  som  følge  af  høringssv  aret  fra  Finansministeriet,  har  valgt  at fjerne  bemyndigelsen  til  at  fastsætte  nærmere  regler  om  gebyrer,  lig esom