Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 323838 Folketinget Udvalget for Videnskab og Teknologi Hermed fremsendes i 2 eksemplarer høringssvar og høringsresumé til forslag om   Lov om ændring af universiteter (universitetsloven) uddannelsesdele i udlandet, afholdelse af prøver og ek saminer i udlandet, friplads - og stipendieordning og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende) Med venlig hilsen Helge Sander
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 Resumé af høringssvar vedr. ændringen af universitetsloven   - (Gennemførelse af uddannelsesdele i ud landet, stipendieordning og betalingsordning) VTU har modtaget 38 høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven) af 4. oktober 2004. Svarene berører samlet nedenstående 6 temaer i lovudkastet. I   det følgende beskrives de generelle træk i høringssvarene. 1) Overordnede bemærkninger 2) Parallelforløb  –  hvor udenlandske uddannelsesforløb kan erstatte danske uddannelsesforløb 3) Fællesuddannelse   – udlandet 4) Prøve r i udlandet 5) Stipendieordning og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende 6) Ikrafttrædelse Ad 1: Overordnede bemærkninger Samlet set finder universiteterne udtrykt ved Rektorkollegiets høringssvar, at lovforslaget ikke vil virke fremmende på  universiteternes arbejde med internationalisering af uddannelserne. Særligt finder universiteterne det meget uheldigt, at statsanerkendte danske uddannelser ikke kan udbydes i udlandet. Universiteterne understreger, at der er behov herfor, og at det bør v ære muligt uden statstilskud. Endvidere vurderer universiteterne, at det planlagte antal stipendier er alt for få, samt at ikrafttrædelsen den 1. september 2005 er urealistisk. En række organisationer, herunder DI, Dansk Metal og DH&S, finder det overordnet positivt, at der med lovforslaget sættes fokus på internationalisering af uddannelserne, men er generelt enige med universiteterne om, at antallet af stipendier er for få, og at ikrafttrædelsen bør udskydes.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 Ad 2: Parallelforløb De fleste universiteter finder, at bestemmelser om parallelforløb er for restriktive, og at lovforslaget stiller spørgsmålstegn ved universiteternes egne kvalitetssikringsmekanismer (blandt andet KU). HHÅ finder bestemmelserne herom overflødige, da parallelforløb allerede kan etableres indenfor den eksisterende universitetslov og henviser til uddannelsesbekendtgørelsens § 72. Flere høringssvar finder det positivt, at der ikke længere kræves meritoverførsel. (blandt andet DTU og KU). Ad 3: Fællesuddannelse Flere universiteter (blandt andet KU) finder bestemmelserne unødigt restriktive og ufleksible. Særligt uheldigt er, at fællesuddannelser kun kan godkendes i særlige tilfælde, hvor universitet ikke har den fulde faglige kompetence. Det er ikke fordrende for øget internationali sering. Der påpeges af de fleste universiteter, at relationerne til Erasmus Mundus programmet skal tydeliggøres og uddybes. Det bliver også bemærket, blandt andet af AU, at forslaget næppe tager højde for kravene i Erasmus Mundus programmet. Generelt kritiserer universiteterne, at lovteksten er uklar i forhold til mulighederne for ”joint degrees” og samarbejde mellem universiteter (såvel mellem danske og udenlandske universiteter) samt i forhold til studienævnets kompetence mv. Ad 4: Prøver i udlandet Høringsparterne finder, at det er en teknisk ændring, og der er ikke særlige bemærkninger hertil. Ad 5: Stipendieordning og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende Generelt udtrykker høringsparterne sig positivt om intentionerne bag en stipendieordning og om deltagerbetaling for visse udenlandske studerende. Endvidere udtrykker høringsparterne, at der er alt for få stipendier, og at der ikke er sammenhæng mellem størrelsen af det taxametertilskud til studerende uden for EU/EØS, der fjernes  , og stipendiernes størrelse, hvorved lovforslaget reelt opleves som en spareøvelse. Universiteterne kritiserer, at lovforslaget fokuserer på højteknologiske uddannelser indenfor teknisk videnskab og naturvidenskab mv. og ikke mere bredt. Andre, eksempelvis Akademiet for de Tekniske Videnskaber og DI finder, at fokuseringen er i orden. I forlængelse heraf ønsker flere høringsparter, at det skal være universiteterne, der selv foretager prioriteringen af stipendierne.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 Det er også et ønske, at universiteter  ne får mulighed for selv at tilbyde udenlandske studerende en friplads. Med ændringen fra ”kan” til ”skal” i § 26, stk. 2, er denne mulighed udelukket. AC og Civiløkonomerne påpeger, at der er behov for en koordineret markedsføringsindsats af stipendieord ningen. Flere høringsparter (AU, Rektorkollegiet, DSF og DI) efterlyser en ”greencard”   - løsning for stipendieordningens studerende, når de har afsluttet kandidatuddannelsen. Med en sådan løsning vil det være muligt for de udenlandske kandidater at blive i Danmark for at søge arbejde til gavn for erhvervslivet m.m. Vedrørende opkrævning af deltagerbetaling for studerende uden for EU/EØS efterlyser flere høringssvar (HHK og Rektorkollegiet) en større frihed og bedre kommercielle vilkår. Der henvises til UVMs  lovforslag herom. Ad. 6: Ikrafttrædelse Størstedelen af høringssvarene giver udtryk for, at ikrafttrædelsestidspunktet for stipendieordningen og afskaffelsen af taxametertilskuddet den 1. september 2005 skal ændres. Fristen er uhensigtsmæssig af hensyn til ansøgerne (i forhold til opholdstilladelse mv.), universiteternes udvælgelse og annoncering mv. og flere høringsparter giver udtryk for overraskelse over, at ordningerne træder i kraft fra den 1. september 2005, idet forventningen i forhold til regeringens internationali- seringsredegørelse var, at der skulle være en indfasningsperiode frem til 2008.